واردات تایر

پس از یک‌ماه کش‌وقوس میان انجمن صنفی صنعت تایر و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، ‌سرانجام با افزایش قیمت تایرهای تولید داخل موافقت شد.

دکتر محمدرضا تقی‌گنجی، رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران با اعلام این خبر به «دنیای‌خودرو» گفت: با موافقت وزیر صمت،‌ قیمت تایرهای رادیال تولید داخل اعم‌از رادیال‌سواری و رادیال باری‌-اتوبوسی 20درصد افزایش یافت  و تایرهای بایاس‌نخی نیز 32درصد گران می‌شوند.

وی با تاکید براینکه این میزان افزایش قیمت به هیچ‌وجه رضایت کارخانه‌های تولیدکننده تایر را جلب نخواهد کرد، گفت: باتوجه به افزایش قیمت بی‌سابقه مواد اولیه به‌ویژه مواداولیه وابسته به صنایع داخلی ازجمله پتروشیمی، کارخانه‌های تایرسازی خواستار افزایش 25درصدی قیمت محصولات رادیال و 40درصدی قیمت محصولات بایاس بودند که درنهایت به‌دلیل شرایط حاکم بر بازار و جامعه با حداقل افزایش موافقت کردند. 

با ‌این‌حال هنوز برخی کارخانه‌های تایرسازی کشور با مشکلات عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کنند و حتی با این میزان از افزایش قیمت‌ها نمی‌توانند تولیدات خود را از حالت زیان‌ده خارج کنند.

وی با اشاره به موافقت وزیر صمت با افزایش 20و 32درصدی قیمت تایرهای تولید داخل اظهار کرد: مجوز افزایش قیمت تایرسازان امروز توسط معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت‌، معدن و تجارت به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ابلاغ می‌شود تا درنهایت این سازمان با ابلاغ رسمی مجوز افزایش قیمت به تولیدکنندگان،‌ اجازه فروش تایر با قیمت‌های جدید را صادر کند.

به گزارش «دنیای‌خودرو» ‌مسئولان وزارت صمت پیش از این یکی از شروط موافقت با افزایش قیمت تایرهای تولید داخل را بالابردن نظارت تایرسازان بر شبکه فروش خود و رسیدن قیمت‌های حاشیه بازار به قیمت‌های مصوب دولتی اعلام کرده بودند. حال باید بر اساس وعده مسئولان وزارت صمت برای افزایش قیمت‌ها به شرط کنترل حاشیه بازار منتظر ماند تا قیمت لاستیک‌های تولید داخل در بازار مصرف به سطح تعیین‌شده توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برسد.

ازسوی‌دیگر، ‌تولیدکنندگان داخلی فروش خود را از دوماه قبل در بازار محدود کرده بودند تا به اذعان خود با این کار  زیان حاصل از فروش با قیمت‌های پایین را به حداقل برسانند. حال به‌نظر می‌رسد با ابلاغ مصوبه افزایش قیمت تایر، شرکت‌های تایرساز سبدهایی را که در یکی، دوماه گذشته برای فروش عرضه نکرده بودند، راهی بازار کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =