روغن موتور

بازی با تخفیف‌های زیر فاکتور، روغن‌موتورهای تولید داخل را 15درصد گران کرد.

تیرماه سال جاری سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با افزایش 9درصدی قیمت انواع تایر و روغن‌موتور تولید داخل موافقت کرد و کارخانه‌های داخلی مجاز به افزایش 9درصدی قیمت محصولات خود شدند. حال بعد از گذشت 5ماه از آن تاریخ و در آخرین روزهای آبان‌ماه، وضعیت بازار روانکارها حکایت از قیمت‌هایی دارد که گویا بیش از 9درصد تعیین‌شده توسط سازمان حمایت، گران شده‌اند. 

به گزارش «اخبار خودرو»، در نظر گرفتن تخفیف‌های زیرفاکتور از گذشته تا امروز به امری عادی بین تولیدکنندگان روغن موتور و حتی تایر تبدیل شده است. هر یک از شرکت‌های تولیدکننده روغن موتور که البته به دلیل خودکفا بودن در تولید روغن پایه، ‌محصولاتی با قیمت به مراتب پایین‌تر از مصوب سازمان حمایت تولید می‌کردند، ‌برای رقابت با یکدیگر و جذب عمده و خرده‌فروشان بازار، ‌هر یک با درج چند درصد تخفیف در زیر فاکتورهای فروش، سعی در جذب خریداران عمده داشتند؛ تخفیف‌هایی که از ابتدای سال جاری به‌تدریج رو به افول گذاشت و تا امروز به کمترین میزان خود در این بازار رسیده است.

تیرماه امسال بود که سیدمحمدحسین مولاخواه، مدیر کل نظارت بر کالاهای غیرفلزی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از افزایش 9درصدی قیمت روغن موتورهای تولید داخل خبر داد.

این افزایش قیمت پس از ثابت ماندن قیمت‌ها از سال93 عملی شد و به یکباره قیمت روغن‌موتور را در بازار بالا برد. اما نکته‌ای که سازمان حمایت به آن توجه نکرد، ‌تخفیف‌های زیر فاکتوری بود که پیش از این توسط تولیدکنندگان ارائه می‌شد.

بر همین اساس وزارت صمت بی‌توجه به سود بالای شرکت‌های تولیدکننده روغن که آنها را مجاب به درج تخفیف‌های زیر فاکتور کرده بود، ‌با افزایش قیمت‌ها موافقت کرد. بر همین اساس 4شرکت اصلی تولید و تامین روغن موتور کشور پس از بالا رفتن قانونی قیمت‌ها دست به کاهش و حذف تدریجی تخفیف‌های زیر فاکتور زدند تا در نهایت از ابتدای سال جاری تاکنون، ‌قیمت انواع روغن موتور داخلی در بازار، نه به میزان 9درصد بلکه 24درصد افزایش پیدا کند.

به گفته فعالان بازار روغن‌موتور، ‌شرکت‌های روغن‌ساز محصولات خود را در ماه‌های پایانی سال گذشته حتی با 15درصد تخفیف در بازار عرضه می‌کردند ولی این روزها برای بالا بردن قیمت‌های خود دست به دامان تخفیف‌های زیر فاکتور شده‌اند. 

گزارش‌های میدانی از بازار تهران حکایت از حذف کامل تخفیف شرکت‌های تولیدکننده روغن به عاملان فروش دارد، به‌نحوی‌که طی دو ماه گذشته میزان تخفیف به صفر رسیده است و به همین دلیل عاملان شرکت‌های بزرگ، ‌کالای خود را حتی 2.5درصد گران‌تر به خرده‌فروشان عرضه می‌کنند؛ ترفندهایی که قیمت روغن موتور را برای مصرف‌کننده نهایی به شدت افزایش می‌دهد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =