توتال

با خروج شرکت توتال فرانسه از پروژه‌های نفتی ایران، ‌این‌بار زمزمه‌های خروج روغن‌موتورهای دورگه ایرانی-فرانسوی از بازار به گوش می‌رسد.

به گزارش «اخبار خودرو»، روغن‌موتورهای «توتال والف» که به‌واسطه برند جهانی و معتبرشان توانسته‌اند سهم بازار مناسبی را درکشور به خود اختصاص دهند، این روزها بیش از هر زمان دیگر، زمزمه خروجشان از سبد تولیدات داخلی به گوش می‌رسد. تاجایی‌که به گفته منابع آگاه،  شرکت «به‌تام روانکار» به‌عنوان نماینده انحصاری تولید روغن‌موتورهای  توتال در کشورگویا  قرار است بین دوراهی ماندن و رفتن شریک فرانسوی خود، ‌راه خروج را انتخاب کند. 

آیا توتال با 16سال سابقه ایران را ترک می‌کند؟

سابقه تولید روغن‌موتورهای توتال در ایران به 16سال قبل برمی‌گردد. سال 2002 شرکتی به نام «به توتال» با سرمایه‌گذاری توتال فرانسه و با هدف تولید، ‌بازاریابی و عرضه انواع روانکارها با برند توتال فرانسه در ایران تشکیل شد که البته در سال 2013به نام «به تام روانکار» تغییر نام داد. 

به تام روانکار، به نوعی‌ از شرکت‌های تابعه نفت بهران است که اگرچه با روغن‌موتورهای تولیدی خود در بازار ایران شناخته شده است اما روغن‌موتور «اِلف» را نیز به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های توتال‌فرانسه تولید می‌کند؛ روغنی ایرانی- فرانسوی که به توصیه رنو توانسته است سهم بازار خوبی در ایران برای خود دست و پا کند. حال اما پس از خروج  شرکت نفت توتال از ایران، ‌این‌بار زمزمه‌های خروج روغن‌موتور توتال نیز به گوش می‌رسد.

 «به‌تام روانکار» با برند جدید به بازار می‌آید؟

«به‌تام روانکار» که طی این سال‌ها توانسته است با تولید روغن‌موتورهای توتال در قوطی‌های پلاستیکی، ‌بازار خود را از روغن‌های وارداتی این برند فرانسوی جدا کند،  می‌تواند با خروج شریک فرانسوی خود از ایران با نام و نشان تجاری جدیدی روانه بازار شود. به گفته منابع آگاه‌، شرکت «به‌تام روانکار» حتی نسبت به طراحی برند جدید خود نیز اقدام کرده و در آینده نزدیک با خروج از چرخه تولید، ‌محصولات خود را این‌بار بدون تایید فرانسوی‌ها روانه بازار خواهد کرد.

کشف کارگاه تولید روغن در شیراز و چند نکته

از سوی دیگر با توقف تولید رسمی روغن‌های «توتال» و «الف» در ایران باید منتظر روزهایی بود که محصولات این دو برند فرانسوی به‌صورت تقلبی و با حجم گسترده‌ای در بازار توزیع شود، چراکه خروج توتال از بازار ایران می‌تواند بازار داغی را برای کارگاه‌های زیرزمینی تولید روغن‌موتور رقم بزند و سهم بازار 16ساله‌ای محصول فرانسوی را در انحصار محصولات تقلبی در آورد.  نمونه بارز این اتفاق را می‌توان در کارگاه زیرزمینی تولید روغن‌های توتال،  ‌الف و بهران در شیراز دید که خبر کشف آن در هفته گذشته سر و صدای زیادی در محافل خبری ایجاد کرد. 

اگرچه خبر کشف این کارگاه توجه بسیاری از فعالان این صنف را به خود جلب کرد اما کمتر کسی به این نکته توجه کرد که تجهیز چنین کارگاه پیشرفته‌ای برای پر کردن محصولات توتال، ‌الف و بهران بی‌ارتباط با خروج برندهای دورگه ایرانی- فرانسوی از بازار نیست و شبکه‌های سازمان‌یافته تولید زیرزمینی روغن‌موتور فعالیت خود را برای سهم بازار این دو برند فرانسوی آغاز کرده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =