روغن موتور

روغن موتور باید عوض شود؛  این اولین پیشنهادی است که اکثر اتوسرویس‌های خودرو به مشتریان خود می‌دهند و تعویض روغن را اکسیر شفابخشی برای درمان دردهای خودرو شما می‌دانند.

به گزارش «اخبار خودرو»،البته اگر از راننده‌های قدیمی باشید، به خاطر دارید که تعویض روغن و ریختن یک روغن غلیظ در موتور در بسیاری موارد به درمانی برای روغن‌سوزی خودرو تشبیه می‌شد. شاید این تعمیرکارها از ناآگاهی شما در مورد روغن موتور سوء‌استفاده می‌کنند تا به‌واسطه تغییر روغن موتور، کسب درآمد کنند. بنابراین بهتر است با حقایقی درباره روغن‌موتور آشنا شویم تا درصورتی‌که تعمیرکارها ادعای جدیدی کردند، بتوانید با پاسخ دادن به آنها از هدر رفت پول یا حتی آسیب‌رسیدن به موتور خودرو جلوگیری کنید.

1. روغن فقط برای موتور نیست

بسیاری از قطعات متحرک دیگر درون خودرو‌ شما نیازمند روغن مخصوص به خود هستند. به‌عنوان مثال برای گیربکس‌های اتوماتیک روغن اختصاصی وجود دارد که با توجه به سفارش سازنده باید روانکار مخصوص آنها را طی دوره‌های تجویز شده، تعویض کنید. این واقعیت درباره ترمز نیز صادق است؛ برای ترمزگیری نیز نیاز به روانکار خاصی است که وظیفه انتقال نیرو از پدال ترمز تا چرخ‌ها را برعهده می‌گیرد. البته اصطلاح روغن‌ترمز یک اشتباه مصطلح بوده و بهتر است در مراجعه به اتوسرویس‌ها خواستار بررسی مایع ترمز خودرو شوید و از به‌کار بردن روغن ترمز اجتناب کنید.

2. روغن‌های سنتتیک معجزه نمی‌کنند

با وجود تکنولوژی بالاتر روغن‌‌موتورهایی که برای تولیدشان از روغن پایه سطح ۴ و ۵ استفاده شده، اما کارکرد بهتر این روغن‌ها فقط در شرایطی است که موتور تحت فشار قرار دارد. بنابراین تعبیر اشتباهی که استفاده از روغن‌ها باعث افزایش توان و کاهش مصرف سوخت می‌شود، چندان صحیح نیست، درواقع اثرگذاری این روغن موتورها در حدی نیست که در توان یا مصرف سوخت تغییر چندانی ایجاد کند.
 

3.  روغن‌موتور هر قطعه متفاوت است

محیط کاری هر قطعه متحرک در خودرو متفاوت است و نمی‌توان درجه گرانروی یکسانی برای این قطعات استفاده کرد، بنابراین برای حفاظت از دیگر قطعاتی که نیاز به روانکاری دارند، از روغن‌های اختصاصی خودشان استفاده کنید.

4.  انواع مختلف روغن موتور را بشناسید

به‌طور کلی سه نوع روغن موتور در بازار داریم: مینرال یا طبیعی، نیم‌سنتتیک و تمام‌سنتتیک.  برای اینکه بدانید چه روغن‌موتوری را انتخاب کنید، سراغ دفترچه راهنمای خودرو بروید تا متوجه شوید که استاندارد بین‌المللی SAE چه روغنی را برای خودرو شما پیشنهاد داده است. SAE استاندارد مورد تایید انجمن مهندسین خودرو است که در مورد سطح کیفی روغن، نظر می‌دهد.

5. سرعت بالاتر؛ حساسیت بیشتر

خودروهایی که سرعت بیشتری دارند به‌طور کلی حساس تر هستند و به‌دلیل فشار بالایی که هنگام سرعت گرفتن به پیشرانه آنها وارد می‌شود باید زودتر از دیگر خودروها برای تعویض روغن مراجعه کنند. البته این بدان معنا نیست که هر ماشین پر‌سرعتی باید به سرعت برای تعویض روغن مراجعه کند،‌ بلکه راننده چنین خودرویی باید بیشتر به زمان تعویض روغن موتور توجه داشته باشد.
 

6.  سیاهی روغن نشاندهنده زمان تعویض آن نیست

برخی تعمیرکاران با نشان دادن سیاه‌شدن روغن به شما اعلام می‌کنند که عمر روغن، تمام شده، این در حالی است که سیاه‌شدن روغن امری طبیعی است که در نتیجه اثری به نام کربنیزه‌شدن رخ می‌دهد‌. به این ترتیب که در هنگام خروج دوده‌های سیلندر مقداری روغن روی سیلندر باقی مانده است ولی پیش از خروج دودها مقداری از آنها با هم ترکیب می‌شوند. پس از پایین آمدن روغن، روغن‌های دوده گرفته داخل کارتر می‌شوند و رنگ سیاهشان را با باقی روغن داخل کارتر به اشتراک می‌گذارند. همواره توجه داشته باشید روغن‌موتوری که بعد از یک ساعت کار کردن درون موتور سیاه شود، روغنی مناسب و استاندارد است، ‌چراکه توانسته آلودگی‌های داخل موتور را بشوید و به یکی از وظایف اصلی خود به‌خوبی عمل کند.


7.  چه زمانی روغن را تعویض کنیم 

فرا رسیدن زمان تعویض روغن به موارد متعددی بستگی دارد. از فضای کارکردن خودرو گرفته تا شرایط جوی و میزان فشار وارده به موتور به‌خاطر روش استفاده از خودرو یا حتی زیرفشار رفتن موتور در محیط‌های کوهستانی هنگام بالارفتن از سربالایی. برای اینکه بهترین زمان را تشخیص دهیم اولین مرجع دفترچه راهنمای خودرو است، اما در صورت استفاده از خودرویتان در مناطق خاص، بهتر است با مکانیک و نمایندگی خدمات پس از فروش خودرو خود مشورت کنید.
 

8.  فیلتر روغن را هم عوض کنید

مطمئن شوید که تعویض کار روغن، فیلتر روغن را هم تعویض می‌کند. این فیلتر، کثیفی‌های داخل کارتر روغن را در خود جمع می‌کند و از نفوذ این کثیفی‌ها به داخل قطعات جلوگیری به‌ عمل می‌آورد. بنابراین برای جلوگیری از مخلوط‌شدن کثیفی‌های روغن قدیم با جدید، باید این فیلتر را نیز عوض کرد.

9.زودبه زود روغن را تعویض نکنید

 فکر نکنید که با تعویض زودهنگام روغن، به موتور خودرو‌ خود لطف می‌کنید. در مورد روغن‌های غیرسنتتیک حتی لازم است که روغن حداقل تا کارکرد ۵‌هزار کیلومتر داخل کارتر روغن باقی بماند.

10.  روغن موتور را در پارکینگ‌ عوض نکنید

طراحی موتور و دیگر قطعات خودروهای جدید به نحوی است که مثل خودروهای قدیمی تعویض روغن آنها به سادگی امکان‌‌پذیر نیست و نمی‌توان به‌راحتی به فیلتر روغن آنها دسترسی پیدا کرد.
برخی مواقع حتی نیاز به تکنیک‌ و ابزارهای خاصی برای تعویض این قطعه وجود دارد که در مورد هر برند خودروساز با دیگر برند متفاوت است. به‌عنوان مثال در برخی پیشرانه‌ها برای دسترسی به فیلتر روغن نیاز است که قطعات دیگری همچون کارتر و پمپ روغن را از محل خود خارج کنید.
تا زمانی‌که به‌طور دقیق روش انجام این کار را یاد نگرفته‌اید، ابدا سراغ تعویض روغن خودروهای جدید نروید. بهترین کار سپردن خودرو به نمایندگی‌های مجاز است. اما مهم‌ترین کاری که باید در پارکینگ خانه انجام دهید، بررسی کردن حجم روغن‌های مختلفی است که در موتور، گیربکس و ترمز وجود دارد؛ تا در صورت کاهش سطح این روانکارها به نمایندگی خودرو‌ خود مراجعه کنید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حامد IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
    0 0
    عالی بود ممنون از سایت خوبتون

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =