تایر

سرانجام فشارهای دولت بر تولیدکنندگان تایر جواب داد تا پس از توقف چندماهه در توزیع کالا، به عرضه قطره چکانی تایر در بازار رضایت دهند.

به گزارش «اخبار خودرو»، اوایل هفته جاری حوزه تامین بازار وزارت صنعت‌،معدن و تجارت در بخشنامه‌ای خطاب به تولیدکنندگان تایر، ‌این شرکت‌ها را مکلف به توزیع تمام تایرهای تولیدی و موجود در انبار خود کرد. اگرچه تولیدکنندگان علت اصلی عدم توزیع تایر در چندماه گذشته را ثابت ماندن قیمت‌ها آن هم در شرایط بالارفتن دو تا سه‌برابری قیمت مواداولیه تولید تایر اعلام کردند اما سرانجام با فشارهای وزارت صمت مجبور به توزیع بخشی‌از تایرهای موجود در انبارهای خود شدند.

براساس گزارش‌های رسیده از بازار،‌گروه صنعتی بارز در دو ماه گذشته به‌عنوان تنها مجموعه عرضه‌کننده تایر در بازار،‌ با کاهش میزان عرضه خود،‌300هزارحلقه تایر را در ماه جاری به بازار عرضه کرد و پس از آن دیگر شرکت‌ها پس از نامه وزارت صمت اقدام به توزیع قطره‌چکانی تایرهای تولیدی خود در بازار کردند.

در همین رابطه یزدتایر و آرتاویل‌تایر با اعلام 300سبد مشترک پس از گروه صنعتی بارز برای ساماندهی قیمت‌ها اقدام کردند و کویرتایر نیز اگرچه تعداد تایرهای هر سبد اعلامی را به یک‌سوم سبدهای اعلامی در ماه‌های قبل تقلیل داد، اما بخشی از تایرهای خود را روانه بازار کرد. با این‌حال هنوز خبری از اعلام سبد فروش محصولات ایران‌تایر و لاستیک دنا نیست. این درحالی است که با وجود عدم تمایل واردکنندگان تایر به واردات تایرهای رادیال سواری و عطش بازار برای این گروه محصول‌،‌ هنوز هم می‌توان محصولات این دو کارخانه را به‌راحتی در بازار خریداری کرد.

وضعیتی که باتوجه به عدم اعلام سبد فروش توسط این شرکت‌ها کمی عجیب به نظر می‌رسد و برخی فعالان بازار را دچار شبهه توزیع تایر فقط  در شبکه‌های اختصاصی این دو تایرساز کرده است.  

اما در این شرایط تایرسازان هنوز امید به تصویب افزایش 30درصدی قیمت تولیدات خود توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان دارند، تاجایی‌که عرضه موجودی انبارهای خود را به زمانی موکول کرده‌اند تا مصوبه افزایش قیمت‌ها عملی شود. به‌همین دلیل باید انتظار داشت تا در آینده‌ای نزدیک و پس از تصویب مجوز افزایش قیمت تایر،‌ تعداد یک‌میلیون حلقه لاستیک رادیال سواری از انبار تولیدکننده‌های داخلی به سمت بازار روانه شود. توزیعی که می‌تواند واکنش عمده‌فروشان بزرگ بازار را نیز دربرداشته باشد و به بازی جدیدی برای بالانگه‌داشتن  قیمت تایر به‌ویژه کالاهای احتکارشده در برخی انبارها منجر شود. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =