تایر

با تصویب و ابلاغ رسمی افزایش 20درصدی تایرهای رادیال توسط وزارت صمت،‌ تایرسازان طلسم چندماهه عرضه قطره‌چکانی را شکستند.

به گزارش «اخبار خودرو»، دیروز هم‌زمان با اعلام موافقت دولت با بالارفتن قیمت فروش تایرهای تولید داخل،‌ شرکت‌های تولیدکننده، سبدهای فروش آذرماه خود را برای عرضه در بین عاملان‌فروش اعلام کردند. البته تولیدکننده‌های داخلی پیش از این ،عرضه تایر در بازار را به‌صورت قطره‌چکانی جلو می‌بردند و علت اصلی آن را نبود مواد اولیه اعلام می‌کردند. اما چندساعت بعد از ابلاغ مصوبه افزایش قیمت‌ها، ‌سبدهای فروش خود را این‌بار نه به‌صورت محدود بلکه طبق روال ماه‌های قبل برای فروش به شبکه نمایندگی اعلام کردند.

نخستین مجموعه در بین تایرسازان،‌ شرکت‌های «یزد» و «گلدستون» بودند که با اعلام سبد فروش،‌ تزریق تایرهای رادیال سواری به بازار را آغاز کردند و هم‌زمان «گروه صنعتی بازر» و «ایران‌تایر» نیز با چیدن سبد فروش آذرماه، ‌فقط چند‌روز به عاملان خود فرصت دادند تا برای خرید تایر به حساب شرکت‌ها پول واریز کنند. در این میان «لاستیک‌دنا» که به‌گفته فعالان بازار،‌4ماه از اعلام آخرین سبد فروش رسمی آن می‌گذرد هنوز برای فروش محصولاتش اقدام نکرده، این درحالی است که محصولات «دنا» در کوچه‌پس‌کوچه‌های بازار  به‌فروش می‌رسند.

از‌سوی‌دیگر «کویر‌تایر» دیگر شرکت تولید‌کننده تایرهای رادیال سواری است که هنوز سبد آذرماه را روانه بازار نکرده، تاخیری که به نظر می‌رسد بی ارتباط با سررسید سال مالی این شرکت نباشد.

همچنین «لاستیک پارس» که به تولید و عرضه لاستیک‌های بایاس باری با برند «پیروزی» مشغول است،‌ این ماه به‌دلیل نقل و انتقال به بخش خصوصی در لیست غایب‌های عرضه‌کننده لاستیک قرار گرفته است. «کیان‌تایر» نیز با محصولات و سایزهای خاص، برنامه‌ای برای اعلام سبد ندارد و کالای تولیدی خود را در اختیار تعداد محدودی از عوامل فروش خود قرار می‌دهد.

اگرچه کارخانه‌های تولیدکننده، ‌قیمت درِ کارخانه را 20درصد افزایش داده‌اند، اما هنوز لیست سه‌ستونه قیمت فروش تایر برای درِ کارخانه، عمده‌فروشی و خرده‌فروشی اعلام نشده است و به‌این‌ترتیب هیچ‌یک از تولیدکننده‌ها قیمت‌های مصوبی را که عوامل خود باید براساس آن کالا را در بازار مصرف عرضه کنند، اعلام رسمی  نکرده‌اند.

پیش‌از این نیز تنها «گروه صنعتی بارز» اقدام به اعلام قیمت‌های خود در لیست سه‌ستونه کرده بود و مصرف‌کنندگان تایرهای «بارز» با مراجعه به وب‌سایت این گروه صنعتی می‌توانستند از قیمت مصرف‌کننده تولیدات این کارخانه مطلع شوند.

در شرایط فعلی باید منتظر ماند تا مشخص شود، تایرهای دپوشده ایرانی که پیش‌از این توسط برخی عوامل فروش در انبارهای تهران نگهداری می‌شدند، قرار است با چه قیمتی به بازار عرضه شوند و آیا نهادهای نظارتی توان کنترل قیمت‌ها و جلوگیری از افزایش نرخ‌های حاشیه بازار  را خواهند داشت یا خیر؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =