بورس

درحالی‌که یکی از راه‌های بسیار مناسب برای خودروسازان به‌منظور تامین مالی، پذیرش در بورس است، درحال‌حاضر برخی خودروسازان خصوصی در بازار سرمایه حضور ندارند.

به گزارش «اخبار خودرو»، این در حالی  است که ظرفیت حضور در بورس برای شرکت‌هایی که مایل به این امر بوده‌اند، در پرتو برجام ایجاد شده بود. درهمین‌زمینه، یکی از خودروسازان خصوصی که سابقه همکاری و تولید محصولات یک شرکت خارجی را در کشور دارد، به‌دنبال برجام و قرارداد دوباره با این خودروساز خارجی مهیای حضور در بازار سرمایه شد اما با زمزمه خروج خودروسازان خارجی از ایران (به‌دلیل خروج آمریکا از برجام)، تمام نقشه‌های این خودروساز خصوصی نقش بر آب شد و بعد از قطع همکاری با این خودروساز خارجی و منتفی‌شدن تولید مشترک، این خودروساز به بازار فرابورس که پرریسک‌ترین تابلوی معاملاتی بازار سرمایه است، منتقل شد. این سهم درحال‌حاضر بدون محدوده نوسان و با ریسک بالا مورد معامله قرار می‌گیرد. اما آیا مسئولان این شرکت می‌توانند با ارائه برنامه‌های عملیاتی و مناسب، مسئولان سازمان بورس را متقاعد کنند تا به جایگاه قبلی خود در بازار سرمایه بازگردند. یکی از امیدهایی که در این خصوص وجود دارد، مستثنی شدن برخی کشورهای خارجی نظیر هند، ژاپن و کره از تحریم خرید نفت ایران توسط آمریکاست. برخی کارشناسان معتقدند هرچند تحریم‌های ایران شامل صنعت خودرو نیز می‌شود اما درصورت ایجاد خط اعتباری به ازای پول نفت، می‌توان به ازسرگیری شراکت خودرویی ایران و کشورهای مستثنی، از طریق واسطه‌ها امیدوار بود.

   تداوم منفی‌بازی در دومین روز هفته
روز گذشته به‌منوال نخستین روز هفته، دادوستدهای گروه خودرویی منفی دنبال شد، به‌طوری‌که نمادهای سایپا، ایران‌خودرو، زامیاد، پارس‌خودرو، گروه بهمن و گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو منفی شدند و در مقابل تنها نمادهای مهندسی نصیرماشین، موتورسازان تراکتورسازی ایران و سازه‌پویش مثبت رقم خوردند. همچنین روز گذشته طی 22هزارو59 نوبت معاملاتی، 383میلیون‌و601هزار سهم به ارزش 48میلیاردو645میلیون‌تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش کل بازار این گروه تا پایان معاملات روز گذشته بالغ بر 16هزار و 427میلیارد تومان شد. همچنین شاخص‌کل نیز با افت 530 واحدی به رقم 182هزارو918 واحد رسید.

   فرصت مناسب برای سرمایه‌گذاری 
کارشناسان معتقدند در صنعت خودرو انتظار افزایش قیمت محصول وجود دارد که این موضوع می‌تواند سهام آن‌ها را با اقبال روبه‌رو کند. از سوی دیگر، هم‌اکنون سهم‌های بسیار خوبی در بازار وجود دارد که با توجه به بنیاد بسیار قوی، نسبت قیمت به عایدی (P/E) پایین سهم و همچنین دورنمای توسعه‌ای مناسب، فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری به‌شمار می‌روند. به همین دلیل اکنون، امن‌ترین و صحیح‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری، بازار سهام است زیرا از یک‌سو رشد بازارهای غیرمولد به نفع اقتصاد کشور نیست و از سوی دیگر مسئولان نیز از افزایش قیمت‌ها در این بازارها استقبال نمی‌کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =