بورس

این روزها خودروسازان سخت به‌دنبال افزایش قیمت محصولات خود هستند، این در حالی است که از طرف دیگر قطعه‎سازان نیز با نگارش نامه به رئیس‎جمهور این خواست را تکرار کرده‎اند. آن‎ها می‎گویند باتوجه به افزایش هزینه‎های تولید از یک طرف و همچنین رشد سه‎برابری نرخ دلار، ادامه تولید برای آن‎ها غیرممکن شده است و باید هرچه سریع‎تر قیمت خودرو افزایش یابد.

به گزارش «اخبار خودرو»،  در آخرین روز از دادوستدها در هفته گذشته، گروه خودرویی روز بسیار بدی را پشت سر گذاشت. به‎طوری‎که نمادهای سایپا، ایران‎خودرو، پارس‎خودرو، سایپا آذین، گروه بهمن، گسترش سرمایه‎گذاری ایران‎خودرو، سرمایه‎گذاری رنا و الکتریک‎خودرو شرق منفی خوردند و درمقابل نمادهای صنایع ریخته‎گری ایران، نیرو محرکه، رینگ‎سازی مشهد و لنت ترمز ایران مثبت شدند. همچنین طی 22هزار و 148 نوبت معاملاتی، 282میلیون و 67هزار سهم به ارزش 40میلیاردتومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش کل بازار این صنعت بورسی تا پایان معاملات این روز بالغ بر 17هزار و 567 میلیاردتومان شد.

 چه کسی مسئولیت افزایش قیمت شرکتی خودروها را می‎پذیرد؟
این روزها خودروسازان سخت به‌دنبال افزایش قیمت محصولات خود هستند، این در حالی است که از طرف دیگر قطعه‎سازان نیز با نگارش نامه به رئیس‎جمهور این خواست را تکرار کرده‎اند. آن‎ها می‎گویند باتوجه به افزایش هزینه‎های تولید از یک طرف و همچنین رشد سه‎برابری نرخ دلار، ادامه تولید برای آن‎ها غیرممکن شده است و باید هرچه سریع‎تر قیمت خودرو افزایش یابد. اما ازطرف‌دیگر، از آن‎جا که برخلاف روال چند سال گذشته، با تصمیم اخیر دولت مسئولیت قیمت‎گذاری خودرو از شورای رقابت به ستاد تنظیم بازار منتقل شده است، برخی کارشناسان معتقدند نه دولت و نه مجلس نمی‎خواهند افزایش قیمت خودرو به‌نام آن‎ها تمام شود و در این رابطه هزینه پرداخت کنند. حال باید دید درنهایت چه زمانی این امر رخ خواهد داد. اگر این مساله محقق شود، می‎توان در کوتاه‎مدت انتظار را داشت که خودرویی‎ها و قطعه‎ای‎ها با رشد خوبی روبه‎رو شوند.

 تاثیر کُندی گردش پول بر کاهش قیمت سهم‌ها 
در چهار روز کاری بورس تهران طی هفته گذشته، قیمت بسیاری از سهام به‎ویژه سهم‌های شاخص‌ساز با کاهش روبه‌رو شد که کارشناسان، تغییرات در سیاست‌های پولی در کنار کاهش قیمت ارز را از عوامل این کاهش قیمت می‌دانند. ازسوی‌دیگر، برخی کارشناسان معتقدند وضعیت اقتصادی حال‌حاضر باعث شده است سرعت گردش پول به دلیل سیاست‌های جدید پولی، عامل موثری در منفی‎شدن قیمت سهم‌ها باشد. چندی‌پیش بانک‌مرکزی برای نقل‎وانتقال پول از طریق کارت‌های بانکی سقف ۵۰ میلیون‌تومان را در نظر گرفت. این موضوع به یکی از  عوامل کاهش سرعت گردش پول بدل شده است، درحالی‌که در نیمه‌اول سال قیمت ارز با شتاب فزاینده‌ای با رشد همراه بود و این موضوع سبب شد برخی شرکت‌های بورسی از محل فروش محصولاتشان سود بیشتری را شناسایی کنند و افزایش سودآوری آن‌ها سبب شد قیمت سهام‌شان رشد داشته باشد. اما اکنون شرایط در بازار کمی متفاوت شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =