واردات تایر

در شرایطی که تایرسازان بر فروش محصولات خود با نرخ مصوب سازمان حمایت تاکید می‌کنند، بررسی شبکه نمایندگی این شرکت‌ها حکایت از نفوذ افرادی دارد که با عدم عرضه مستقیم کالا سعی در افزایش قیمت لاستیک در بازار دارند.

لزوم نظارت شرکت‌های تولیدکننده تایر بر نحوه فعالیت شبکه فروش خود به منظور کاهش قیمت‌ها در حاشیه بازار از زمانی اهیمت پیدا کرد که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، ‌موافقت با افزایش قیمت تایر در بازار را منوط‌به نظارت تولیدکنندگان بر شبکه فروش خود و کاهش قیمت‌های عجیب حاشیه بازار کرد. اگرچه آنها پیش‌از این خود را بی‌ارتباط با قیمت‌های حاشیه بازار معرفی می‌کردند اما این‌بار وزارت صمت با دست گذاشتن روی نکته مهمی سعی در ساماندهی قیمت تایر در بازار دارد.

به گزارش «اخبار خودرو»، بررسی حاشیه بازار تایر در چند ماه گذشته به‌ویژه پس از تاکید دولت برای توزیع این کالا به‌صورت مستقیم و باقیمت مصوب در بین مصرف‌کنندگان، ‌حکایت از عاملان فروش قدرتمندی از بین نماینده‌های شرکت‌های تایرساز در کشور به‌ویژه در تهران دارد که در چندماه گذشته با وجود دریافت و خرید تعداد زیادی سبد محصولات شرکت‌های تایرساز، اقدامی در جهت توزیع مستقیم و بدون واسطه کالا با نرخ مصوب نکرده‌اند. نماینده‌های تجاری‌نشینی که یا در دفاتر خود یا در پاساژهای سطح شهر مستقر هستند و بدون در اختیار داشتن مراکز سرویس و فروش تایر،‌ تنها به دریافت سهمیه‌های خود از تولیدکنندگان مشغولند.

بررسی‌ها از بین 40نماینده فعال تمام شرکت‌های تایرساز در سطح پایتخت حکایت از فعالیت تنها 5نفر در سطح توزیع مویرگی دارد. این یعنی از بین عاملان فروش شرکت‌های تایرساز تنها 5نفر به تبعیت از دستورالعمل‌های وزارت صمت و کارخانه‌های تولیدکننده اقدام به فروش کالا به مصرف‌کننده نهایی آن‌هم با قیمت‌های مصوب می‌کنند.جالب اینجاست این چند نماینده حتی کمتر از عواملی که در دفاتر خود مشغول دادوستد هستند، کالا دریافت کرده‌اند.

در این شرایط جا دارد شرکت‌های تولیدکننده و نهادهای نظارتی با دقت بیشتری بر عملکرد برخی عوامل فروش نظارت داشته باشند تا سرمنشا انبارهای پر از تایر در اطراف تهران و قیمت‌هایی که هر روز بالاتر می‌روند نیز کشف شود.

تغییر در نظام اعطای نمایندگی فروش توسط تولیدکنندگان داخلی شاید باید از آنجا جدی‌تر گرفته شود که برخی عاملان اصلی فروش در تهران خود به‌عنوان واردکننده تایر در کشور مشغول به فعالیت هستند و با گروکشی فروش تایرهای ایرانی به شرط خرید خارجی‌های وارداتی،‌کالاهای خود را نیز به فروش می‌رسانند. ضمن اینکه نباید از نظر دور داشت بالا رفتن قیمت لاستیک‌های ایرانی تاثیر مسقیمی بر نرخ انواع وارداتی آن نیز دارد و نماینده‌های شرکت‌های داخلی که خود در کار واردات نیز مشغول هستند با بالا بردن قیمت کالای ایرانی، ‌ارزش تایر وارداتی خود را نیز در بازار بالا می‌برند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =