نرم‌افزار کرایه تاکسی

درحال‌حاضر بیش‌از 600 خط تاکسی در شهر تهران فعالیت می‌کنند. به‌گفته معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران یک کد در داخل تاکسی قرار ‌می‌گیرد و به وسیله آن کد و کارت، تاکسی در سازمان تاکسیرانی تهران تعریف خواهد شد.  

 «پرداخت کرایه تاکسی توسط نرم‌افزار ‌ اجرایی می‌شود.» این خبری بود که مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران داد و به‌نظر می‌رسد به‌زودی انتظار راننده‌های تاکسی پایتخت برای گرفتن کرایه الکترونیکی مسافران به اتمام خواهد رسید و شهرداری نیز به وعده خود نسبت‌به اجرایی شدن آن تا پایان سال عمل می‌کند.

به گزارش «اخبار خودرو»، امسال شهرداری تهران مصمم است هر چه زودتر به کشمکش‌های کرایه نقدی و پول خرد بین راننده‌تاکسی و مسافر پایان دهد و از طریق نرم‌افزار، پرداخت کرایه‌ها را الکترونیکی کند.

دیروز محمدفرجود، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران گفته است بحث پرداخت کرایه تاکسی به‌زودی توسط نرم‌افزارها در تهران اجرایی می‌شود. دوماه قبل شورای شهر تهران از شهرداری خواسته بود مصوبه‌ دوسال قبل پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی‌ها را هرچه سریع‌تر اجرایی کند. مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران نیز دراین‌باره اعلام کرد درحال بررسی پروتکل نحوه پرداخت کرایه تاکسی هستند تا بتوانند آن را به‌صورت فراگیر در همه شهر اجرایی کنند.

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای‌شهرتهران درباره مصوبه شورای شهر به «دنیای‌خودرو» توضیح داد: «براساس مصوبه اردیبهشت‌ماه امسال، قرار است تا پایان سال پرداخت کرایه تاکسی‌ها الکترونیک شود . ضمن این که دو سال قبل هم یعنی در اسفندماه سال 1395 مصوبه‌ پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی‌ها توسط شورای‌شهر تهران ابلاغ شده بود. بنابراین شهرداری و سازمان تاکسیرانی موظف هستند هر چه سریع‌تر شرایط و امکان پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی‌ها را فراهم کنند.»

در این مصوبه شورای شهر تاکید کرده است باید امکان رقابت بین شرکت‌های پرداخت الکترونیکی ایجاد شود. به‌گفته علیخانی در این مصوبه تاکیده شده است امکان رقابت حداقل بین سه شرکت پرداخت الکترونیکی واجدشرایط فراهم شود تا یک شرکت به‌صورت انحصاری در این زمینه فعالیت نکند.

وعده؛ تا پایان امسال

درحال‌حاضر بیش‌از 600 خط تاکسی در شهر تهران فعالیت می‌کنند. به‌گفته معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران یک کد در داخل تاکسی قرار ‌می‌گیرد و به وسیله آن کد و کارت، تاکسی در سازمان تاکسیرانی تهران تعریف خواهد شد.  

محمدعلی‌کرونی، دبیر کمیسیون حمل‌ونقل شورای‌شهر تهران هم با اشاره به اینکه حل معضل پول خرد بین راننده تاکسی و مسافران مهم است، به «دنیای‌خودرو» گفت: «قرار است تا پایان امسال تاکسی‌های شهر تهران مجهز به دستگاه پرداخت‌الکترونیکی شوند. البته شورای شهر به عنوان نهاد ناظر پیگیر اجرای الکترونیکی شدن کرایه تاکسی‌ها و اجرایی شدن آن است.»

در یک‌سال گذشته بعضی تاکسی‌ها از نرم‌افزار فون‌پی استفاده می‌کردند و مسافران از طریق برگه‌های این نرم‌افزار کرایه‌ خود را می‌پرداختند. البته درچندماه گذشته بیشتر راننده‌های تاکسی از آن استفاده نمی‌کنند و دلیل آن را واریزی‌های با تاخیر شرکت مربوطه اعلام کرده‌اند.

به‌نظر می‌رسد شهرداری و شورای شهر تصمیم گرفته‌اند الکترونیکی کردن پرداخت کرایه تاکسی به‌سرانجام برسد و این اتفاق خبر خوبی برای راننده‌های تاکسی است که هر روز درگیر جمع کردن پول خرد هستند تا کشمکش آنها با مسافران برای پول خرد تمام شود. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =