روغن موتور

با تحریم‌های جدید و محدودیت‌های ایجادشده برای واردات برخی روغن‌موتورهای خاص وارداتی به کشور،‌ احتمال اینکه روغن‌های تمام‌سنتتیک و پیشرفته نیز در داخل کشور پر شوند و با برندهای معروف به فروش برسند، بسیار زیاد شده است

به گزارش «اخبار خودرو»، خیلی راحت‌تر از آن چیزی که فکرش را می‌کنید می‌توان در کوتاه‌ترین مدت صاحب یک برند روغن موتور شد! اگرچه تا پیش از این شرکت‌های خودروساز و حتی واردکنندگان خودروهای خارجی با مراجعه به تولیدکنندگان روغن‌های موتور ایرانی در یک همکاری مشترک اقدام به پر کردن قوطی با برند و نام تجاری خود می‌کردند و محصول خود را صرفا برای مصرف در شبکه خدمات پس از فروش عرضه می‌کردند، ‌اما این روزها می‌توان با کمترین هزینه صاحب یک نام و نشان تجاری اختصاصی روغن برای خود شد و آن را با شیوه‌های مختلف از روغن‌های تصفیه یا روغن‌های تولید داخل پر کرد و برای توزیع به بازار فرستاد.

البته این اتفاق فقط برای برندهای تازه‌وارد نمی‌افتد و واردکننده‌های محصولات معتبر خارجی نیز در برخی موارد قوطی‌های خود را با روغن‌های ایرانی پر کرده و روانه بازار می‌کنند. اتفاقی معمول در شرکت‌های تولیدکننده ایرانی که چندان تمایلی نیز به رسانه‌ای شدن آن توسط بزرگان روغن‌ساز در کشور وجود ندارد.

قوطی‌های به ظاهر خارجی، ‌با روغن‌های ایرانی مشکل شاید از جایی شروع شد که مصرف‌کنندگان در مراجعه به نمایندگی‌های ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش به‌ویژه خارجی‌سوارها تنها زمانی به روغن موتور استفاده‌شده در آن مرکز اطمینان می‌کردند که با نام و نشان خارجی به آنها فروخته می‌شد. البته شاید هیچ‌کدام از مشتری‌ها به این موضوع فکر هم نکرده باشند که آیا این روغن موتور از آن‌سوی مرزها و از خط تولید یک کارخانه مدرن خارج شده باشد یا در ایران و توسط شرکت‌های داخلی اسم و رسم‌دار و حتی در زیرپله‌ها پر شده باشد. حالا اما دنیای روغن‌پرکنی‌ها بسیار گسترده‌تر از شبکه خدمات پس از فروش خودروسازان و شرکت‌های واردکننده شده است و تولیدکننده‌های روغن موتور راحت‌تر از آنچه فکرش را می‌کنید برایتان روغن موتوری با نام‌ونشان تجاری انحصاری خودتان پر می‌کنند.

نمونه بارز آن را می‌توان در تبلیغات شرکت‌های مختلف تولیدکننده روغن موتور مشاهده کرد. روغن‌هایی که اگرچه از لحاظ فنی تفاوتی با محصولات با کیفیت تولید داخل ندارند، ‌اما بی‌شک با قیمت‌های‌ نجومی و بالا در بازار به فروش می‌رسند و تنها مزیتشان نام و نشان تجاری خارجی آنهاست.

البته این خوشبینانه‌ترین حالت برای یک مصرف‌کننده روغن موتور است که مطمئن باشد روغن به ظاهر خارجی که خریداری کرده، با روغن‌های ایرانی با کیفیت پر شده است. وضعیت نه‌چندان امیدوارکننده اما، پر شدن این قوطی‌های پر زرق و برق با روغن‌های سوخته و تصفیه دوم است که می‌تواند فاجعه‌ای را برای مصرف‌کننده و خودرویش رقم بزند.

روغن موتوری‌ها، تحریم‌ها را به‌سختی دور می‌زنند

با تحریم‌های جدید و محدودیت‌های ایجادشده برای واردات برخی روغن‌موتورهای خاص وارداتی به کشور،‌ احتمال اینکه روغن‌های تمام‌سنتتیک و پیشرفته نیز در داخل کشور پر شوند و با برندهای معروف به فروش برسند، بسیار زیاد شده است؛ روغن‌هایی که برای خودروهای خاص استفاده می‌شوند و با کم شدن حجم واردات آنها به کشور، ‌زمینه تخلف و تقلب برای عرضه این دسته از روغن‌ها نیز بیشتر فراهم می‌شود. به گفته کارشناسان صنعت تولید روغن موتور،‌ تحریم‌ها باعث می‌شوند ورود برخی ادتیوهای خاص به کشور، آن‌هم توسط 4شرکت بزرگ تولیدکننده روغن موتور و در حجم بالا با مشکل مواجه شود. 

چراکه واردات توسط این شرکت‌ها آن‌هم با حجم‌ بالا، کاملا توسط کشورهای تحریم‌کننده ایران رصد می‌شود و در چنین شرایطی است که واردکنندگان این محصولات برای تامین نیاز بازار به احتمال زیاد به سمت شرکت‌هایی سوق پیدا خواهند کرد که بتوانند چنین محصولی را برایشان تولید کنند. 

در چنین شرایطی بی‌شک 4شرکت بزرگ که خود نیز صاحب پالایشگاه برای تولید روغن‌های موتور هستند، به‌دلیل محدودیت‌های موجود بر سر واردات افزودنی‌های شیمیایی یا همان ادتیوها امکان تولید این دسته از روغن‌ها را نخواهند داشت. ‌اما شرکت‌های خصوصی کوچک‌تر به‌دلیل حجم کوچک واردات ادتیو و روغن پایه‌های سنتتیک می‌توانند به دور از ذره‌بین کشورهای خارجی، اقدام به واردات کنند و پس از ترکیب روغن پایه و ادتیوها،‌ محصولی باکیفیت را برای استفاده در خودروهای با تکنولوژی بالا تولید کنند. 
 

  به دانش‌بنیان‌ها اطمینان کنید

این شرکت‌ها که اغلب در دسته دانش‌بنیان‌ها قرار می‌گیرند، ‌با استفاده از کارشناسان نخبه دانشگاهی، ‌دانش بومی تولید روغن‌های روز دنیا را در اختیار دارند و برخلاف شرکت‌های بزرگ تولیدکننده که برای واردات ادتیوهای خاص زیر ذره‌بین قرار دارند، می‌توانند بدون مشکل اقدام به تامین نیازهای خود از بازارهای جهانی کنند.

در این شرایط و با توجه به کاهش میزان واردات رسمی روغن‌های آماده به کشور،‌ به نظر می‌رسد دولتی‌ها می‌توانند با حمایت از شرکت‌های کوچک ولی صاحب دانش فنی، فرهنگ استفاده از محصولات داخلی را در بین مردم گسترش دهند تا مصرف‌کننده نهایی با اطمینان از کیفیت روغن‌های ایرانی،‌ آنها را جایگزین خارجی‌هایی کند که احتمال تقلب در آنها زیاد است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    0 0
    به دانش‌بنیان‌ها اطمینان کنید؟ چند تا برند ایرانی نام ببر دانش بنیان هم باشه که دست دولت تو کار نباشه و در قیمت نهایی اون دستی تو کار نباشه. خواهش میکنم نام ببر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =