بورس

روزگذشته درحالی‎که کلیت بازار سرمایه مانند روز یکشنبه بسیار مثبت دنبال شد اما انتشار خبر مخالفت حسن روحانی، رئیس‎جمهوری با افزایش قیمت خودرو، سهام خودرویی‎ها را در بورس منفی کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»، این در حالی است که دیروز بعد از انتشار این خبر، سهام شرکت‎های ایران‎خودرو، سایپا و پارس‎خودرو و چند شرکت دیگر حاضر در گروه خودرویی از ادامه سیر صعودی قیمت باز ماند و با افت بهای سهام دادوستد شدند. اما به فاصله کوتاهی، این روند نزولی قطع شد تا سهام ایران‎خودرو، سایپا و پارس‎خودرو درنهایت با افت کمتر از یک‌درصد بسته شود.

  منفی‎بازی جاده‎مخصوصی‎ها
نمادهای گسترش سرمایه‎گذاری ایران‎خودرو، مهرکام‌پارس، گروه بهمن، آهنگری تراکتورسازی ایران، محورسازان ایران‎خودرو و مهندسی نصیرماشین نیز دیروز منفی خوردند اما در مقابل نمادهای زامیاد، سایپا آذین، نیرو محرکه، آهنگری تراکتورسازی ایران، ایرکا پارت صنعت و ریخته‎گری تراکتورسازی ایران هم مثبت شدند. همچنین روز گذشته در گروه خودرویی طی 26هزار و 271 نوبت معاملاتی، 339میلیون و 55هزار سهم به ارزش 47میلیارد و 597میلیون تومان مورد دادوستد قرار گرفت و آن‎ها صدرنشین بورس در بین سایر صنایع بورسی از لحاظ میزان و ارزش دادوستد سهام شدند. از سوی دیگر، ارزش کل این صنعت بورسی تا پایان معاملات دیروز بالغ بر 17هزار و 136 میلیاردتومان شد.

  دولت در برابر خودروسازان
چند وقتی است شایعه افزایش قیمت خودرو، سایه سنگینی بر این صنعت بورسی انداخته و بسیاری از فعالان، سهام‎داران و مسئولان شرکت‎های خودرویی و قطعه‎ای منتظر هستند دولت به‎طور رسمی قیمت خودرو را افزایش دهد اما به نظر می‎رسد با مخالفت روحانی با این قضیه، هیات دولت نمی‎خواهد افزایش قیمت خودرو به پای آن‎ها نوشته شود. حال باید دید در آینده چه اتفاقاتی رخ خواهد داد و آینده جاده‎مخصوصی‎ها در بورس به چه سمت‎وسویی حرکت خواهد کرد.

  «بیش‎واکنشی» اقتصاد ایران در ماه‎های گذشته
برخی کارشناسان معتقدند، برآیند چند ماه اخیر بازار سرمایه شرایط خوبی را نمایش می دهد، واقعیت این است اقتصاد ما در ماه‎های گذشته دچار یک «بیش‎واکنشی» به‎ویژه در مورد نرخ ارز و سکه شد و بهای این دو بیش از حد طبیعی رشد کرد. بر اساس این گزارش، شاخص‌کل بورس روز گذشته بیش از ۳۱۶۶ واحد رشد کرد و کانال ۱۶۶هزار و ۳۰۴ واحدی را برای بار دیگر پس گرفت. همچنین ارزش معاملات بورس تهران دیروز به رقم ۳۸۱میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی‌از دست‌به‌دست شدن ۱.۳میلیارد سهم در بیش از ۱۲۰ نوبت دادوستد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =