نمایشگاه قطعات تهران

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های نمایشگاه‌های وابسته به صنعت خودرو حضور بخش آکادمیک در آن است. امسال دانشگاه علم و صنعت برای اولین‌بار در نمایشگاه قطعات تهران حضور پیدا کرده بود و با ارائه خدمات فنی و مهندسی، قصد مرتفع کردن برخی از مشکلات تولیدکنندگان قطعات را دارد.

به گزارش «اخبار خودرو»،  در روز سوم نمایشگاه قطعات به بررسی برخی دیگر از غرفه‌های موجود در نمایشگاه پرداختیم و با موارد جالبی از سوی چینی‌ها و حضور اهالی دانشگاه در نمایشگاه مواجه شدیم. با وجود شرایط نامساعد جوی در این روز، استقبال از این نمایشگاه بسیار گرم بود. هرچند به عقیده برخی از بازدیدکنندگان نمایشگاه امسال کیفیت نمایشگاه قطعات سال گذشته را نداشت، اما با درنظر گرفتن شرایط بد صنعت خودرو بازدیدکنندگان از آن به‌خوبی استقبال کردند. البته چینی‌ها در نمایشگاه امسال جولان می‌دادند، چه با حضور خود چه با حضور قطعاتشان در سایر غرفه‌ها. 
یکی از مهم‌ترین مزیت‌های نمایشگاه‌های وابسته به صنعت خودرو حضور بخش آکادمیک در آن است. امسال دانشگاه علم و صنعت برای اولین‌بار در نمایشگاه قطعات تهران حضور پیدا کرده بود و با ارائه خدمات فنی و مهندسی، قصد مرتفع کردن برخی از مشکلات تولیدکنندگان قطعات را دارد. به همین منظور با دکتر خلخالی، استاد دانشگاه علم و صنعت و مسئول غرفه این دانشگاه به گفت‌وگو پرداختیم.

هدفتان از حضور در نمایشگاه چیست؟ 
یکی از قسمت‌های مهم صنعت خودرو ما زنجیره تامین و صنایع قطعه‌سازی است. افزایش کیفیت در زنجیره تامین به‌معنای افزایش کیفیت در صنعت خودرو است. بیشتر مشکلاتی که برای خودرو به‌وجود می‌آید،  با افزایش کیفیت در زنجیره تامین و قطعات بهبود پیدا می‌کند. با این هدف، در یک‌سال گذشته تلاش کردیم با رویکرد ارائه خدمات طراحی مهندسی و تحقیق و توسعه در بخش قطعه‌سازی، بتوانیم این خلأ  را در صنعت قطعه‌سازی پوشش بدهیم. در این راستا کارهای بسیاری انجام دادیم و با قطعه‌سازان مختلف ارتباط گرفتیم. با مجمع انجمن قطعه‌سازان نیز تفاهم‌نامه‌ای داشتیم. یکی از فعالیت‌هایی که در این راستا انجام دادیم، حضور در نمایشگاه قطعات خودرو است. این عامل سبب می‌شود از نزدیک با قطعه‌سازان ارتباط بگیریم‌. 

آیا این اقدام به ارتباط صنعت با دانشگاه کمک می‌کند؟ 
یکی از بحث‌های ما این است که باید فاصله صنعت با دانشگاه کاهش پیدا کند و برای این‌که این فاصله را کم کنیم، یکی از راه‌کارها این است که وارد فضاهای صنعتی مثل نمایشگاه‌ها شویم و قابلیت‌های خودمان را ارائه کنیم. باید در این خصوص به پیشنهادهای تولیدکنندگان عمل کنیم، نیازمندی‌های آن‌ها را بدانیم و با یکدیگر، هم‌زبان شویم. به نظر من، نمایشگاه‌ها فرصت بسیار خوبی برای این کار هستند، به‌خصوص چنین نمایشگاهی. در این نمایشگاه، قطعه‌سازان صنعت خودرو وارد می‌شوند و تعداد زیادی از آنها نیز در اینجا حضور پیدا کرده‌اند. در این غرفه دانشجویان و همکارانی را که در مرکز شبیه‌سازی و طراحی بهینه خودرو دانشگاه علم و صنعت حضور دارند، به گروه‌های مختلف تقسیم‌ کرده‌ایم. این گروه‌ها هرکدام به سراغ دسته خاصی از تامین‌کنندگان صنعت خودرو می‌روند. آن‌ها را شناسایی و خدمات قابل ارائه ما را به آن‌ها بیان می‌کنند که در بسیاری از موارد قطعه‌سازان از این رویداد استقبال می‌کنند. 

 چه خدماتی به قطعه‌سازان ارائه می‌دهید؟ 
خدمات ما به لحاظ طراحی، فنی-مهندسی ارائه نقشه‌ها و تحلیل‌ها، محاسبات مهندسی و شبیه‌سازی است. شعار اصلی ما نیز طراحی و مهندسی و داخلی‌سازی قطعات است. امروز با شروع تحریم‌ها فرآیند داخلی‌سازی بسیاری از قطعات ما باید به‌صورت کامل انجام شود. ما این امکان را در اختیار داریم و با امکانات دانشگاه و آزمون‌های مختلف شناسایی مواد، اندازه‌برداری هندسی را انجام می‌دهیم، همچنین توان ترسیم‌ها و تحلیل‌های مختلف را داریم و می‌توانیم در حوزه نمونه‌سازی وارد شویم. هدف اصلی ما این است که نیاز تحقیق و توسعه مجموعه قطعه‌ساز را برطرف کنیم. امروز خودروسازان ما مراکز تحقیق و توسعه خوبی دارند اما جای چنین بخشی در فضای سازنده‌های ما خالی است. بنابراین باید فضایی ایجاد کنیم که به‌عنوان یک مرکز یا هاب، نیازهای تحقیق و توسعه و تحلیل را از قطعه‌سازان دریافت کنیم و بتوانیم نیازهای آن‌ها را در زمان مناسب با کیفیت مطلوب برطرف کنیم. 

یک موتورسیکلت در نمایشگاه وجود دارد که ظاهرا برقی بوده است، چرا آن را بنزینی کردید؟
ما در این پروژه با یک شرکت موتورسیکلت‌ساز کار کردیم و آن‌ها به‌دنبال ارائه یک خانواده محصول بودند. به آن شرکت، خدمات مهندسی ارائه کردیم و آن‌ها می‌خواستند موتورسیکلت الکتریکی‌شان را در نسخه بنزینی تولید کنند. این مورد برای تامین سلایق مختلف بازار بود. در حال حاضر شرکتی که موتورسیکلت را تولید می‌کند، نسخه الکتریکی‌اش را در بازار با حجم بالایی به فروش می‌رساند، اما قصد داشت که نسخه بنزینی آن را در سبد کالاهایش داشته باشد. باتوجه به این‌که سرعت موتورالکتریکی محدودتر است، برای موتور بنزینی بدنه قوی‌تری را طراحی کردیم. به‌صورتی‌که بتواند الزامات مهندسی مربوط به آن بدنه را برآورده کند. این موتورسیکلت الان در برنامه تولید است. همچنین با همین شرکت برنامه تولید یک موتورسیکلت جدید تمام‌الکتریکی را نیز داریم. 
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =