ایربگ خودروهای دست‌دوم

درماه‌های اخیر که واردات خودرو و قطعات آن ممنوع شد، مشتریان برای خرید خودروهای دست‌دوم و کارکرده تمایل بیشتری نشان دادند و خرید قطعات اورجینال و نو خودرو مانند ایربگ و.. کاهش یافت.

به گزارش «اخبار خودرو»، ایمنی خودروها یک بحث پرحاشیه و مهم در صنعت خودرو محسوب می‌شود. تمام کمپانی‌های خودروساز تلاش می‌کنند با ارائه فناوری‌های جدید در خودروها میزان ایمنی سرنشینان را افزایش دهند. درماه‌های اخیر که واردات خودرو و قطعات آن ممنوع شد، مشتریان برای خرید خودروهای دست‌دوم و کارکرده تمایل بیشتری نشان دادند و خرید قطعات اورجینال و نو خودرو مانند ایربگ و.. کاهش یافت. اما در این بین برخی دلالان خودروهایی را می‌فروشند که ایربگ‌هایشان عمل نمی‌کند و همین موضوع می‌تواند هنگام تصادف حادثه‌ساز باشد. برای بررسی مشکلات سیستم ایربگ گفت‌وگویی با مهندس رضا برنابادی، کارشناس صنعت خودرو انجام دادیم که در ادامه بخشی از آن را می‌خوانید.

 آیا صحت دارد ایربگ‌ برخی خودروهای دست‌دوم خارجی غیرفعال است؟ 
بله، هدف از تعبیه این سیستم، ممانعت از برخورد سرنشینان با قطعات داخلی اتاق هنگام تصادف یا بهتر بگویم بعداز برخورد است. به‌عبارتی سیستم ایربگ یک‌بارمصرف بوده و به‌عنوان یک قطعه گران نیز شناخته می‌شود. به همین دلیل برخی مالکان و دلالان، برای تعویض نکردن ایربگ خودرویی که تصادف داشته، آن را به مراکزی می‌برند که برخی قطعات این مجموعه را حذف و برای خاموش کردن چراغ هشدار این سیستم از روی پشت پنل، تغییراتی در مدارها و سیستم‌های الکتریکی ایجاد می‌کنند. زمانی که چراغ ایربگ خاموش ‌شود، خریدار متوجه این موضوع نخواهد شد. در این میان برخی دلالان که از قیمت‌های هنگفت ایربگ‌های استوک و نو باخبر هستند و فروش با سود بیشتر خودرو را هدف قرار داده‌اند، اقدام به ترمیم و تعمیر ایربگ می‌کنند و به همین منظور به بعضی تعمیرکاران مراجعه می‌کنند. این ترمیم پلاستیک اغلب برای ایربگ‌های سرنشینان(فرمان و داشبورد) انجام می‌شود و اگر خودرو مجهز به ایربگ جانبی باشد آن را به‌طور کامل حذف می‌کنند. عمل ترمیم، تعمیر و جانمایی مجموعه ایربگ به‌شکلی انجام می‌شود که تشخیص آن از روی ظاهر، کار دشواری است.

 چگونه می‌توان به داشتن ایربگ در خودرو و سالم بودن آن پی برد؟
برای این کار باید از دستگاه مخصوص عیب‌یاب و بررسی ایربگ استفاده کرد. در این روش کارشناس مربوطه با بررسی مقدار مقاومت تمام ایربگ‌ها در ECU ایربگ، به صحت عملکرد آن پی می‌برد. عدد مقاومت ایربگ‌ها باید مقدار مقاومت تعریف‌شده کمپانی باشد. همچنین در برخی خودروها باید پیش‌کشنده کمربند ایمنی نیز بررسی شود. 

 چرا می‎گویند باید پس از چندسال کیسه‌های هوا را تعویض کرد؟ هرچند وقت یک‌بار باید این اقدام صورت گیرد؟
 جنس کیسه هوا از منسوجات الیاف‌دار نایلونی است که ضخامتی حدود نیم‌ میلی‌متر دارد. زمان برخورد یا تصادف خودرو، گاز نیتروژن سبب پر شدن کیسه هوا می‌شود. چاشنی این سیستم که وظیفه فعال کردن کیسه‌ها را برعهده ‌دارد، از موادی مانند آزیدسدیم، نیترات‌پتاسیم یا اکسید آهن و.. تشکیل شده است. بعد از گذشت مدت زمانی این مواد شیمیایی و ساختار الیافی کیسه هوا سبب ایجاد حالت چسندگی در بین لایه‌های آن و فاسد شدن چاشنی می‌شوند که همین امر منجربه پرنشدن کیسه از هوا یا فعال نشدن آن می‌شود. براین‌اساس طبق استاندارد باید هر 5 سال کیسه‌های هوا را تعویض کرد.

آیا در کشور نیز این مورد اجرایی می‌شود؟
بله در داخل کشور نمایندگی‌ها موظف به تعویض این قطعات بعد از گذشت زمان مشخص هستند. زیرا این نمایندگی‌ها تجهیزاتی را در اختیار دارند که می‌توانند قطعات داغی ایربگ را فعال کنند تا در زمان اوراق خودرو (درصورت تصادف) یا تعویض آن مشکلی ایجاد نشود. 

چرا مالکان خودروها رغبتی به تعویض این قطعه ندارند؟ آیا مراکز معاینه‌فنی این قطعه را بررسی می‌کنند؟
ما در کشور تکنولوژی تولید ایربگ نداریم و این قطعه وارداتی است. نوسانات نرخ ارز نیز تاثیر بسزایی در افزایش قیمت آن داشته است. حتی ما در تامین ایربگ خودروهای تولیدی نیز دچار مشکل هستیم. شاید اگر این محصول در کشور تولید و فرهنگ‌سازی مناسب نسبت‌به استفاده از این قطعه مهم برای مالکان انجام شود، آن‌ها نیز مشروط بر قیمت مقرون‌به‌صرفه تمایل به تعویض داشتند. در پاسخ به قسمت‌ دوم سوال شما باید بگویم مراکز معاینه‌فنی توجه خاصی به بررسی این قطعه نداشته و این مورد یک ضعف محسوب می‌شود. مهم‌ترین عامل بی‌توجهی مالکان نسبت‌به تعویض این قطعه، فقط گران بودن آن است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =