روغن‌ موتور

ثبت استاندارد آمریکایی روی روغن‌های ایرانی اگرچه پایه و اساسی ندارد و هر غیر کارشناسی هم می‌تواند با نگاهی گذرا به سایت API متوجه عدم‌ثبت برندهای ایرانی در این مجموعه شود اما به یک اهرم برای نشان‌دادن کیفیت بالای محصول تبدیل شده است

به گزارش «اخبار خودرو»، استانداردهای تقلبی، آن‌هم از نوع آمریکایی این روزها به اهرمی برای گرم‌کردن بازار روغن‌موتورهای خارجی‌نما و حتی ایرانی در بازار تبدیل شده است. اگرچه سال‌ها از قطع ارتباط ایران و آمریکا می‌گذرد، ‌اما در طول تمام این سال‌ها هیچ‌یک از مصرف‌کنندگان روغن‌موتور از خود نپرسیده‌اند که روغن‌موتورهای ایرانی چگونه موفق به دریافت استاندارد API از آمریکا شده‌اند و بدون هیچ مشکلی آن را روی قوطی‌های روغن خود ثبت می‌کنند. 

روغن هایی که آمریکا نرفته استاندارد می‌گیرند!

ثبت استانداردهای آمریکایی بر روی روغن‌های ایرانی سابقه‌ای چندین ساله دارد و تولیدکنندگان مطرح روغن موتور در کشور در مواجهه با این سوال که کدام مرجع در آمریکا استانداردبودن محصولات ایرانی را تایید یا تکذیب می‌کند،‌تنها به این پاسخ بسنده می‌کنند که شرکت‌های تولیدکننده ادتیو یا همان افزودنی‌های شیمیایی موجود در روغن‌های موتور به دلیل دارا بودن استاندارد  API می‌توانند محصولات تولیدی توسط کارخانه‌های ایرانی را که از محصولات آن‌ها استفاده می‌کنند نیز تحت‌استاندارد موسسه نفت آمریکا درآورند.

این شرکت‌ها هرگز به این ابهام پاسخ نمی‌دهند که API چگونه می‌تواند تنها به‌شرط استفاده از نوع خاصی ادتیو و بدون اطلاع از نحوه ترکیب آن‌ها با روغن پایه و بدون اطلاع از نوع روغن پایه به‌کاررفته در روغن موتور نهایی آن را تایید کند.آن‌هم در شرایطی که محصول،‌ شرکت تولیدکننده و کشور تولید کننده را در لیست تاییدیه‌های خود ندارد. 

جولان خارجی نماهای ایرانی در بازار

ثبت استاندارد آمریکایی روی روغن‌های ایرانی اگرچه پایه و اساسی ندارد و هر غیر کارشناسی هم می‌تواند با نگاهی گذرا به سایت API متوجه عدم‌ثبت برندهای ایرانی در این مجموعه شود اما به یک اهرم برای نشان‌دادن کیفیت بالای محصول تبدیل شده است. در این بین مالکان خودرو برای تعویض روغن‌موتور یا به پیشنهاد تعویض روغنی و تکنسین مورد اعتماد خود عمل می‌کنند، ‌یا با مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو، از روغن‌موتور مناسب برای خودرو خود، آن‌هم از نظر استاندارد API مطلع می‌شوند.

اینجاست که اگر شما یک خودرو مدل 2011 به بالا داشته باشید، ‌پس از مطالعه دفترچه راهنمای آن، باید دنبال روغن‌موتوری با استاندارد API-SN بروید و به هر روغنی که توسط تکنسین‌ها توصیه می‌شود، اعتماد نکنید. اما در بازار ایران این پایان کار نیست، ‌چراکه طی گشت و گذار کوتاهی در بازار روغن‌موتور، با برندهای مختلفی مواجه می‌شوید که نام‌ونشان‌ غربی را یدک می‌کشند و تبلیغات فراوانی نیز برای فروششان صورت گرفته است، ‌ولی در هیچ‌جای دنیا به غیر از ایران عرضه نمی‌شوند! برای روشن‌شدن بهتر ماجرا سری به بزرگ‌ترین سایت فروش اینترنتی کالا در ایران زدیم. 

لیست روغن‌موتورهای این فروشگاه اینترنتی پر است از روغن‌هایی که به‌غیر از ایران در هیچ کشور دیگری قابل‌خریداری نیستند. این روغن‌ها که کاملا به‌نام روغن‌های وارداتی به مشتری عرضه می‌شوند و به تعداد زیاد در تعویض روغنی‌های سطح کشور نیز توزیع شده‌اند، ‌خارجی‌نماهایی هستند که در داخل کشور پر می‌شوند و با نماد و نشان غربی سعی در جذب مصرف‌کننده نهایی دارند.

با کمی وقت گذاشتن و بررسی برندهای دهان پر کن روغن‌موتور، ‌به نام و نشان‌هایی بر می‌خوریم که حتی در پایین قوطی‌هایشان تاکید بر ساخته شدن در بلژیک‌، ‌هلند و حتی آمریکا دارند. اما وقتی در سایت رسمی API اقدام به جست‌وجوی این نشان‌های گمنام می‌کنیم با هیچ نتیجه قابل قبولی مواجه نمی‌شویم. اینها برندهای خارجی‌نمایی هستند که در داخل کشور تولید شده و به اسم روغن‌های خارجی در بازار عرضه می‌شوند. از بین 15برند روغن‌موتوری که توسط «دنیای‌خودرو» بررسی شدند، ‌تنها سه محصول با نام و نشان اصلی عرضه می‌شوند و البته در سایت استاندارد روغن‌موتور آمریکا نیز جای‌گذاری شده‌اند.

قبل از خرید روغن استاندارد آن را بررسی کنید

شاید عجیب‌ترین نتیجه برای یک مصرف‌کننده روغن‌موتور، ‌جست‌وجوی روغن‌موتورهای آلمانی ادینول در سایت API باشد. چراکه نتیجه جست‌وجو از نداشتن استاندارد آمریکایی برای روغن‌های بنزینی این برند حکایت می‌کند. درحالی‌که واردکننده این برند از روغن‌موتور روی تمامی بسته‌های روغن‌موتورهای بنزین‌سوز نیز استاندارد API را درج کرده است.

«دنیای خودرو» به مخاطبان خود پیشنهاد می‌دهد، ‌پیش از خرید روغن‌موتور و اعتماد به استانداردهای تقلبی درج شده روی قوطی‌ها، ‌ابتدا سری به سایت رسمی API به آدرس WWW.API.ORG بزنند تا از صحت استاندارد روغن‌موتورهای موجود در بازار مطلع شوند.

جست‌وجو در این سایت نتایج جالبی به همراه دارد و مشخص می‌کند، ‌برندهای به ظاهر خارجی با قوطی‌های خوش‌آب‌ورنگ موجود در بازار، نه‌تنها ساخت کشورهای اروپایی نیستند، ‌بلکه مشخص نیست با چه نوع روغن و کیفیتی در داخل کشور پر شده‌اند و به‌عنوان برند خارجی به فروش می‌رسند و ممکن است خودروهای هموطنان را که سرمایه آنها محسوب می‌شوند با خطر استهلاک و خرابی مواجه کنند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • me IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
    0 2
    با سلام ادینول ، لیکومولی ، فوسر ، تاپ وان و غیره همگی در سایت api وک گردید و موجود و تایید شده بودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

آخرین اخبار