صادرات روغن پایه ایرانی

یکی از عواملی که باعث شده است بازار روغن‌های سنگین دیزلی این مناطق کماکان به روغن‌های مونوگرید علاقه‌مند باشد، شرایط آب‌وهوایی این کشورها بوده که نسبت به سایر نقاط جهان متفاوت است.

به گزارش «اخبار خودرو»، بازار روغن‌موتور خاورمیانه با مصرف سالانه 700تن روغن‌های مونوگرید برای وسایل نقلیه سنگین خود همچنان برای تولیدکنندگان ایرانی جذاب است. به گزارش ماهنامه معتبر لوبزان‌گریس چاپ آمریکا، اگرچه روغن‌موتورهای دارای ویسکوزیته پایین، رشد بسیار سریعی در بازار کشورهای خاورمیانه داشته‌اند اما هنوز هم قدیمی‌بودن ناوگان حمل‌ونقل عمومی بار و مسافر در بسیاری از این کشورها می‌تواند به بازار مصرف خوبی برای روغن موتورهای تولید داخل تبدیل شود. این البته شرایط حال حاضر بازار منطقه است و در صورت به‌روزشدن ناوگان،‌ شرکت‌های تولیدکننده روغن‌موتور در ایران به‌دلیل عدم‌توان تولید روغن‌پایه‌های 4و 5 یا همان فول‌سنتتیک‌ها قادر به رقابت با شرکت‌های بزرگ اروپایی و آمریکایی نخواهند بود. 

50 درصد روغن‌موتور خاورمیانه در اختیار مونوگریدها

بر اساس تحقیقات کمپانی کلین‌اندکو، هنوز ۵۰ تا ۵۵درصد از بازار روغن وسایل سنگین دیزلی این منطقه از روغن‌های مونوگرید استفاده می‌کنند که شامل بازاری با  ظرفیت حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ تن در هر سال می‌شود. عمده درجه گرانروی روغن‌موتورهای این وسایل‌نقلیه ۵۰، ۴۰ یا ۳۰ است. این در حالی است که   در حال حاضر فقط ۳‌درصد از بازار جهانی مجبور به استفاده از این روغن‌ها هستند و مابقی به‌دلیل بالا رفتن سطح تکنولوژی پیشرانه‌های به‌کار رفته در خودروها باید از روغن‌های باکیفیت و ساخته‌شده از روغن‌پایه‌های فول‌سنتتیک استفاده کنند.

یکی از عواملی که باعث شده است بازار روغن‌های سنگین دیزلی این مناطق کماکان به روغن‌های مونوگرید علاقه‌مند باشد، شرایط آب‌وهوایی این کشورها بوده که نسبت به سایر نقاط جهان متفاوت است. بسیاری از کشورهای این منطقه همچون مصر از ناوگان حمل‌نقل سنگین قدیمی استفاده می‌کنند که به‌طور معمول نیاز به تامین روغن‌های مونوگرید دارند. در این بین علائم بسیار کوچکی از تغییر در همین بازارها طی چند سال اخیر دیده می‌شود. چراکه باتوجه به رشد سریع اقتصاد مصر طی سال‌های اخیر، وسایل نقلیه تجاری نیز در حال به‌روز شدن هستند.

طبق اطلاعات استخراج‌شده توسط موسسه تحقیقاتی کلین تا پایان سال ۲۰۱۸ ناوگان حمل‌ونقل سنگین مصر ۲۵‌درصد به‌روز خواهد شد. این درحالی است که هنوز ۷۵درصد باقی‌ مانده، نیاز به روغن‌های مونوگرید با استاندارد گرانروی SAE برابر با ۵۰ و ۴۰ دارند. این اطلاعات در کنفرانس روغن پایه و روانکارهای خاورمیانه که ماه آوریل در ابوظبی برگزار شد، توسط مسئولین موسسه کلین اعلام شد. همچنین آب‌وهوای گرم این مناطق باعث می‌شود  یک روغن موتور پیشرفته و گران‌قیمت در این منطقه کارایی خاصی نداشته باشد.

شرکت‌های بزرگ تولیدکننده روغن درست برخلاف شرکت‌های ایرانی از بازار روبه رشد منطقه خاورمیانه و حتی آفریقا غافل نشده‌اند و با بررسی‌های صورت‌گرفته روی بازار این کشورها سعی در تامین روغن نهایی مورد نیاز در این کشورها دارند.

 اگرچه در شرایط فعلی کمتر شرکت تولیدکننده روغن‌موتور در دنیا برای ساخت محصولات خود متوسل به روغن‌های پایه گروه یک می‌شود و پالایشگاه‌های بزرگ در دنیا سعی در تولید روغن‌های پایه دو و سه دارند،‌ شرکت‌های ایرانی به‌دلیل در اختیار نداشتن تکنولوژی تولید روغن پایه نفتی در گروه‌3 این امکان را دارند تا تنها با واردات افزودنی‌های شیمیایی روغن و تولید روغن نهایی بخش عمده‌ای از بازار خاورمیانه و حتی آفریقا را به دست بگیرند. 

خداحافظی خارجی‌ها  با روغن‌ موتور مونوگرید

نکته جالب در اینجا اما صادرات رو به رشد روغن پایه ایران به دیگر کشورها است که می‌تواند نشانی از تیزبینی شرکت‌های بزرگ خارجی برای واردات روغن پایه ایرانی و تهیه محصول نهایی با برند خود و فروش آن در بازار تشنه خاورمیانه باشد؛ حقیقتی که متاسفانه شرکت‌های تولیدکننده روغن‌موتور در ایران به آن توجه نداشته‌اند و خام‌فروشی را بر فروش و عرضه محصول نهایی ترجیح داده‌اند.

به گزارش نشریه لوبزان‌گریس کشورهای پیشرفته در منطقه خاورمیانه آرام‌آرام در حال خداحافظی با روغن‌ ‌موتورهای مونوگرید هستند. طبق اطلاعات منتشرشده از سوی موسسه کلین، کویت، عمان و بحرین کشورهایی هستند که بیشتر تقاضای کاربران آنها  به سمت روغن‌های 15W40 رفته‌ است. 

برای مثال قطر با در اختیار داشتن بزرگ‌ترین ناوگان حمل‌ونقل سنگین در این منطقه تنها 10درصد از بازار روانکارهایش در اختیار روغن‌های قدیمی مونوگرید است و مابقی سهم بازار در اختیار روغن‌های جدیدتر قرار گرفته است. اما برخی از  کشورهای این منطقه هنوز هم با مشکل فرسودگی در ناوگان تاکسیرانی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و بر اساس اطلاعات منتشرشده توسط بانک جهانی میانگین سن تاکسی‌های قاهره بیشتر از ۳۰سال است و در همین شهر ۶۴هزار مینی‌بوس وجود دارد که عمرشان به بیش از ۲۰سال  رسیده است. به‌طور کلی در کشور مصر ۷۰درصد خودروها عمری بیشتر از ۱۵‌سال دارند. 

خارجی‌ها،  مشتری روغن پایه ایرانی

در این شرایط که 4تولیدکننده اصلی روغن‌موتور در کشور به‌دلیل در اختیار نداشتن امکان و تکنولوژی تولید روغن پایه سنتتیک تا چند سال دیگر حتی توان تولید نیاز بازار ایران را نیز نخواهند داشت کمی جای تعجب دارد که چرا محصولات نهایی این شرکت‌ها چندان خواهانی در بازارهای منطقه ندارد و بازارهای صادراتی بیشتر مشتاق روغن پایه‌های تولید ایران هستند تا روغن‌موتور نهایی و قابل مصرف. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =