روغن موتور

 یکی از چالش‌های تولیدکنندگان روغن‌موتور، ‌یک استارت راحت و بی‌دردسر در هوای سرد است. اما یکی از این چالش‌ها، انتقال نیروی برق زیادی است که در حرکت اولیه موتور و از طریق روغن به بدنه خودرو و پس از آن  به سایر تجهیزات الکتریکی موتور منتقل می‌شود. 

به گزارش «اخبار خودرو»،متاسفانه در اینجا، روغن‌موتور به‌نوعی قاتل سنسورها و میکروپروسسورها  می‌شود که در خودروهای جدید مورداستفاده قرار می‌گیرند. اگر صبح یک روز سرد زمستانی پس از انجام اولین استارت موفق به روشن کردن خودرو خود نشدید و به‌جای آن با اخطاری‌های عجیب و غریب مواجه شدید، این احتمال را در نظر بگیرید که روغن موتور نامناسب بلای جان خودرو شما شده و هزینه‌های سنگینی روی دستتان گذاشته است.

1. متهم  خرابی سیستم‌های الکترونیکی!

‌اگر بخواهیم روند سوختن سنسورها در هوای سرد را پله‌به‌پله برایتان توضیح دهیم باید به این نکته اشاره کنیم‌ که در چنین شرایطی روغن‌موتور قابلیت رسانایی بالاتری پیدا می‌کند و تخلیه الکتریکی شمع را که در لحظه استارت در هوای سرد به‌راحتی  انجام می‌شود، به‌راحتی در دیگر نقاط موتور پخش می‌کند. 
به‌خاطر اختلاف ولتاژ بالایی که شمع ایجاد کرده، در صورت انتقال این انرژی به سنسورها، شوک بزرگی به آنها وارد می‌شود که ممکن است منجر به سوختن سنسورهای مختلفی همچون سنسور دما، سنسورهای حرکتی و حتی سنسور عبور هوا و دود شود. حال در این میان تقصیر روغن اینجاست که در دمای پایین، ویسکوزیته بالایی دارد و به‌همین خاطر می‌تواند به‌راحتی نیروی الکترونیکی را منتقل کند. زمانی‌که موتور خودرو گرم می‌شود، کاهش ویسکوزیته باعث می‌شود انتقال انرژی الکترونیکی توسط روغن انجام نشود.
این مشکل در مورد موتورهای صنعتی و خودروهای سنگین با اتصال یک زنجیر به زمین برای تخلیه بار الکترونیکی انجام می‌شود، اما در خودروهای سواری این مشکل باید به‌واسطه ادتیوها حل شود. 

2. ادتیوهای جدیدیاری‌رسان خودروها

باوجوداینکه احتمال سوختن سنسورهای الکترونیکی در شرایط گفته‌شده یک در میلیارد است، اما چون تعداد خودروهای فعال به میلیون می‌رسد، احتمال رخ‌دادن چنین مشکلی در هر هزار استارت سرد خودرو وجود دارد. اما اگر حقیقتش را بخواهید عامل اصلی چنین مشکلاتی خود ادتیوها هستند. کمپانی‌های تولیدکننده روغن‌موتور گاهی برای افزایش چسبندگی و موجود بودن روغن روی قطعات  در هنگام استارت خودرو از افزونه‌های خاص شیمیایی یا همان ادتیوها  استفاده می‌کنند که حاوی موادی هستند که رسانایی روغن را (مخصوصا در ویسکوزیته‌های پایین) افزایش می‌دهند. باوجود مزایای خیلی خوب افزونه‌هایی که شامل موارد فلز نمکی، مواد ضداکسیدان و دیگر افزونه‌های افزایش‌دهنده رسانایی در دماهای پایین می‌شوند باید گاهی عاقلانه از خیر آنها گذشت یا  راه‌حلی برای این موضوع پیدا کرد. 
بنابراین اگر برایتان سوال پیش‌آمده است که چرا برخی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان روغن‌موتور سراغ استفاده از فناوری‌های مغناطیسی جهت افزایش چسبندگی روغن روی سطوح هنگام خاموش بودن موتور نرفته‌اند، باید گفت که مضرات استفاده از چنین افزونه‌هایی گاهی بیشتر از محاسن آن است. البته برای کاهش احتمال وقوع چنین رخدادهایی، فقط تغییر ادتیوهای روغن، راه چاره نیست. 

3.هیبریدی‌ها حساس‌تر از دیگران
 در واقع برخی از طراحان پیشرانه سعی می‌کنند فاصله بین سنسورها و شمع را افزایش دهند ‌یا در مورد برخی از پیشرانه‌های هیبرید، طراحان سعی می‌کنند به‌غیراز ضدیخ، مایع ضدکاهش دما در زمان خاموش بودن را نیز در نظر بگیرند تا قطعات حساس الکترونیکی به‌خاطر تخلیه الکترونیک از طریق روغن‌موتور آسیب نبینند.   اما در مورد خودروهایی که چنین تدابیری برای کاهش اثر تخلیه الکترونیکی در هنگام استارت‌زدن اندیشیده ‌نشده، تولیدکنندگان روغن بهتر است که در استفاده از ادتیو مخصوص پیشرانه‌های جدید که مجهز به تعداد زیادی سنسور هستند، دقت بیشتری به عمل آورند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =