واردات خودرو

کمیسیون صنایع باتوجه‌به فرصت به‎وجود آمده تا موعد مطرح‎شدن آن در صحن علنی، نقاط ضعف طرح ساماندهی را موردبررسی قرار خواهد داد تا با کمترین خطا به اجرا گذاشته شود

به گزارش «اخبار خودرو»، طرح 12ماده‌ای ساماندهی بازار خودرو همچنان برای بررسی‌های بیشتر در کمیسیون صنایع مجلس تحت‌رسیدگی به جوانب اجرایی خود قرار دارد. این‌طرح که می‌تواند گره کور غیررقابتی بودن بازار خودرو در کشور را باز کند، موردتایید بسیاری از نمایندگان مجلس است اما به دلیل التهابات بازار خودرو و تغییرات روزبه‎روز شرایط نمی‌تواند برای رای‌گیری نهایی به صحن برود.

حمید گرمابی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون صنایع در این‌خصوص به «دنیای خودرو» می‌گوید: «زمان مشخصی برای مطرح‎شدن طرح ساماندهی در صحن علنی مشخص نشده است. کمیسیون صنایع هم با توجه به این فرصت به‎وجود آمده تا موعد مطرح‌شدن آن در صحن علنی، نقاط ضعف طرح ساماندهی را موردبررسی قرار خواهد داد تا با کمترین خطا به اجرا گذاشته شود. در متن نهایی این‌طرح مسائلی چون خودروهای پاک لحاظ شده است که می‌تواند مشکلات عدیده‌ مرتبط با صنعت خودرو را مرتفع کند.»

وی درخصوص مطرح‌شدن مجدد اخذ بحث مالیات 60درصدی از سود شرکت‌های واردکننده خودرو و صرف آن در اشتغال‌زایی از سوی دولت گفت: «این بحث در جلسات رسمی کمیسیون مطرح نشده است. بنابراین نمی‌توان به آن واکنش نشان داد. اما این موضوع به حدی غیراصولی و غیرقابل‌اجراست که خودبه‎خود به جلسات رسمی نمایندگان راه نخواهند یافت.»

صید ماهی مرده از آب گل‎آلود بازار خودرو

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: «بازار همچنان دچار التهابات و نوسانات غیرقابل پیش‌بینی است؛ کسانی که برای سرمایه‌گذاری به خودرو روی آورده‌اند، ریسک بزرگی را متحمل شده‌اند و امکان دارد زیان کنند. چراکه نمی‌توان به شرایط این بازار اعتماد کرد؛ ریسک بالای سرمایه‌گذاری در کالاهایی مثل خودرو برای کسانی که به‌دنبال سود هستند، منطقی به‌نظر نمی‌رسد. البته مصرف‌کنندگان واقعی باتوجه‌به شرایط، خرید خود را به‎موقع انجام خواهند داد. روی صحبت بنده با کسانی است که همیشه می‌خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند؛ از آب گل‎آلود بازار خودرو تنها ماهی مرده صید خواهد شد.»

وی در ادامه افزود: «شرایط بازار باتوجه‌به سیر نزولی نرخ ارز و با مدیریت صحیح منابع مالی از سوی دولت به این منوال نخواهد ماند و ثبات به بازارهای داخلی بخصوص خودرو بازخواهد گشت.»

موعد انقضای ممنوعیت واردات خودرو

گرمابی درخصوص قانون منع واردات 1339قلم کالا از سوی دولت نیز ابراز داشت: «این قانون باتوجه‌به اختیاراتی که به دولت داده شده، به اجرا در آمده است. اما درصورتی که شرایط کشور تغییر کند و نمایندگان ضرورتی احساس کنند، برای ادامه یا انقطاع این قانون تصمیم خواهند گرفت.» 

وی در پاسخ به سوال آیا قانون منع واردات خودرو در سال آینده لغو خواهد شد، گفت: «این قانون برحسب شرایط کلی کشور و کنترل نظام پولی و ارزی تنظیم شده است. بنابراین درصورتی‎که از فشار تحریم‌ها کاسته شود و شرایط به حال عادی خود بازگردد، دولت و مجلس این قانون را لغو خواهند کرد.» 

عضو کمیسیون صنایع در پایان ابراز کرد: «واردات خودروهای لوکس خارجی و ورود تکنولوژی مطلوب است و باعث رقابتی‎شدن فضا برای خودروسازان داخلی است، اما در شرایط کنونی کشور و کمبود ارز برای کالاهای دارای اهمیت نمی‌توان از ذخیره ارزهای خارجی کشور برای خرید خودروهای لوکس خارجی استفاده کرد. قطعا مردم ایران باتوجه‌به شرایط در تحریم‌های چندین ساله در سال‌های گذشته از سوی کشورهای غربی به این بلوغ رسیده‌اند و درک درستی از شرایط دولت دوازدهم دارند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =