ضدیخ‌

 با نزدیک شدن به فصل سرما اولین کاری که به ذهن ماشین‌سوارها می‌رسد،‌ بازدید آب رادیاتور و میزان ضدیخ موجود در آن است.

به گزارش «اخبار خودرو»، شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با شروع فصول سرد سال به‌جای تخلیه آب رادیاتور و پر کردن آن با مخلوط مناسب ضدیخ و آب،‌ تنها به سر ریز کردن مقداری ضدیخ روی آب رادیاتور اکتفا کرده باشید. این کار اگرچه کاملا اشتباه است و باعث می‌شود ترکیب مناسبی از آب و ضدیخ به وجود نیاید،‌ اما قبلا آسیب چندانی به موتور و سیستم خنک‌کننده خودروها وارد نمی‌کرد. علت آن‌هم یکسان‌بودن ساختار ترکیبی تمام ضدیخ‌های موجود در بازار بود. حالا اما با ورود انواع مختلف ضدیخ و ضدجوش به بازار،‌ ترکیب آنها با هم می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به موتور و سیستم خنک‌کننده خودروها وارد کند. 
    تبعات ترکیب ضدیخ‌های پایه معدنی و آلی!
تصور کنید خودرو جدیدی خریده‌اید و هیچ اطلاعی از نوع ضدیخی که مالک قبلی در سیستم خنک‌کننده آن استفاده کرده است، ندارید. حالا با ورود به فصل سرما،‌ فقط با گوش دادن به توصیه سرویس‌کار خودرو خود، ‌کمی ضدیخ می‌خرید و به رادیاتور خودرو خود اضافه می‌کنید. 
اینجاست که اگر مالک قبلی خودرو از ضدیخ ضدجوش با پایه معدنی استفاده کرده باشد و شما ضدیخی با پایه آلی به آن اضافه کنید، آب داخل سیستم خنک‌کننده خودرو به‌اصطلاح عامیانه گِل می‌شود و بخش عمده‌ای از فضای سیستم خنک‌کننده و دور موتور با رسوب‌های ضخیمی پر خواهد شد.
این رایج‌ترین اشتباهی است که مصرف‌کننده‌ها و حتی تعمیرکاران کم‌اطلاع انجام می‌دهند و باعث خرابی خودرو می‌شوند.

  تفاوت ضدیخ‌های آلی و معدنی
قدیمی‌ترین و پرفروش‌ترین نوع ضدیخ در بازار، ‌همان ضدیخ‌های پایه معدنی هستند. 
البته چند سالی می‌شود که تولیدکننده‌های داخلی اقدام به تولید ضدیخ‌هایی با پایه افزودنی‌های شیمیایی آلی کرده‌اند. 
این نوع از ضدیخ‌ها در مقایسه با نوع معدنی، کارایی بهتری دارد و درست برعکس نمونه‌های معدنی که تنها یک‌سال در رادیاتور خودرو دوام می‌آورند،‌ می‌توانند تا سه سال به‌خوبی در سیستم خنک‌کننده خودرو شما انجام وظیفه کنند.
 البته باید به این نکته توجه داشت که ماده اصلی تشکیل‌دهنده ضدیخ‌ها انواع الکل است که با ترکیب با انواع افزودنی‌های شیمیایی(ادتیوها) خاصیت ضدیخ پیدا می‌کنند.
اگرچه با پیشرفت پیشرانه‌های خودروهای امروزی اکثر خودروسازان نمونه‌های پایه آلی را پیشنهاد می‌کنند،‌ اما در بازار ایران همچنان ضدیخ‌های معدنی حرف اول را می‌زنند و سهم بازار بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند. 
اگرچه بسیاری از خودروسازان بزرگ دنیا نوع ضدیخ مورد استفاده و تاییدشده برای خودرو خود را در دفترچه راهنمای خودرو ذکر کرده‌اند اما متاسفانه خودروسازان داخلی تفاوتی بین ضدیخ آلی با معدنی قائل نشده‌اند و به همین خاطر برخی اشتباهات می‌تواند برای مالکان این خودروها گران تمام شود.
در همین حال شرکت‌های تولیدکننده ضدیخ در ایران برای جلوگیری از بروز خرابی‌های احتمالی،‌ ضدیخ‌های آلی را با درصد کمی از ادتیوهای پایه آلی تولید می‌کنند تا هم نام محصول با پایه آلی را یدک بکشند و هم اگر دو محصول متفاوت از یک کارخانه به اشتباه با هم ترکیب و داخل سیستم خنک‌کننده خودرو ریخته شدند، مشکلی برای خودرو ایجاد نشود.

   هیبریدها نسل جدید ضدیخ
مشکلات ناشی از اختلاط ضدیخ‌های معدنی و آلی با هم باعث شده است شرکت‌های بزرگ تولیدکننده این محصول در دنیا به فکر ساخت نمونه‌ای بیفتند که از ترکیب افزونه‌های شیمیایی معدنی و آلی ساخته شده باشند. این ضدیخ‌ها با عمر طولانی می‌توانند با هر دو نوع آلی و معدنی ترکیب شوند و البته مشکلی نیز برای خودرو ایجاد نکنند. 
روزنامه «دنیای‌خودرو» در شماره‌های آتی خود بیشتر به ضدیخ‌های هیبرید، ‌قابلیت‌ها و نمونه‌های موجود از آن در ایران خواهد پرداخت. 

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صادقی CA ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۸
    2 1
    آموزنده بود،‌ممنون

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =