ضدیخ‌

محاسبه دلاری پتروشیمی‌های داخلی برای قیمت‌گذاری ماده اولیه تولید ضدیخ، قیمت این محصول را در بازار 100درصد افزایش داد.

به گزارش «اخبار خودرو»، اتیلن گلیکول که در کارخانه‌های تولیدکننده ضدیخ به MEG شناخته می‌شود با وجود تولید 100درصدی توسط چند پتروشیمی مطرح کشور از یک‌ماه قبل با افزایش دوبرابری قیمت مواجه شده است. از اتیلن گلیکول در فرمولاسیون محصولات ضدیخ استفاده می‌شود. 
مایع غلیظ(ویسکوز) بی‌رنگ، بی‌بو و شیرین مزه که در ترکیب با برخی ادتیوها ضدیخی را تشکیل می‌دهد که تمام خودروهای موجود در کشور هر ساله باید از آن در سیستم خنک‌کننده خود استفاده کنند. همین ماده اولیه اما این روزها با افزایش دوبرابری قیمت توسط تولیدکننده‌های ایرانی آن یعنی پتروشیمی‌ها مواجه شده و در نهایت قیمت تمام‌شده ضدیخ را برای تولیدکننده‌های ایرانی آن به‌شدت افزایش داده است. 
به گفته فعالان صنعت تولید ضدیخ،‌ تا پیش از این اتیلن گلیکول با قیمت هر کیلوگرم 3هزار و 400تومان و به‌صورت رقابتی توسط سه پتروشیمی اصلی تامین‌کننده این ماده به فروش می‌رسید که درنهایت کارخانه‌های تولیدکننده می‌توانستند با قیمت 4هزار و 700تا 5هزارتومان آن را خریداری کنند. به گزارش «دنیای خودرو» پتروشیمی‌های اصلی تامین‌کننده ماده اولیه تولید ضدیخ در کشور، بعد از بالا رفتن و نوسانات نرخ ارز در کشور،‌ به یک‌باره قیمت محصول خود را با محاسبه بر مبنای نرخ دلار در سامانه نیما تعیین کرده و قیمت آن را از هر کیلوگرم 3هزار و 400تومان به 6هزار و 660تومان رساندند. 
نکته جالب توجه در موضوع افزایش قیمت مواد اولیه تولید ضدیخ، بالارفتن هزینه‌های تولید این محصول برای شرکت‌های بزرگ تولیدکننده است که باعث شده قیمت این محصول در مقایسه با سال گذشته دوبرابر افزایش یابد. البته با توجه به فصل خرید ضدیخ توسط مردم که از ابتدای پاییز آغاز و با آغاز زمستان نیز
 به پایان می‌رسد، پیش‌بینی می‌شود قیمت اتیلن گلیکول اواسط زمستان توسط پتروشیمی‌های تامین‌کننده آن تعدیل شود و شرکت‌های بزرگ تولیدکننده بتوانند با خرید و انبار کردن آن به ثبات قیمت‌های خود در سال بعد کمک کنند. 
اگرچه تولیدکنندگان بزرگ ضدیخ مواد اولیه مورد نیاز خود را پیش از گرانی‌های اخیر خریداری کرده و محصول تولیدی را نیز روانه بازار کرده‌اند، اما این نوسان قیمت می‌تواند بر آینده این بازار تاثیرگذار باشد و خریداران این کالا را سال آینده با شوکی جدید مواجه کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =