نمایشگاه بین‌المللی قطعات

سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو تهران با حضور مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت، روسای سازمان‌های مرتبط و مدیران شرکت‌های خودروساز داخلی و نمایندگان شرکت‌های خارجی امروز (دوشنبه) آغاز به کار کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»، حدود 500شرکت داخلی و نزدیک به 180شرکت خارجی از 9کشور فرانسه، یونان، ترکیه، چین، تایوان، کره جنوبی، هند، ایتالیا و لهستان در این دوره از نمایشگاه حضور یافته‌اند.

  فضایی برای گردهمایی و وفاق قطعه‌سازان
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ایران در رابطه با اهمیت حضور قطعه‌سازان در این‌دوره از نمایشگاه، در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» گفت: «امسال برخلاف سال‌های قبل نمایشگاه قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو فضای مناسبی ایجاد کرده است که قطعه‌سازان با حضور در آن می‌توانند صدای خود را به گوش مسئولین برسانند. درواقع سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات این‌امکان را ایجاد کرده است که تولیدکنندگان قطعات و تامین‌کنندگان بتوانند در این گردهمایی به وفاق رسیده و این پیام را منتقل کنند که در چه شرایطی قرار دارند و برای حل مشکلات موجود نیاز به چه اقدامات عاجلی است. در غیر این‌صورت دیگر صنعتی با این عنوان باقی نخواهد ماند.» مازیار بیگلو با اشاره به اعلام حضور رضا رحمانی به‌عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین افتتاح این دوره از نمایشگاه، افزود: «اعلام حضور وزیر صمت در مراسم آغازبه‎کار سیزدهمین دوره نمایشگاه قطعات، نشان‎دهنده آن است که ما در انجام رسالت خود تا حدی موفق بوده‌ایم و توانسته‌ایم بحران موجود در قطعه‌سازی را به سطوح و رده‌های بالای مدیریتی کشور منتقل کنیم. به این ترتیب در بازدیدهایی که صورت خواهد گرفت، امیدواریم مسائلی که ما مدت‌ها تلاش می‌کردیم آن‎ها را به مسئولان انتقال دهیم، حالا از زبان خود قطعه‌سازان شنیده شود. بنابراین به‌طور کلی این‌حضور نشانه مثبتی است که با نگاهی خوشبینانه می‌تواند به تغییر شرایط قطعه‌سازان بینجامد.»
وی در ادامه با بیان اینکه هدف اصلی نمایشگاه، ایجاد فضایی است که قطعه‌سازان بتوانند در آن مشکلات خود را بیان کنند، اظهار کرد: «در این راستا انجمن قطعه‌سازان ایران نیز برنامه‌هایی را در نظر دارد. به این‌ترتیب کل اعضای هیات‌مدیره انجمن از این نمایشگاه بازدید خواهند داشت و در این‌راستا ملاقات‌هایی نیز با قطعه‌سازان ترتیب داده شده است. همچنین نامه‌ها و مقالات مختلفی نیز تهیه شده است که در طول روزهای برگزاری نمایشگاه‌ها به قطعه‌سازان ارائه خواهد شد تا تاییدیه آن‌ها درمورد استراتژی‌ها و برنامه‌های اجرایی انجمن، دریافت شود.» بیگلو در پاسخ به این‌سوال که آیا برنامه‌ای برای برگزاری پنل یا کارگاهی در طول دوره برگزاری نمایشگاه وجود دارد، تاکید کرد: «این شرایط فرصت مناسبی برای برگزاری پنل یا گردهمایی‌هایی به این شکل نیست. چراکه مشکل قطعه‌سازان واضح و عیان است و بارها مطرح شده است. بر این اساس الان فقط بحث اقدام اجرایی اصل است و باید در عمل اقداماتی برای حل مشکلات صورت گیرد.»

  دلیل حضور شرکت‌های خارجی متوسط و کوچک مقیاس
حضور شرکت‌های خارجی از 9کشور در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات باتوجه‌به تحریم‌های جدید اقتصادی و اعمال محدودیت در شکل تعامل و ارتباط با بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی خارجی مساله قابل‌توجهی به‌نظر می‌رسد. بر این‌اساس «فراهم‌کردن زمینه جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی، معرفی دستاوردها، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کارخانه‌ها و شرکت‎های داخلی، بسترسازی برای توسعه مبادلات و همکاری‌های صنعتی شرکت‌های ایرانی و خارجی، توسعه صادرات و یافتن بازارهای جدید صادراتی، نمایش آخرین تحولات و دستاوردهای علمی، فنی و صنعتی داخلی و خارجی این‌حوزه، ایجاد ارتباط‌های تجاری جدید و انتقال دانش و تجربیات موفق جهانی به کشور و کار آفرینی و اشتغال پایدار» به‌عنوان مهم‌ترین اهداف برگزاری این‌نمایشگاه نام برده می‌شوند.
دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران در این‌رابطه با بیان اینکه بیشتر شرکت‌های خارجی حاضر در نمایشگاه، شرکت‌های متوسط مقیاس هستند، گفت: «واضح است که شرکت‌های بزرگ بین‌المللی در این نمایشگاه حضور ندارند. در عین حال باید توجه داشت که تمرکز وزارت امور خارجه کشور و کنسولگری‌های اقتصادی طی این مدت بر این بود که امکان برقراری ارتباط میان شرکت‌های خارجی کوچک‌تر با شرکت‌های ایرانی فراهم شود.» مازیار بیگلو دلیل تاکید بر حضور شرکت‌های کوچک و متوسط به جای کمپانی‌های بزرگ در این نمایشگاه را این‌طور توضیح داد: «بازار این شرکت‌ها در آمریکا، بازار کوچکی است. به همین دلیل ترجیح می‌دهند بازار ایران را جایگزین آن کنند. ضمن این‎که سرمایه‌گذاران این شرکت‌ها اغلب اروپایی و غیرآمریکایی هستند. به همین دلیل امکان فعالیت و همکاری آن‎ها با شرکت‌های ایرانی وجود دارد.» به گفته وی، حداقل مزیت حضور این گروه از شرکت‌های خارجی این است که می‌توان بخشی از مواداولیه مورد نیاز قطعه‌سازان کشور را که تا امروز از شرکت‌های چندملیتی و بین‌المللی تامین می‌شد، از این‌پس از شرکت‌های کوچک و متوسطی که از ترکیه، چین، تایوان و... آمده‌اند، تامین کرد. لازم به ذکر است، در این نمایشگاه انواع قطعات و مجموعه‌های خودرو، انواع قطعات فنی و موتوری خودرو، انواع قطعات بدنه خودرو، انواع ماشین‌آلات و تجهیزات قطعه‌سازی، مجموعه‌های تحقیقاتی و طراحی مهندسی، مواداولیه و تجهیزات جانبی خودرو، بازرگانی و خدمات پس‌از فروش، نشریات تخصصی صنعت خودرو، لوازم تزئیناتی خودرو، تعمیر و نگهداری خودرو، محصولات پاک‎کننده خودرو و سایر تجهیزات و خدمات این حوزه در معرض دید بازدیدکنندگان و علاقه‎مندان قرار می‌گیرد. این‌نمایشگاه از امروز (21دوشنبه، آبان‌ماه) هر روز از ساعت 9 تا 17 در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران به فعالیت خود ادامه داده و 24 آبان‌ماه (چهارشنبه هفته جاری) به کار خود پایان خواهد داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =