خودرو خارجی

در بازار خودروهای داخلی، همچنان با افزایش قیمت برخی محصولات مواجه هستیم و این در شرایطی است که خودروسازان به‎شدت پیگیر بالابردن قیمت رسمی محصولات خود هستند.

به گزارش «اخبار خودرو»، در این میان، برخی کارشناسان معتقدند اگر خودروهای داخلی پس‌از جهش قیمت شرکتی بتوانند توقعات مشتریان خودروهای خارجی را از نظر کیفیت و آپشن تامین کنند، سهم بازار این دسته از مشتریان را نیز از آن خود خواهند کرد. اما درمقابل، گروهی از کارشناسان نیز با طرح بحث ناتوانی خودروسازان داخلی در تنوع‎بخشی به محصول، معرفی محصولات جدید و تامین امکانات، کیفیت و دوام موردانتظار خارجی‎سواران، این جایگزینی را ناممکن می‎دانند. بر این اساس، ممنوعیت واردات خودرو، خارجی‎سواران را نه به‌سوی خودروهای داخلی بلکه تنها به سمت خودروهای کارکرده آلمانی، فرانسوی، ژاپنی، کره‎ای و برخی خودروهای برتر چینی سوق خواهد داد.

 تفاوت‎های ماهوی بازار خودروهای داخلی و خارجی 
حدود 5 سال از قانون ممنوعیت واردات خودروهای با حجم پیشرانه بیش‌از ۲۵۰۰سی‌سی گذشته است اما همچنان خودروهای با حجم پیشرانه بالای ۲۵۰۰‌سی‌سی با وجود کارکرده‎بودن طرفداران بیشتری نسبت به برخی خودروهای صفر موجود در بازار دارند. درخصوص نوسانات بازار خودرو در روزهای اخیر، فعالان بازار معتقدند آن‎چه طی هفته اخیر سبب نوسانات بازار خودرو شده، عدم‌ تزریق خودرو ازسوی خودروسازان به بازار است. با وجود این در هفته جاری، نوسان قیمتی شدیدی بر بازار حاکم نبود. درخصوص تاثیرات ابقای قانون ممنوعیت واردات خودرو، حسن قاضیان؛ کارشناس بازار خودرو معتقد است: «در بازار مصرف خودروهای خارجی برعکس بازار خودروهای داخلی و گاه نیز چینی، دیدگاه سرمایه‎ای وجود ندارد. بسیاری از افراد که اقدام به خرید خودروهای خارجی می‌کنند مصرف‌کننده نهایی خودرو هستند. اما درخصوص خودروهای داخلی به دلایل مختلف، دلالان نقش میانجی در ارتباط میان کارخانه‌های تولیدی و مصرف‌کننده نهایی را بازی می‌کنند. وجود رانت در فروش خودروهای داخلی به دلیل نبود فروش مستقیم محصولات از سوی کارخانه‌ها به‌وجود آمده است.»

  نگاه سرمایه‎ای؛ آسیب بازار خودروهای داخلی
وی درخصوص نگاه سرمایه‌ای به خودرو در بازار می‌گوید: «کسانی که با توجه به شرایط نوسانی برای سرمایه‌گذاری وارد بازارهای خرید خودرو می‌شوند، به التهابات بازار دامن می‌زنند و این توهم را ایجاد می‌کنند که خودروهای داخلی به‎صورت گسترده مصرف‌کننده نهایی داخلی دارند. اما باید گفت که تصور دلالان درخصوص حجم بازار مصرف کشور درست نیست.» این کارشناس بازار خودرو در این‌خصوص تصریح می‎کند: «مردم درصورتی که نیاز به خودرو دارند باید خرید کنند. افرادی که تنها به امید سود مالی ازطریق خرید و فروش خودرو به این بازار مراجعه می‌کنند، تنها باعث آسیب‎رساندن به بازار خودرو می‌شوند.» وی در پاسخ به سوال نحوه کشف قیمت خودروهای کارکرده در بازار می‎گوید: «آشفته‎بازار قیمت ارز و تغییرات لحظه‌ای در ماه‌های گذشته موجب نگرانی مصرف‌کنندگان نهایی خودرو شد، به‎نحوی‎که دسترسی به قیمت دقیق انواع خودروها برای سال‌های مختلف تبدیل به یکی از معضلات خریداران خودرو شده است. قیمت‌های تعیین‎شده برای این خودروها در سایت‌ها نیز پراکنده، ناقص و گاه متناقض است.»

  موضع قاطع، تصمیم عاجل؛ نیاز بخش واردات
قاضیان درخصوص ممنوعیت واردات خودرو می‎افزاید: «متاسفانه آقای رحمانی هنوز موضع قاطعی در این خصوص اتخاذ نکرده‎اند، درحالی‎که مواردی همچون ترخیص خودروهای مانده در گمرک نیاز به تصمیم عاجل دارد.» وی ادامه می‎دهد: «ممنوعیت واردات باید در سطح بالاتری از وزارتخانه صمت پیگیری شود.» این کارشناس خودرو با اشاره به مشکلات مشابه خودروسازی در جهان می‎گوید: «خودروسازی در جهان نیز یکی از صنایع پرحاشیه است؛ سیاست‌های برون‎مرزی هر کشور روی این صنعت و قیمت تمام‎شده محصولات آنان تاثیر مستقیم می‌گذارد. به‎طور مثال، خودروسازان آمریکا در سال گذشته درگیر خودتحریمی از سوی دولت آمریکا شدند. البته عقب‎نشینی آمریکا در جنگ تجاری میان آن‌ها و چین دور از ذهن نبود.» وی می‎افزاید: «درحالی‎که خودروسازان آمریکایی طی سال گذشته بارها از رئیس‌جمهورشان خواسته بودند به این جنگ پایان دهد، ترامپ با توئیت‌های متعدد به آتش جنگ میان دو کشور دامن ‌زد. آغاز جنگ تجاری میان چین و آمریکا با افزایش تعرفه‌های گمرکی از سوی ایالات متحده شروع شد که پیرو این تصمیم خودروسازان آمریکایی متحمل ضرر و زیان‌های قابل ملاحظه و هنگفتی شده‌اند.» به گفته وی، رئیس‎جمهور آمریکا در توافق آتش‎بس موقت 90روزه خود با همتای چینی کمک بزرگی به رونق بازار خودرو در چین کرده است. البته خودروسازان اروپایی هم از این تصمیم ترامپ منفعت خود را خواهند برد. اما بازار خودرو ایران که از داخل و خارج پشت درهای بسته دو قفله قرار گرفته، تاثیری از این توافق نخواهد پذیرفت یا آن‌که با وقفه اندکی متاثر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دارکوب IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    1 0
    سرمایه های مشتریان خودرو های خارجی که موفق به تحپیل خودروی خود نشده اند بر اثر سهل انگاری بخش های دولت مثل وزارت صمت و همچنین واردکنندگان بر باد رفت ، جواب ضرر و زیان مردم را چه کسی پرداخت خواهد کرد ؟؟؟؟
  • مالباخته DE ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    0 0
    فقط ميتونم بگم خدا ازشون نگذره كه پول من بدبخت سرمايه عمرم توي گمرك داره از بين ميره به خاطر حرص و طمع واردكننده و ...دولت و وزارت صمت

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =