بورس

روز گذشته به‎رغم این‎که اکثر کارشناسان پیش‎بینی کرده بودند نمادهای گروه خودرویی در مسیر رشد مداوم قرار خواهند گرفت اما انتشار آمار تولید یکی از شرکت‌های بزرگ بورسی در بین خودروسازان و قطعه‎سازان تمام پیش‎بینی‎ها را بر هم زد.

  به گزارش «اخبار خودرو»،براساس آماری که این شرکت از آمار تولید ماهانه خود منتشر کرده است، نسبت تولید در آبان‎ماه به مهرماه با یک کاهش حدود 30‌درصدی روبه‌رو بوده، این در حالی است که آمار تولید آبان‌ماه این شرکت نسبت‌به مدت مشابه سال گذشته با نزول بیش‌از 50‌درصدی روبه‎رو بوده است. بزرگ‌ترین عاملی که باعث این کاهش تولید شده، به‌طور قطع زیان‎ده بودن شرکت‎های خودرویی و قطعه‎ای حاضر در بورس است.

   قفل باز نشدنی تغییر قیمت
درحالی‎که نرخ ارز از ابتدای سال تاکنون با افزایش سه‌برابری روبه‎رو بوده اما قیمت خودرو ثابت بوده و این موضوع سبب‎ساز زیان 5هزارمیلیاردتومانی خودروسازان و قطعه‎سازان شده است. ازسوی‌دیگر، خروج شرکت‎های همکار خودروسازان داخلی به دلیل خروج آمریکا از برجام نیز آن‎ها را با مشکلات زیادی روبه‎رو کرده و دست آخر نیز وضع تحریم‎های خودرویی از مردادماه امسال نیز مزید بر علت شد تا این‎که خودروسازان و قطعه‎سازان به‎سختی به فعالیت خود ادامه دهند. مجموعه این عوامل باعث کاهش تولید خودروسازان شده است. بدین ترتیب، انتشار آمار تولید یکی از خودروسازان در سامانه کدال که با کاهش همراه بود و همچنین تعویق افزایش قیمت یکی دیگر از خودروسازان که قیمت جدید محصولات جدید خود را به نمایندگی‌های فروش خود اعلام کرده بود، موجب شد خودرویی‎ها روز گذشته همگام با کلیت بورس ریزش دسته‎جمعی داشته باشند. این در حالی است که روز شنبه به‎رغم عملکرد بد سایر گروه‎ها، خودرویی‎ها با اتکا به زمزمه افزایش قیمت خودرو یک رشد بسیار خوب را پشت سر گذاشته بودند.

   ریزش نمادهای بزرگ و تاثیرگذار جاده مخصوصی 
دیروز نمادهای بزرگ و تاثیرگذار جاده مخصوصی در بازار سرمایه از قبیل سایپا، ایران‎خودرو، پارس‎خودرو، سایپاآذین، گروه بهمن، گسترش سرمایه‎گذاری ایران‎خودرو، رینگ‎سازی مشهد و سرمایه‎گذاری رنا منفی شدند و درمقابل تنها نمادهای نیرو محرکه، فنرسازی زر و محورسازان ایران‎خودرو مثبت خوردند. همچنین دیروز طی 17هزار و 313 نوبت معاملاتی، 203میلیون‌و 279هزار سهم به ارزش 29میلیاردو952 میلیون‌تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش کل بازار گروه خودرویی تا پایان معاملات دیروز بالغ بر 17هزارو954 میلیارد تومان شد. همسو با این روند، شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۴۷۵۹ واحد افت کرد و به‌رقم ۱۶۶هزارو۴۶۶ واحدی رسید. همچنین ارزش معاملات بورس تهران روز دوشنبه به ۶۳۲میلیاردتومان رسید و تعداد معاملات رقم ۱۲۲هزار و ۸۵۴ نوبت را تجربه کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =