بورس

استارت این وضعیت توسط یکی از خودروسازان کشور که در سال‌های قبل شرایط خوبی داشته است، زده شد اما این روزها به هیچ عنوان روزگار خوبی را سپری نمی‌کند.

 به گزارش «اخبار خودرو»، این روزها برخی خودروسازان، در وضعیت بسیار بغرنجی که از ابتدای سال شروع شده و تاکنون ادامه پیدا کرده است، به سر می‌برند. استارت این وضعیت توسط یکی از خودروسازان کشور که در سال‌های قبل شرایط خوبی داشته است، زده شد اما این روزها به هیچ عنوان روزگار خوبی را سپری نمی‌کند. این خودروساز به‌دلیل عدم خروج از زیان‎دهی و مشمولیت بیش‌از 3‌سال ماده 141 قانون تجارت، به بازار پایه فرابورس منتقل شده است. ازسوی‌دیگر، این خودروساز درحال‎حاضر در تابلوی پایه فرابورس بدون محدودیت نوسان درحال معامله است. اما این دادوستدها بسیار پرریسک هستند و کسانی که چنین معاملاتی را انجام می‎دهند، باید متحمل استرس فراوانی شوند. حال باید دید این خودروساز چه زمانی به اوضاع و احوال خود سروسامان خواهد داد و سهام‎دارانش را امیدوار خواهد کرد. برخی کارشناسان معتقدند درصورت نهایی‎شدن توافقات این خودروساز با یکی از بانک‎های کشور برای همکاری در طرح نوسازی ناوگان تجاری و ازسرگیری اجرای این طرح با خودرو جایگزین معرفی‎شده از سوی این شرکت، چشم‎انداز سهام آن  به‌کلی تغییر خواهد کرد.

  یک شروع خوب
روز گذشته نمادهای بزرگ و تاثیرگذار این گروه، عملکرد مثبتی از خود برجای گذاشتند، به‎طوری‎که نمادهای بزرگ و تاثیرگذار این گروه ازجمله سایپا، ایران‎خودرو، زامیاد، پارس‎خودرو، گسترش سرمایه‎گذاری ایران‎خودرو، گروه بهمن، مهندسی‌نصیرماشین و سرمایه‎گذاری رنا مثبت شدند و درمقابل نمادهای مهرکام پارس و رادیاتور ایران منفی خوردند. همچنین روز گذشته طی 32هزارو523 نوبت معاملاتی، 576میلیون‌و880هزار سهم به ارزش 78میلیاردو783میلیون‌تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش‌کل بازار این گروه تا پایان معاملات روز گذشته بالغ‌بر 17هزارو927میلیاردتومان بالغ شد. همچنین در روز گذشته که نخستین روز معاملات بورس اوراق بهادار تهران در این هفته بود، شاخص‌کل ۸۶۹واحد افت کرد و به رقم ۱۸۴هزارو۲۳۱واحدی رسید اما شاخص‌کل هم‌وزن با ۴۹واحد رشد تا رقم ۲۸هزارو۴۹۵ واحدی بالا رفت.

  پیش‎بینی عملکرد بهتر در نیمه‌دوم سال
سود شرکت‎های پذیرفته‎شده در بورس و فرابورس در 6‌ماهه ابتدایی سال 97 با رشد 75درصدی نسبت‌به دوره مشابه سال قبل، به رقم 33.6هزارمیلیاردتومان رسید و چنانچه سود شرکت‎ها در فصل دوم سال جاری را با فصل اول مقایسه کنیم، رشد سود به حدود 40درصد می‎رسد. این در حالی است که شرکت‎ها این افزایش سودآوری را مدیون نرخ بالای ارز (کاهش ارزش پول ملی) و بالا بودن قیمت مواد خام در بازارهای جهانی هستند. ازسوی دیگر، پیش‎بینی می‌شود این دو عامل همچنان طی چند فصل آینده نیز به حاشیه سود شرکت‎ها کمک شایانی کنند و عملکرد شرکت‎ها در نیمه‌دوم سال بهتر از نیمه نخست باشد. 

  احتمال رشد قیمت سهام شرکت‎های بنیادی
درصورت اصلاح قیمت برخی شرکت‎ها که بدون دلایل بنیادی و صرفا بر مبنای شایعات و ترویج افکار اشتباه رشد کرده و موجب رشد نامعقول P/E کل بازار شده‎اند، احتمال رشد قیمت سهام شرکت‎های بنیادی طی هفته‎های آینده وجود دارد. البته ریسک‎های اقتصادی متعدد، قدرت سودآوری شرکت‎ها را تهدید می‎کند که مهم‎ترین آن‎ها به آثار اقتصادی تحریم‌ها، تصمیمات دولت برای افزایش قیمت نهاده‎های انرژی و احتمال افزایش نرخ بازده بدون ریسک برمی‎گردد. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =