تایر

اگرچه افزایش قیمت مواداولیه تولید داخل آن‌هم موادی که توسط کارخانه‌های داخلی تولید می‌شود، ‌هزینه‌های تمام‌شده تولید تایر را برای کارخانه‌های ایرانی به‌شدت افزایش داده است ‌اما هنوز دولتی‌ها برای تصویب و ابلاغ افزایش قیمت این محصول قانع نشده‌اند.

به گزارش «اخبار خودرو»،  چندی پیش مدیران‌عامل کارخانه‌های تایرسازی درخواست افزایش قیمت محصولات خود را با ارائه مستندات کامل به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارائه کردند تا بلکه بتوانند با دریافت مجوز افزایش 25درصدی قیمت برای تایرهای رادیال سواری و 30درصدی برای تایرهای بایاس، ‌ادامه حیات خود را در رقابت با تایرهای وارداتی مشمول دریافت ارز دولتی ادامه دهند. دکتر محمدرضا گنجی، رئیس انجمن صنعت تایر با اشاره به جلسه مدیران عامل شرکت‌های تایرسازی با مسئولان سازمان حمایت که روز گذشته برگزار شد، از ادامه بررسی این سازمان برای موافقت با بالا رفتن قیمت تایرهای ایرانی خبر داد و گفت: یکی از دغدغه‌های وزارت صمت کاهش نرخ تایر در حاشیه بازار است که البته شرکت‌های تولیدکننده با ارائه راهکارهایی برای کنترل وضعیت قیمت‌ها در بازار قول مساعد داده‌اند. به‌همین‌دلیل پرونده افزایش قیمت لاستیک‌های تولید داخل همچنان در سازمان حمایت مفتوح است و پس از اجماع روی نظرات و راهکارهای ارائه‌شده به‌زودی میزان افزایش قیمت انواع تایر ایرانی اعلام خواهد شد.
وی بیان کرد: توافق‌های صورت‌گرفته بر افزایش 25درصدی قیمت تایرهای رادیال سواری و افزایش 30درصدی تایرهای بایاس است و امیدواریم با مساعدت مسئولان وزارت صمت اعلام شود. زیرا ادامه حیات برای کارخانه‌های تایرسازی با قیمت‌های فعلی تقریبا غیرممکن است.
به گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» شرکت‌های تایرساز به‌دلیل زیان‌ده بودن فروش محصولات خود با قیمت‌های قبلی، ‌تمایل چندانی برای عرضه کالا در سطح بازار ندارند و همین امر باعث شده است علاوه‌بر کاهش گردش مالی این شرکت‌ها،‌کالای کافی نیز در بازار توزیع نشود. اتفاقی که در آینده نزدیک در بازار لاستیک‌های سواری روی می‌دهد این است که می‌تواند این بازارها را مانند تایرهای باری-اتوبوسی با چالش کمبود مواجه کند. به نحوی که اگر این شرایط بر صنعت تایر چیره شود، احتمال تخصیص ارز دولتی و کاهش تعرفه‌ها توسط دولت برای تامین تایر از طریق واردات بالا می‌رود. در چنین شرایطی است که ادامه فعالیت برای تایرسازان داخلی به شدت مشکل خواهد شد و اولویت تامین تایر موردنیاز کشور توسط دولت تنها به حربه‌ای برای خروج ارز از کشور و تعطیلی واحدهای صنعتی داخلی تبدیل می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =