قطعه‌سازان

آزادسازی قیمت خودرو نیز یکی از راه‌هایی است که می‌تواند به حل مشکل پرداخت مطالبات قطعه‌سازان کمک کند. در مثالی ساده باید گفت قیمت‌گذاری درحال‎حاضر به‌گونه‌ای است که مثلا اگر تولید خودرویی برای خودروساز 10میلیون تومان تمام شده باشد، طبق دستور باید آن را به قیمت 8میلیون‌تومان بفروشد .

به گزارش «اخبار خودرو»، نشست مشترک رئیس و اعضای هیات‎مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌ساز کشور در آخرین ساعت کاری و همزمان با اختتامیه سیزدهمین نمایشگاه قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد. به گزارش روزنامه «دنیای خودرو» در این نشست هر کدام از اعضای هیات‌مدیره و قطعه‌سازان فعال کشور ضمن تحلیل وضعیت خاص قطعه‌سازان، درباره چالش‌های موجود در این صنعت توضیح دادند. 
در این نشست، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌ساز خودرو اظهار داشت: «تا پیش‌از این، مطالبات قطعه‌سازان در بازه‌های زمانی دو، سه یا چهارماهه پرداخت می‌شد، قطعه‌سازان نیز به همین نسبت در آن زمان مواداولیه را می‌خریدند و به همین فاصله‌های زمانی مبلغ را می‌پرداختند، اما درحال‎حاضر خرید تمام مواداولیه و مایحتاج موردنیاز تولید یا به شکل نقدی انجام می‌شود یا برای خرید از بخش‌هایی مانند فولادمبارکه، هزینه خرید باید از قبل پرداخته شود. بنابراین در این شرایط، یکی از خواسته‌های قطعه‌سازان این است که حداکثر زمان پرداخت معوقات خودروسازان به یک ماه کاهش یابد. در غیر این‎صورت، مطالبات قطعه‌سازان از 5هزارمیلیاردتومان به 12 یا 13هزارمیلیاردتومان نیز خواهد رسید.»

  تاثیر قیمت‎گذاری دستوری بر ارزش سهام قطعه‎سازان
محمدرضا نجفی‌منش افزود: «آزادسازی قیمت خودرو نیز یکی از راه‌هایی است که می‌تواند به حل مشکل پرداخت مطالبات قطعه‌سازان کمک کند. در مثالی ساده باید گفت قیمت‌گذاری درحال‎حاضر به‌گونه‌ای است که مثلا اگر تولید خودرویی برای خودروساز 10میلیون تومان تمام شده باشد، طبق دستور باید آن را به قیمت 8میلیون‌تومان بفروشد و درعین‎حال اگر تولید قطعه‌ای برای قطعه‌ساز پنج‌میلیون‌تومان تمام شده باشد، مجبورش می‌کنند این قطعه‌را به قیمت سه‌میلیون تومان بفروشد. 
در نتیجه تمام توان مالی خودروساز و قطعه‌ساز تحلیل رفته است. آثار این موضوع نیز بیش‌از هرجا در ارزش سهام بورس خود را نشان می‌دهد.» این فعال قطعه‎سازی با اشاره به این‎که همه این مسائل به‌خاطر نحوه فعالیت شورای رقابت در سال‌های پیش بوده است، گفت: «اقدامات این شورا بیش‌از 20هزارمیلیارد تومان به این صنعت زیان وارد کرد. همچنین در شش ماهه امسال فقط 5هزار و 500میلیاردتومان زیان دوخودروساز اصلی کشور بود.» وی ادامه داد: «به این‌ترتیب ما نمی‌دانیم چرا دولت تا این حد بر موضوع قیمت‌گذاری دستوری خودرو تاکید دارد. درصورتی که تمام قیمت‌ها شامل ارز و مواداولیه مانند مس، فولاد، آلومینیوم و پلیمر که داخلی هم هستند، چندبرابر افزایش یافته است. این‌موضوع باعث شده است طی 10سال قیمت خودرو 13درصد افزایش یابد، درحالی که قیمت برخی اقلام و کالاها تا 300درصد با افزایش مواجه شود.»
  خودرو نان شب مردم نیست که نگران گران‎شدن آن باشیم
به گفته رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌ساز، بازار هوشمند عمل می‌کند و ارزش واقعی کالا را به‎درستی تشخیص می‌دهد. بنابراین انتظار می‌رود مانند سال 1376، بار دیگر قیمت خودرو با 5درصد پایین‌تر از قیمت خودرو در حاشیه بازار تعیین شود تا هم قیمت تعدیل شود و هم سود به جیب دلالان نرود. به این ترتیب ما معتقدیم روش اشتباه باید تغییر کند. 
خودرو نان شب مردم نیست که نگران گران‎شدن آن باشیم. درحالی که تاکید من این است شکل فعلی، نه به‌نفع اقتصاد کشور است، نه مصرف‌کننده و نه تولیدکننده. نجفی‎منش همچنین اظهار داشت: «با تلاش انجمن صنایع‌همگن چند ماه قبل فراکسیونی با عنوان فراکسیون حمایت از قطعه‌سازان در مجلس شورای اسلامی تشکیل شد. ما تا به حال سه‌جلسه با اعضای این کمیسیون داشته‌ایم که اتفاقا آخرین جلسه در حاشیه همین دوره از نمایشگاه قطعات بود. در این جلسه قرار شد شهاب‌الدین بی‌مقدار، رئیس این فراکسیون جلسه‌ای مشترک با نهاوندیان، معاونت اقتصادی رئیس‌جمهور ترتیب دهد تا درباره حل مشکلات و رافتن راهکار، مذاکراتی داشته باشیم. این فراکسیون همکاری بسیار خوبی داشته‌اند، اما از آن‎جا که مشکلات یک‌روزه ایجاد نشده است، حل و فصل آن‎ها نیاز به زمان زیاد و تدبیر جدی خواهد داشت.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =