واردات تایر

کمبود انواع تایر و افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها، همچنین کاهش توزیع روغن موتور در بازار توسط برخی تولیدکنندگان داخلی، سرانجام پای شورای‌عالی امنیت‌ملی را نیز به بازار لاستیک و روغن خودرو باز کرد.

  به گزارش «اخبار خودرو»، کمبود انواع تایر و افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها، همچنین کاهش توزیع روغن موتور در بازار توسط برخی تولیدکنندگان داخلی، سرانجام پای شورای‌عالی امنیت‌ملی را نیز به بازار لاستیک و روغن خودرو باز کرد تا این‌بار وزارت صمت در ماموریتی جدید برای بررسی ذخایر راهبردی سراغ انبارهای نگهداری از لاستیک در سراسر کشور برود. چندماه قبل وقتی ذخایر استراتژیک تایرهای باری-اتوبوسی به‌دلیل حجم پایین تولید این گروه محصول و تقلیل حجم واردات به‌شدت کاهش یافت، ‌بازار تایرهای سنگین با التهابات فراوانی روبه‌رو شد. تا جایی‌که درنهایت وزارت صنعت‌، معدن‌وتجارت، ‌تصمیم به تخصیص نیم‌میلیارد دلار ارز گرفت تا با سرمایه موردنیاز برای  ساخت دو کارخانه بزرگ لاستیک‌های رادیال باری- اتوبوسی،‌ حجم گسترده‌ کالا به کشور وارد شود و انبارهای استراتژیک کشور از تایر موردنیاز پر شوند. البته تمرکز مسئولان بر تایرهای باری-  اتوبوسی باعث شد علاوه‌بر کاهش تولید تایرهای رادیال سواری در کشور، کمتر تاجری به واردات این کالا ترغیب شود و انبارهای ذخیره لاستیک‌سواری نیز به کمترین سطح از ذخیره خود در سال‌های گذشته برسد.
حال بر اساس سندی که نسخه‌ای  از آن نیز در اختیار روزنامه «دنیای‌خودرو» قرار دارد،‌ کارگروه نظارت دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی در تصمیم‌گیری روز سی‌ام مهرماه از مسئولان دولتی خواسته است به‌سرعت برای بررسی وضعیت موجودی کالاهای اساسی مشمول ذخایر راهبردی اقدام کرده و به‌تفکیک انبارهای محل نگهداری این کالاها ازجمله تایر  و روغن خودرو  را به دبیرخانه این شورا اعلام کنند. در این نامه که به امضای حمید امانی‌همدانی، رئیس امور صنعت و معدن بازرگانی و ارتباطات سازمان برنامه و بودجه رسیده است،‌ رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مامور شده است موجودی انبارهای کشور را برای تصمیم‌گیری‌های بعدی به این سازمان اعلام کند.
به گزارش «دنیای‌خودرو» ‌بازار تایرهای رادیال سواری در سال جاری با کاهش 12میلیون حلقه‌ای  کالاهای وارداتی روبه‌رو شده است. هم‌زمان با کاهش واردات تایر که به‌دلیل بالا رفتن نرخ ارز انجام شده است، ‌تایرسازان نیز تولید خود را کاهش داده‌اند و دلیل آن را مشکلات پیش رو در رابطه با تامین مواداولیه داخلی و خارجی اعلام کرده‌اند. البته براساس گزارش‌های رسیده به روزنامه‌ «دنیای‌خودرو» ‌اگرچه شرکت‌های داخلی در یکی‌، دوماه گذشته اقدام خاصی برای فروش تولیدات خود نکرده‌اند اما خبرها از احتکار تعداد زیادی تایر سواری در انبارهای اطراف تهران حکایت دارند که توزیع همزمان آن با تایرهای موجود در کارخانه‌ها می‌تواند بخشی از نیاز کشور در بازار مصرف و ذخایر استراتژیک را برطرف کند. ازسوی دیگر به نظر می‌رسد گزارش‌های آتی وزارت صمت درباره موجودی انبارهای تایر و مشخص شدن کمبود این کالا در کشور می‌تواند به اهرمی برای افزایش واردات تایرهای سواری به کشور تبدیل شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =