قطعه‌سازان

بیمه و لیزینگ صنعت خودرو امروزه باتوجه‌به گردش مالی مناسب به صنعتی مهم در حوزه خدمات غیرمستقیم تبدیل شده و درصورت اختلال در فعالیت خودروسازان، علاوه‌بر چالش در این خدمات، بخشی از شاغلین آن‌ها نیز با بحران بیکاری روبه‌رو خواهند شد.

حسن عباسی - خودروسازی پیشران بسیاری از صنایع مختلف در جهان و کشور است. در واقع صنایع مختلفی وابسته به صنعت خودرو هستند و چنانچه چرخ‌های صنعت خودرو روان حرکت کند، صنایع دیگر نیز پویاتر و بالنده‌تر خواهند بود.

یکی از شاخص‌های مهم در صنعت خودرو، میزان اشتغال مستقیم و غیرمستقیم و تعداد شاغلین واحدهای تولیدی وابسته به صنعت خودرو است. 

طی بررسی‌های انجام شده، آمار شاغلین بخش‌های مختلف خودروسازی و قطعه‌سازی استخراج شده که این آمار گویای اهمیت صنعت خودرو در موضوع اشتغال‌زایی و تاثیر بر اقتصاد خرد و کلان کشور است. اشتغال مستقیم ‌935هزار نفر در صنایع خودروسازی، قطعه‌سازی و شرکت‌های تامین‌کننده قطعات، نشان از اهمیت جایگاه این صنعت در اقتصاد جامعه دارد.  به همین دلیل ضرورت دارد متولیان امر در دولت و مجلس، هرچه سریع‌تر نسبت‌به تعیین قیمت خودروهای داخلی اقدام کنند تا در سال حمایت از کالای ایرانی تولید همراه با ضرر و زیان ناشی از عدم قیمت‌گذاری جدید برای خودروهای پرتیراژ، بیش‌از این خودروسازان داخلی را در گرداب ورشکستگی غرق نکند.

جدول شماره 1 تعداد شاغلین مستقیم در صنعت خودرو (خودروسازان و قطعه‌سازان) را نشان  می‌دهد: 

جدول شماره 1 

نیک می‌دانیم که در صنعت خودرو علاوه‌بر تامین و تولید، تعداد شاغلین (مستقیم و غیرمستقیم) بخش خدمات فروش و پس‌از فروش تاثیر زیادی بر سطح اشتغال جامعه دارد که آمار شاغلین این حوزه بیانگر اهمیت خدمات پس‌از فروش در صنعت خودرو است.  بر‌اساس بررسی‌های دقیقی که در این خصوص انجام شده، ‌هزار نفر در بخش‌های مختلف حوزه خدمات پس‌از فروش (نمایندگان مجاز خدمات پس‌از فروش خودروسازان، عاملین فروش قطعه و شرکت‌های خدمات پس‌از فروش  سایپایدک، ایساکو و ...)به‌صورت مستقیم مشغول به فعالیت هستند که در صورت اختلال در تولید و فروش خودروسازان، به یقین فعالیت‌های خدمات پس از فروش این صنعت نیز با چالش‌های جدی رو‌به‌رو شده و علاوه‌بر کاهش راندمان اقتصادی، در صورت تعدیل نیرو باعث بیکاری بخشی از شاغلین این حوزه و در نهایت افزایش معضلات اشتغال در کشور خواهد شد.

جدول شماره 2 آمار شاغلین حوزه خدمات پس‌از فروش خودروسازان را نشان می‌دهد:

جدول شماره 2


 


لجستیک و حمل‌ونقل از بخش‌های دیگر صنعت خودرو است که پویایی صنعت خودرو تاثیر زیادی بر فعالیت شاغلین این بخش خواهد داشت. اشتغال 23هزارنفری بخش لجستیک صنعت خودرو را نمی‌توان نادیده گرفت. چراکه فعالیت در این بخش سخت و طاقت‌فرسا است و درصورت بیکارشدن شاغلین فعلی، علاوه‌بر افزایش بیکاری پنهان، جایگزین‌کردن آن‌ها به‌سختی انجام خواهد شد. بنابراین رونق در تولید و فروش خودروسازان بخش لجستیک این صنعت را سرپانگه خواهد داشت.

در جدول زیر آمار شاغلین بخش لجستیک آمده است.

جدول شماره 3


 


بیمه و لیزینگ صنعت خودرو امروزه باتوجه‌به گردش مالی مناسب به صنعتی مهم در حوزه خدمات غیرمستقیم تبدیل شده و درصورت اختلال در فعالیت خودروسازان، علاوه‌بر چالش در این خدمات، بخشی از شاغلین آن‌ها نیز با بحران بیکاری روبه‌رو خواهند شد. رونق خودروسازی بر ادامه فعالیت شاغلین بخش خدمات غیرمستقیم نظیر لیزینگ و بیمه نیز بسیار موثر بوده که آمار شاغلین بیش‌از 8هزارودویست نفری (جدول شماره 4) این بخش موید اهمیت تاثیر صنعت خودرو بر شرکت‌های خدمات لیزینگ و بیمه‌ای است.

جدول شماره 4

 


با نگاهی به آمار کل شاغلین بخش‌های مختلف صنعت خودرو (یک‌میلیون‌و 22هزارو 200نفر) درمی‌یابیم که چنانچه این صنعت با رکود یا ورشکستگی روبه‌رو شود، بخش قابل‌توجهی از شاغلینی که در این حوزه‌ها مشغول به فعالیت هستند، دچار مشکلات عدیده‌ای خواهند شد که ضرورت دارد دولت، مجلس و نهادهای مسئول برای زنده‌ماندن صنعت خودرو با افزایش قیمت خودروهای داخلی به سرعت تصمیم‌گیری کنند و با اقدام عاجل صنعت خودرو را از سقوط در ورطه ورشکستگی نجات دهند.

جدول شماره 5

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسن IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    0 0
    بیشتر از بیست میلیون بیکار داریم این یک میلیون هم رویش حالا ملت بدبخت باید جور بی مدیریتی و خیال مدیرانی که با پول مردم کیسه دوختند کسانی که ثبت نام کردن و بیشتر از دو یا چهار ماه هست ماشينشون را ندادند با دلار 8000 تومان ثبت نام نکردند یا شاید آقایون تولید کنند به روز خرید می کنند و بقالی زدند.
  • محمد IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    0 0
    ایا به دلیل اشتغال برای این تعداد کارگر باید جان 80 میلیون ایرانی به خطر بیافته ؟؟؟!! 80 میلیون ایرانی باید دایم در خطر نامنی و کشته شدن و نقص عضو قرار بگیرند تا یک میلیون نفر ادم مشغول به کار باشن و برای این 80 میلیون ارابه مرگ بسازند ؟؟؟؟؟!!!! ایا دلیل اشتغال ، آن هم اشتغالی که برای جان و مال ایرانی ها مضر هست ، دلیل قابل قبولی هست ؟؟؟؟!!!!!
  • حبیب تبریزیان SE ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    0 0
    من در سوئد زندگی میکنم. در یکی از واحدهای تولیدی ولوو در بخش جعبه دنده کارگر بودم. بعد در کارخانه اتوموبیل ساب اسکانیا هم همین کار را در قسمت جعبه دنده داشتم و علاوه بر این در صنایع مهندسی نفتی و ماشین سازی هم کار کرده ام و به عنوان کارگر فلز کار. ولی چون کارم در ایران اقتصاد و حسابداری بود و در تعدادی از صنایع ایران هم سابقه کار داشتم، همیشه مقایسه صنعت در ایران و از جمله صنعت اتوموبیل در ذهنم وجود داشته و دارد. روده درازی نمیکنم، صنایع اتوموبیل سازی ایران کمترین شانسی برای روی پا ماندن ندارند. این صنایع را حمایت سنگین گمرکی، قیمتهای تحمیلی، پیش پرداخت گیری از مشتریان و بالاخره وامها و تسهیلات ترجیحی بانکی، تا بحال از «اعلام» ورشکستگی نجات داده است از این رو مینویسم «اعلام» ورشکستگی که این صنایع سالهاست که ورشکست هستند ولی اعلام نشده اند. قریب 12 سال پیش مدیران ایران خود رو در یک حالت اضطراری دست به دامان بانک مرکزی ( در آن وقت /بهمنی) و آقای احمدی نژاد رئیس جمهور شدند. رئیس جمهور یک میلیارد دلار بلا عوض به عنوان کمک و بانک مرکزی هم یک میلیارد دلار با بهره ناچیز به ایران خودرو وام دادند. ایران خود رو همان وقت ورشکست بود و ای کاش دولت میگذاشت تا ورشکسته شود تا مانند چاه ویل میلیاردها دلار دیگر را نسوزاند. هیچ مسیحایی را یارای نجات دادن صنایع محتضر خود روسازی ایران نیست. و صد ها میلیارد دلار هم که صرف آن کنند باز ورشکسته میشود چون تمام بدنه و سازمانش مُندرس، نا کارآمد، درب و داغان است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =