خودروسازان خارجی

در میان 3 خودروساز بزرگ آمریکایی جنرال موتورز و فورد به ترتیب 5.4 و 4درصد از سهم بازار خود را از دست داده‌اند در حالی‌که فیات کرایسلر موفق شد در سایه استقبال از برندهای جیپ و رم 10.4 درصد سهم بازار بیشتری را نسبت به اکتبر گذشته به دست آورد. 

کره جنوبی

در روزهای اخیر کمپانی هیوندای موتور نتایج مربوط به اکتبر گذشته را منتشر کرده و با فروش 408 هزار و 160 دستگاه خودرو در سراسر جهان رشدی 0.9 درصدی را نسبت به دوره مشابه در سال گذشته به ثبت رسانده است.

فروش خارجی این برند کره‌ای کاهشی 2.7 درصدی داشته که می‌توان دلیل آن را پررنگ‌تر شدن مناقشات تجاری در سطح بین‌المللی و آشفتگی‌های اقتصادی در بازارهای نوظهوری همچون ترکیه دانست. این در حالی است که استقبال از محصولات شاسی‌بلند این برند رشدی 25درصدی را در بازار داخلی برای این شرکت به ارمغان آورده است.

برند کیا نیز با مجموع فروش 250 هزار و 294 دستگاه از محصولاتش در این ماه موفق شد نسبت به اکتبر سال 2017، 4.2 درصد رشد را تجربه کند. دیگر برند کره‌ای یعنی سانگ‌یانگ نیز با رشد 24.9 درصدی موفق شد در این ماه مجموعا 13 هزار و 424 دستگاه از خودروهایش را به فروش برساند. 

هند

ماه اکتبر مانند ماه قبل از آن برای بسیاری از خودروسازان هندی از جمله برند پیشتاز این بازار یعنی ماروتی سوزوکی با رشدی بسیار ناچیز همراه بود. برخی از خودروسازان مانند تویوتا نیز در این ماه به‌رغم تجربه رشد حاشیه‌ای در بازار داخلی این کشور، با افت فروش روبه‌رو بوده‌اند.

ماروتی سوزوکی در اکتبر گذشته مجموعا 146هزارو766دستگاه خودرو به فروش رساند که شامل 138‌هزارو100دستگاه در بازار داخلی و 8 هزار و 666دستگاه صادرات به کشورهای دیگر بود. فروش این شرکت به صورت یکنواخت باقی ماند و حاشیه سود آن نسبت به دوره مشابه در سال گذشته تنها 0.2درصد افزایش داشت.

تویوتا با افزایش 2درصدی در بازار داخلی موفق شد در این ماه 12 هزار و 606 دستگاه خودرو به فروش برساند. در میان خودروسازان فعال در هند فورد بیشترین رشد فروش را به ثبت رسانده و موفق شده 30درصد بیشتر از اکتبر 2017 فروش داشته باشد. 

ایالات متحده آمریکا

براساس تحلیل‌های ارائه شده در حالی‌که خودروسازی همچنان بسیار سودآور باقی مانده، در ماه اکتبر خریداران کمتری نسبت به سال گذشته خودروهای جدید خریداری کرده‌اند. یکی از دلایل اصلی این کاهش تمایل را می‌توان افزایش نرخ بهره دانست که به بالاترین میزان خود در 10 سال اخیر رسیده است.

در این ماه مجموع خودروهای سواری (مدل‌های سدان، هاچ‌بک و...) به فروش رسیده در بازار آمریکا 427 هزار و 77 دستگاه بود که نسبت به دوره مشابه در سال 2017 کاهشی 10.5 درصدی داشته است. در عین حال مدل‌های شاسی‌بلند و پیکاپ‌ها در این مدت با رسیدن به رقم فروش 929 هزار و 705 دستگاه رشدی 5.9 درصدی را نسبت به اکتبر سال قبل ثبت کرده‌اند.

در میان 3 خودروساز بزرگ آمریکایی جنرال موتورز و فورد به ترتیب 5.4 و 4درصد از سهم بازار خود را از دست داده‌اند در حالی‌که فیات کرایسلر موفق شد در سایه استقبال از برندهای جیپ و رم 10.4 درصد سهم بازار بیشتری را نسبت به اکتبر گذشته به دست آورد. 

سوئد

به نظر می‌رسد تلاطم‌های اقتصادی- سیاسی جهان تاثیر بسزایی روی خودروسازی و بازار خودرو سوئد گذاشته باشد. در ماه اکتبر کمپانی ولوو که به عنوان یکی از برندهای مهم اروپایی در جهان مطرح است، با فروش 3 هزار و 838 دستگاه از خودروهایش در سوئد 40.9 درصد کاهش را نسبت به اکتبر سال 2017 به ثبت رساند. این در حالی است که فروش ولوو در کشورهای اتحادیه اروپا به لطف تقاضای بالا در این ماه با 12درصد افزایش روبه‌رو بود و همین مورد به شرکت کمک کرد تا برای پنجمین سال متوالی رکورد فروش خود را افزایش دهد.

ولوو در بیانیه‌ای اعلام کرد که در اکتبر 2018 تعداد 53 هزار و 509 دستگاه از محصولات این شرکت در اروپا به فروش رسیده است. این افزایش تقاضا را می‌توان به استقبال از شاسی‌بلند XC60 و کراس‌اوور XC40 مربوط دانست. در عین حال کمپانی فولکس‌واگن به عنوان یکی از پرطرفدارترین برندهای خودرویی در کشور اسکاندیناوی کاهشی 43.2 درصدی را در ابتدای پاییز تجربه کرد. 

کانادا

در ماه اکتبر فروش خودرو در کانادا برای هفتمین ماه متوالی با افت مواجه بود و افزایش نرخ بهره به روند کاهشی تقاضا برای خودرو در این کشور دامن زد. در این ماه مجموعا 161 هزار و 125 دستگاه خودرو به فروش رسید که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته 1.9 درصد کمتر بود.

دیوید آدامز، رئیس انجمن خودروسازان کانادا در این باره گفته است: «به نظر می‌رسد افزایش نرخ بهره باعث شده است مشتریان اعتماد کمتری نسبت به خرید اقلام درشت‌تری مانند خودرو از خود نشان دهند.»

در اکتبر گذشته بانک کانادا برای پنجمین بار در 15 ماه اخیر نرخ بهره خود را افزایش داد. جنرال موتورز بزرگ‌ترین خودروساز کانادا به‌رغم این‌که موفق شد در فروش خودرو از بزرگ‌ترین رقیب خود یعنی فورد پیشی بگیرد، اما در مجموع نسبت‌به اکتبر سال گذشته 12.9 درصد کاهش را در فروش خود به ثبت رسانده است.

فیات کرایسلر نیز که جزو 4 خودروساز بزرگ کانادا محسوب می‌شود کاهشی 14.8 درصدی را به ثبت رسانده، در حالی‌که تویوتا موفق شده فروش خود را در این ماه 9.9 درصد افزایش دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =