بورس

در رویکرد جدید سازمان بورس که از دی‌ماه سال گذشته شروع شد و در راستای اجرای اصلاحات و اعمال تغییراتی در نحوه افشای اطلاعات توسط سازمان بورس، برخی شرکت‌های بورسی که بعضا سابقه آن‌ها در بورس به نزدیک دو دهه نیز می‌رسد، با این نهاد بازار سرمایه خداحافظی کردند و به بازار پایه فرابورس منتقل شدند.

به گزارش «اخبار خودرو»، در این بین یکی از خودروسازان نیز مشمول این دستورالعمل شده است. اما این اتفاق در سکوت خبری افتاد و رسانه‌ها به این جابه‌جایی بورسی نپرداختند. درحال‌حاضر چند خودروساز مشمول این قوانین بورس شدند و از تابلوی اصلی معاملاتی خداحافظی کردند. این در حالی است که همین خودروساز توانست در برجام با یکی از خودروسازان بنام جهانی قرارداد امضا کرده و دوباره پای این خودروساز اروپایی را به ایران باز کند. حال اما خروج آمریکا از برجام تمام برنامه‌ریزی‌های این خودروساز را بر هم زد و شریک اروپایی آن نیز مجبور شد برای گرفتار نشدن در دام جریمه‌های تحریم، از ایران برود. درحال‌حاضر سهام این خودروساز در بازار پایه فرابورس بدون نوسان قیمتی در حال دادوستد است که این موضوع ریسک سهامداری این نماد را برای معامله‌گران و اهالی بازار سرمایه بسیار بالا می‌برد و می‌تواند مشکلات فراوانی را برای این خودروساز به‌بار آورد. حال باید دید برنامه‌های مدیران این شرکت خودروسازی برای سروسامان دادن به اوضاع خود در بورس چه خواهد بود.
   جاده‌مخصوصی‌ها دیروز سبزپوش شدند
روز دوشنبه پس‌از دو روز ابتدای هفته که نمادهای خودرویی روند نزولی را پشت‌سر گذاشتند، جاده‌مخصوصی‌ها توانستند سبزپوش شوند، به‌طوری‌که نمادهای بزرگ و تاثیرگذار این گروه ازجمله ایران‌خودرو، زامیاد، پارس‌خودرو، سایپا آذین، گروه بهمن، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، آهنگری تراکتورسازی ایران و الکتریک‌خودرو شرق مثبت شدند و درمقابل تنها نماد لنت‌ترمز ایران منفی خورد. همچنین روز گذشته طی 18هزارو77 نوبت معاملاتی، 351میلیون‌و146هزار سهم به‌ارزش 47میلیاردو233میلیون‌تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش‌کل بازار این گروه تا پایان معاملات روز گذشته بالغ‌بر 17هزارو101میلیاردتومان شد. همچنین شاخص‌کل، روز گذشته با رشد 1241واحدی به رقم 184هزارو159 واحد رسید.

   رکوردشکنی‌ها پایان می‌یابد؟
از ابتدای سال جاری با افزایش قیمت ارزهای خارجی، قیمت سهم‌های صادرات‌محور در بورس و فرابورس ایران با افزایش روبه‌رو شد، به‌طوری‌که در طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته در بسیاری از روزها شاهد این بودیم شاخص‌کل در هر روز معاملاتی کانال‌شکنی می‌کرد و وارد تراز جدیدی می‌شد. بر این اساس، طی ماه‌های گذشته نماگر اصلی بازار توانست تا نزدیکی تراز ۲۰۰هزار واحدی رشد کند و در قله‌ای تاریخی بایستد. اما طی روزهای اخیر شاهد کاهش قیمت‌ها و در نتیجه‌ کاهش شاخص کل بازار سهام بودیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =