کیا اسپورتیج مدل 2009

دوازدهــــم اردیبهشت‌ماه سال‌93، یک دستگاه کیا اسپورتیج مدل 2009 در منطقه شوراب سوادکوه دچار حریق و پس از مدت کوتاهی منفجر شد.

  به گزارش «اخبار خودرو»،دوازدهــــم اردیبهشت‌ماه سال‌93، یک دستگاه کیا اسپورتیج مدل 2009 در منطقه شوراب سوادکوه دچار حریق و پس از مدت کوتاهی منفجر شد و با گذشت بیش از چهار سال،‌ با توجه به مقصر شناخته‌شدن شرکت نمایندگی اطلس‌خودرو (عرضه‌کننده خودروهای کیا در ایران)، کماکان پرونده حقوقی این آتش‌سوزی دچار مسائل مهمی است. قصد داریم در این مطلب، نگاهی به این پرونده داشته باشیم و به بررسی آن بپردازیم.

ماجرای یک آتش‌سوزی
روز دوازدهم اردیبهشت ماه سال 93، خانواده‌ای به قصد سفر راهی استان مازندران شدند اما خودرو کیا اسپورتیج آنها در منطقه‌ای موسوم به شوراب، دچار حریق و انفجار شد. مالک خودرو با مطلع شدن از آتش گرفتن بخش عقب خودرو به شانه خاکی رفته و به‌سرعت خانواده خود را از خودرو پیاده می‌کند اما با گذشت مدت زمان کوتاهی،‌ خودرو دچار انفجار می‌شود و به‌طور کامل می‌سوزد. با درخواست کمک،‌ هلال‌احمر و آتش‌نشانی خود را به محل حادثه می‌رسانند و خودرو را خاموش و حریق را اطفا می‌کنند. آتش‌نشانی با بررسی بیشتر،‌ علت حریق ناگهانی خودرو را نقص فنی اعلام می‌کند. مالک خودرو درباره این حادثه به ما می‌گوید: «پیش از سفر، به نمایندگی رسمی اطلس‌خودرو، مراجعه و درخواست سرویس دوره‌ای خودرو کردم تا بابت سفر خیالم راحت باشد. نمایندگی، سرویس‌ها را انجام داد و خودرو را پس از دو روز تحویل گرفتم. با شروع سفر و گذشت چند ساعت، از طریق رانندگان دیگر خودروها در جاده، متوجه حریق در قسمت عقب خودرو شدم و به‌سرعت خانواده‌ام را پیاده کردم که با گذشت زمان کوتاهی، آتش به قسمت باک خودرو رسید و دچار انفجار شد.» 
درخواست مالک خودرو

با توجه به مبلغ تعیین‌شده برای خسارت وارده، مالک کیا اسپورتیج مورد نظر این قیمت را مربوط به زمان حادثه دانسته و می‌گوید در حال حاضر، امکان خرید خودرویی با قیمت آن زمان در حال حاضر ناممکن است!‌ از سوی دیگر مالک خودرو، وسایل و تجهیزاتی چون لپ‌تاپ، گوشی همراه و وسایل دیگری در خودرو داشته که زمان آتش‌سوزی و با ترک خودرو،‌ آن وسایل که خود ارزش مشخصی داشته‌اند، همگی از بین رفته‌اند و در حکم دادگاه، مستندات مالک خودرو قابل اثبات نبوده و آن بخش از خسارت شامل حال نمایندگی نشده است. 
از سوی دیگر تقسیط مبلغ خسارت و زمان در نظر گرفته شده برای پرداخت آن،‌ عملا مالک خودرو را در شرایط کاملا منفعلی قرار داده است و پرداخت یا عدم پرداخت این مبلغ، به زبان ساده دردی را دوا نخواهد کرد!

پیگیری حقوقی ماجرا

با مشخص شدن دلیل آتش‌سوزی که نقص فنی خودرو عنوان شده بود،‌ مالک خودرو از نمایندگی شکایت و ماجرای این آتش‌سوزی را از مراجع قانونی پیگیری کرده بود. این روند تا امروز نیز ادامه داشته و در نهایت قرار شده است مبلغ 90میلیون‌تومان به‌عنوان خسارت به مالک خودرو تحویل شود. اما ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود. مدیر نمایندگی اطلس‌خودرو، در جریان دادگاه با ارائه مستنداتی می‌گوید که قادر به پرداخت مبلغ خسارت نیست و خواهان اقساطی شدن آن طی مدت زمان طولانی می‌شود. دادگاه با این درخواست موافقت کرده و مالک خودرو با تعیین نتیجه رای دادگاه، خواستار انتشار این موضوع در روزنامه «دنیای‌خودرو»‌ می‌شود. مالک زیان‌دیده می‌گوید:‌ « قیمت روز این خودرو بیش از 200میلیون‌تومان است. اما خسارت تعیین شده تنها 90 میلیون تومان  معین شده است. وی با انتقاد از نمایندگی  اطلس‌خودرو که در این حادثه مقصر شناخته شده،  می‌گوید این نمایندگی 4 سال است با زمان‌گرفتن از دادگاه پرداخت خسارت را به‌تعویق انداخته تا جایی‌که در کمال ناباوری  در آخرین جلسه دادرسی درخواست تقسیط خسارت به دلیل عدم تمکن مالی  و توانایی پرداخت یکجای خسارت را از دادگاه در چند سال دارد.»

1.نظر کارشناسان فنی 
کارشناس اول به ما گفت: سیستم سوخت‌رسانی یکی از مهم‌ترین سیستم‌های موجود در خودرو است که انرژی لازم برای تامین و تولید احتراق در موتور را برای حرکت خودرو تامین می‌کند. بنابه گفته مالک خودرو، بعد از خرید خودرو آن را جهت سرویس دوره‌ای به نمایندگی برده است. در سرویس‌های دوره‌ای اجزایی مانند صافی بنزین، شمع، انژکتورها، ریل سوخت، ترموستات، تسمه تایم، پمپ بنزین، وایر و کوئل، پمپ‌آب، روغن موتور و گیربکس مورد بازدید، بررسی و در صورت نیاز تعویض قرار می‌گیرد. خودرو کیا اسپورتیج در این نسل ضعف خاصی در سیستم سوخت‌رسانی نداشته و اگر از قسمت سوخت‌رسانی دچار مشکل شود، قطعا به‌دلیل سهل‌انگاری تعمیرکار یا استفاده از قطعات بی‌کیفیت است. عموما اتفاقاتی که منجربه حادثه و حریق خودرو در بخش سیستم سوخت‌رسانی می‌شود، به‌دلیل عدم توجه به نصب و جازدن قطعات است. معمولا نشتی بنزین از قطعات ریل‌سوخت، انژکتورها، پمپ بنزین و اتصالات آن رخ می‌دهد. سیستم سوخت‌رسانی این خودرو دارای بوش، خارها و واشرهایی است که اگر در زمان نصب به آن توجه نشود، قطعا نشتی به وجود خواهد آمد. از آن‌جایی‌که راننده بیان کرده حریق از قسمت عقب خودرو به وجود آمده، نشتی از قطعات پمپ بنزین و فیلتر سوخت بوده است. 
2.نظر کارشناسان دوم 

معمولا نشتی در خودرو کیااسپورتیج مدل 2009 (که نسل دوم نیز محسوب می‌شود) به‌دلیل نصب نادرست مهره دریچه باک، مجموعه پمپ بنزین، فیلتربنزین و لوله‌های رفت و برگشت سوخت از باک است. فشار سوخت ارسالی از پمپ بنزین در این خودرو به حدی زیاد است که در صورت عدم نصب صحیح احتمال نشتی وجود دارد. جانمایی سیستم سوخت‌رسانی و اگزوزها در این خودرو نزدیک به‌ هم است و اگر نشتی در مسیر سوخت‌رسانی به‌وجود آید، بنزین با اگزوز خودرو که دارای دمای بسیار زیادی است، برخورد می‌کند و منجر به آتش‌سوزی می‌شود. در زمان تعویض فیلتر سوخت باید اورینگ، واشرهای آن و سایر اتصالات تعویض شوند. اگر این واشر و اورینگ‌ها عمر زیادی داشته یا معیوب باشند، نشتی را در خودرو ایجاد می‌کنند. در هر صورت نمایندگی به‌دلیل سهل‌انگاری در زمان تعویض قطعات یا نصب نادرست سبب بروز این اتفاق می‌شود و قطعا مقصر شناخته می‌شود. اگر این حریق به‌دلیل نشتی از ریل سوخت یا انژکتورها ایجاد می‌شد، به‌دلیل بالا بودن دمای منیفولد دچار حریق می‌شد. یعنی این حریق به‌دلیل اتصالی به‌وجود نمی‌آید بلکه به‌دلیل دمای بالای اگزوز و منیفولد در صورت برخورد حریق شکل می‌گیرد. اگر نشتی بنزین و حریق در اتصالات بنزین به وجود آید، به‌دلیل وجود بنزین پرفشار در مسیر سوخت‌رسانی در مدت زمان کوتاهی، حریق به باک می‌رسد و احتمال انفجار خودرو وجود دارد.
لازم به‌ذکر است نظر هر دو کارشناس مورد سوال روزنامه دنیای خودرو مطابق نظر و استدلال کارشناسان قوه قضاییه درخصوص به‌وجود آمدن حریق در این خودرو بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =