بورس

در هفته‎ای که گذشت، سهم‎های خودرویی روند متعادلی را در پیش گرفتند اما نکته‎ای که در این میان اهمیت بسزایی دارد، ابهام افزایش در قیمت شرکتی خودرو است.

به گزارش «اخبار خودرو»، باتوجه به اطلاعیه وزارت صنعت که هرگونه افزایش قیمت خودرو را فعلا منتفی دانسته است، باید از امروز شاهد ریزش خودرویی‎ها باشیم. هرچند طی هفته گذشته در برخی روزها، نمادهای جاده‌مخصوصی روند روبه‎رشدی را تجربه کردند اما باتوجه به این اطلاعیه باید دید واکنش سهام‎داران چگونه خواهد بود. ازسوی‌دیگر، همیشه توجه به سهم‎های بزرگ و تاثیرگذار در بورس بوده است اما تک‎سهم‎هایی هستند که از اهمیت زیادی برخوردارند. در بین خودرویی‎ها نیز از این سهم‎های کوچک کم نیستند.

  روزگار شرکت «چ» گوارا نیست!
شرکت «چ» که سهام عمده آن مربوط به یکی از تجاری‎سازان حاضر در بورس است، این روزها به‎رغم این‎که روزهای مثبتی را پش‌ سر گذاشته است، به‌هیچ‌عنوان حال و روز خوشی ندارد، باتوجه به این‎که قطعه‎سازان مدتی است با مشکلات بسیاری دست‎وپنچه نرم می‎کنند، این قطعه‎ساز نیز از این قاعده مستثنی نیست. ازسوی‌دیگر، خروج شرکت‎های طرف قرارداد با خودروسازان ایرانی به بهانه خروج آمریکا از برجام و شروع تحریم‎های صنعت خودرو، مشکلات این قطعه‎ساز کوچک را دو چندان کرده است. حال باید دید آیا این شرکت در آینده می‎تواند با برنامه‎ریزی درست و اصولی خود را از چنگال مشکلات برهاند یا خیر؟

  اثر ریسک‎ها پیش‎خور شده است!
برخی کارشناسان معتقدند از آن‎جا که بازار سرمایه به‎نوعی آینه تمام‎نمای اقتصاد است، باتوجه به اتفاقات اخیر در اقتصاد و به‌دلیل انتظاراتی که فعالان اقتصادی دارند، بازار سرمایه وارد فاز اصلاح قیمت‎ها شده، درحالی‌که خوشبختانه اثر ریسک‎ها پیش‎خور شده است و از این منظر  اتفاق خاصی در کلیت بازار نمی‌افتد. اما در حوزه شرکت‎ها، نتایج این ریسک‎ها هنوز قابل برآورد دقیق نیست و نمی‎توان قضاوت نهایی کرد که تحریم‎ها چه اثری بر روند تولید و فروش شرکت‎ها خواهند داشت. ازسوی‌دیگر، اکنون کلیت بازار با افت‎وخیزهایی روبه‌رو شده است. چراکه تخصیص منابع صحیح در دوره‎ای که سهم‎های مختلف رشد قابل‌توجهی داشتند، انجام نشد. ازهمین‌رو، هم اکنون شاهد اصلاح انحراف در تخصیص منابع سرمایه‎گذاران در شرکت‎های مختلف و به‌عبارتی اصلاح پرتفوها هستیم. البته این ذات بازار است که گاهی پس‌از سرمایه‎گذاری هیجانی، حرکت خود را اصلاح کند و به‌نظر می‎رسد بورس به اندازه‎ای هوشمند است که پس از مدتی مجددا خود را اصلاح می‎کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =