روغن خودرو

هشدار! استفاده از روغن‌موتور خودرو برای روانکاری موتورسیکلت‌ها ممنوع است.

به گزارش «اخبار خودرو»،  هشدار! استفاده از روغن‌موتور خودرو برای روانکاری موتورسیکلت‌ها ممنوع است. البته این یک اشتباه متداول است که سال‌ها بین موتورسواران رواج پیدا کرده و کمتر موتورسوار و تعمیرکار موتورسیکلتی است که از روغن‌های مخصوص موتورسیکلت برای روانکاری انجین موتورسیکلت‌ها استفاده کند. همین عادت اشتباه کافی است تا شرکت‌های تولیدکننده روغن‌های موتور، به‌دلیل نداشتن توجیه اقتصادی، ‌روغن ویژه موتورسیکلت را در سبد محصولات خود قرار ندهند و برای تامین بازار پرمتقاضی موتورسیکلت‌ها، ‌همان ظرف‌های یک‌لیتری روغن موتورهای عادی را تولید و روانه بازار کنند.

1.چه زمانی روغن موتورسیکلت را عوض کنیم؟

چند سالی می‌شود که بازار موتورسیکلت با تغییرات اساسی روبه‌رو شده است. اگرچه هنوز هم سهم بالایی از بازار در اختیار موتورسیکلت‌های طرح سی‌جی‌125 است اما با ورود موتورهای جدید به بازار موضوع تعمیر و نگهداری از این موتورسیکلت‌ها نیز به دغدغه‌ای برای مالکان و شرکت‌هایی که خدمات پس‌ازفروش و گارانتی این محصولات را ارائه می‌دهند، تبدیل شده است. 
انتخاب یک روغن موتور مناسب و از آن مهم‌تر زمان مناسب برای تعویض روغن یکی از دغدغه‌های موتورسوارانی است که مرکب‌هایی گران‌تر از مدل‌های قدیمی به زیر پا دارند. یک موتورسیکلت عادی معمولا باید هر ماه یک‌بار یا بعد از هر هزارکیلومتر پیمایش برای تعویض روغن اقدام کند. دلیل کوتاه‌بودن زمان استفاده از روغن‌موتور در انجین موتورسیکلت‌ها،‌ ویژگی‌های خاص انجین است که آنها را از موتور خودرو مجزا می‌کند. 
به همین دلایل هم باید از روغن‌موتور خاص موتورسیکلت استفاده کرد تا هم قدرت پاک‌کنندگی بالاتری داشته باشد و هم با بهره‌گیری از افزودنی‌های شیمایی خاص،‌ امکان خنک‌کاری بیشتری به روغن بدهد. احتراق ناقص و ویژگی‌های خاص انجین موتورسیکلت‌ها باعث می‌شود روغن موتور خیلی زودتر از خودرو کثیف شود و در صورت استفاده بلندمدت از روغن موتور و حتی استفاده از روغن‌مخصوص خودرو در آن مشکلات زیادی برای مالک به وجود آید. 

2.استفاده از روغن مخصوص خودروهای دیزل ممنوع

اکثر موتورسیکلت‌های موجود در بازار از روغن‌هایی با استاندارد API-SG و بالاتر استفاده می‌کنند. اما نکته‌ای که باید موتورسواران به آن توجه ویژه داشته باشند، این است که به‌هیچ‌وجه نباید از روغن‌موتورهای دیزلی در انجین موتورسیکلتشان استفاده کنند.  برای آنهایی‌که خودروسوارند، این یک موضوع کاملا روشن است که روغنی که در موتور خودرو استفاده می‌کنند با آنچه در گیربکس خودرو می‌ریزند، کاملا متفاوت است. حال دلیل اینکه چرا همین افراد به‌راحتی روغن مخصوص موتور را در انجینی استفاده می‌کنند که در کنار خود گیربکس را نیز قرار داده است و این روغن باید هر دو سامانه را روانکاری کند، 
‌مشخص نیست. روانکاری همزمان موتور و گیربکس در موتورسیکلت‌ها باعث شده است روغن مورد استفاده برای آنها از تکنولوژی خاصی برخوردار باشد و همین یک دلیل کافی است تا هنگام تعویض روغن موتورسیکلت با دقت بیشتری دست به انتخاب بزنیم.

3.خنک‌کاری وظیفه اصلی روغن در موتورسیکلت‌ها

مهم‌ترین تفاوت پیشرانه موتورسیکلت‌ با خودروها در این است که بخش انتقال قدرت و گیربکس به‌همراه سیلندرها، میل‌لنگ و دیگر متعلقات بخش تولید نیرو در داخل یک مجموعه قرار دارند. درحالی‌که روغن‌های خودرو با این تفکر طراحی می‌شوند که در مسافت‌های طولانی از موتور محافظت کامل به عمل آورند و البته در کاهش مصرف سوخت موثر باشند. به همین دلیل روغن ویژه موتورسیکلت‌ها باید تحمل دمای بیشتری داشته باشد. 
در خودروها وظیفه خنک‌کاری پیشرانه به سیستم خنک‌کننده و آب داخل رادیاتور سپرده شده است، درحالی‌که در موتورسیکلت‌ها که با هوا خنک می‌شوند، ‌این روغن موتور است که قبل از هر چیزی باید حرارت پیشرانه را پایین بیاورد. عدم فرهنگ‌سازی برای استفاده از روغن مخصوص موتورسیکلت در انجین موتورسیکلت‌ها باعث شده است تولیدکنندگان روغن موتور تمایلی به تولید و عرضه محصولات خاص موتورسیکلت‌ها نداشته باشند و نیاز بازار را با بسته‌بندی‌های یک‌لیتری از روغن‌های خودرو تامین کنند. 
اما در بخش موتورهای جدیدتر به‌دلیل ارائه خدمات پس‌ازفروش توسط نمایندگی‌های مجاز،‌ شرکت‌های موتورسیکلت‌ساز به‌جای استفاده از روغن خودرو از روغن‌های مخصوص موتورسیکلت استفاده می‌کنند که همین موضوع باعث شده است سهم بازار روغن موتورسیکلت بدون حضور رقیبان پرقدرت ایرانی در اختیار نمونه‌های وارداتی آن قرار گیرد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    2 0
    سلام لطفاًروغن موتورسیکلت های مناسب رانام ببرید
    • مهدی IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
      1 0
      از روغن موتور کاسپین مخصوص موتور سیکلت استفاده کنید.
  • جاوید IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
    1 2
    ویسکوزیته روغنی که برای اکثر خودروهای ساخت داخل مثل پراید و تیبا استفاده می‌شود 20w50 یا 10w40 است که برای موتورسیکلت های ساخت داخل هم به همان منوال است ، API روغن برای موتورهای ساخت داخل بهتراست SG یاSFباشه ، درنهایت میخوام بگم روغن موتور و ماشین تقریبا باهم فرقی ندارن

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =