بورس

روز گذشته و در جریان دادوستدهای گروه خودرویی، عملکرد نمادهای این صنعت بورسی بسیارخوب بود، به‎طوری‎که نمادهای سایپا، ایران‎خودرو، زامیاد، پارس‎خودرو، گروه بهمن، سایپاآذین، گسترش سرمایه‎گذای ایران‎خودرو، قطعات اتومبیل ایران، مهرکام‌پارس و الکتریک‎خودرو شرق مثبت خوردند .

 به گزارش «اخبار خودرو»،روز گذشته و در جریان دادوستدهای گروه خودرویی، عملکرد نمادهای این صنعت بورسی بسیارخوب بود، به‎طوری‎که نمادهای سایپا، ایران‎خودرو، زامیاد، پارس‎خودرو، گروه بهمن، سایپاآذین، گسترش سرمایه‎گذای ایران‎خودرو، قطعات اتومبیل ایران، مهرکام‌پارس و الکتریک‎خودرو شرق مثبت خوردند و در مقابل تنها نمادهای تولید محور خودرو و سازه‎پویش منفی شدند. همچنین روز گذشته طی 21هزارو291 نوبت معاملاتی، 309میلیون‌و900هزار سهم به ارزش 44میلیاردو836میلیون‌تومان مورد دادوستد قرار گرفت. ارزش‌کل بازار گروه خودرویی تا پایان معاملات روز گذشته بالغ بر 15هزارو929میلیاردتومان شد.

  کاهش تیراژ سایپا به‎رغم افزایش مبلغ‌ فروش
با توجه به انتشار گزارش عملکرد 7ماهه خودروساز، بررسی عمکرد آن‎ها از اهمیت بسزایی برخوردار است. در همین رابطه، در مورد شرکت سایپا به‌عنوان یکی از دو خودروساز بزرگ کشور باید گفت مجموع مبلغ فروش سایپا در 7ماهه سال جاری با رشد 4درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به 5.93هزارمیلیاردتومان افزایش یافته است. از سویی تعداد تولید خودرو برای مدت مشابه سال قبل 245هزار دستگاه بوده که این تعداد در 7 ماهه سال جاری به 214هزار دستگاه کاهش یافته است. این در حالی است که سایپا در مهرماه تنها 28.3هزار دستگاه خودرو تولید کرده که نسبت‌به مهر سال قبل 13.6هزار دستگاه کمتر است. همچنین تعداد فروش خودرو برای 7 ماه سال قبل 231هزار دستگاه بوده که این تعداد برای 7 ماه سال جاری به 214هزار دستگاه کاهش یافته است. این خودروساز در مهرماه تنها 19.2هزار دستگاه خودرو فروخته که نسبت‌به مهرماه سال قبل 16هزار دستگاه کمتر است.

  سال سخت سایپا
مهم‎ترین محصول سایپا خانواده پراید و تیباست که در سال قبل به ترتیب 35 و 34درصد مبلغ فروش به این دو گروه محصول اختصاص داشته است. تعداد تولید پراید و تیبا که در 7 ماه سال قبل 132هزارو87 دستگاه بوده، در 7 ماه سال جاری به 97هزارو94 دستگاه رسیده است. همچنین تعداد فروش این دو محصول که در 7ماه سال قبل 133هزارو75 دستگاه بوده و در 7ماه سال جاری به 92هزارو96 دستگاه رسیده است. باتوجه به اعداد و ارقامی که ذکر شد، سایپا درحال گذراندن سال بسیار سختی است؛ از یک طرف باتوجه به لغو قراردادهای برجامی خودروسازان ازجمله سایپا و ایران‎خودرو از این بابت بسیار ضرر کردند و ازسوی‌دیگر افزایش نرخ ارز که بسیار سرسام‌آور بوده، هزینه‎های تولید خودروسازان را بسیار افزایش داده است. همه این‎ها در حالی است که اجازه افزایش قیمت به موازات افزایش هزینه‎های تولید به خودروسازان داده نمی‎شود. حال باتوجه به این شرایط باید دید واکنش سهامداران به مجموعه این اتفاقات که برای خودروسازان در نیمه‌ابتدایی امسال رخ داده است، چگونه خواهد بود.

  ورود شاخص‌کل به کانال 180هزار واحدی
روز گذشته کلیت بازار سرمایه بسیار مثبت بود و علاوه‌بر گروه خودرویی، سایر گروه‎های اصلی بازار نیز رشد خوبی را تجربه کردند. براین‌اساس، شاخص‌کل بورس تهران روز دوشنبه با افزایش 1783واحدی، به 180هزارو625 واحد رسید. این رشد می‎تواند در دادوستدهای روزهای آینده از این بابت که شاخص کل وارد کانال 180هزارواحدی شده است، بسیار مهم باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =