معاینه فنی

پلیس اجازه دارد گواهی معاینه‌فنی خودروهای تصادفی را ابطال کند، به‌همین‌منظور مذاکراتی با بیمه‌ها در حال انجام است تا آنها نیز در اجرای این طرح پلیس را یاری کنند.

به گزارش «اخبار خودرو»،  چندی پیش پوریا محمدیان‌یزدی، دبیر شورای‌عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور، موضوع ابطال معاینه‌فنی معتبر بعد از وقوع تصادف را مطرح کرد و گفت: «شورا با پلیس راهنمایی‌ورانندگی در این باره مذاکراتی داشته است.»

خبرنگار «دنیای‌خودرو» در این زمینه کسب اطلاع کرد که پلیس این موضوع را در دستور کار قرار داده و اکنون شواری‌عالی ترافیک در جهت جلب‌نظر مثبت بیمه‌ها برای اجرای این طرح تلاش می‌کند. 

محمدیان‌یزدی در توجیه اجرای این طرح می‌گوید در بررسی عوامل تصادفات مشخص شده است  نقص خودرو نقش مهمی در بروز تصادفات دارد.بنابراین اگر خودرویی گواهی معاینه‌فنی را دریافت کرده اما روز بعد تصادف کند، به‌طوری که جلوبندی خودرو تغییرشکل دهد، آن خودرو از سلامت و ایمنی برخوردار نخواهد بود و برای اطمینان از سلامت و ایمنی  به بررسی مجدد  نیاز دارد.

محمدیان به ضوابط اجرایی این طرح نیز اشاره کرده است: « از این پس پلیس راهنمایی‌ورانندگی می‌تواند گواهی معاینه‌فنی خودروهای تصادفی را باطل کند. به این صورت که کارشناس مربوطه سر صحنه تصادف اطلاعات خودروها را به سامانه سیمفا ارسال می‌کند یا هنگام مراجعه رانندگان به واحد خسارت بیمه، از طریق این سازمان، اطلاعات مربوطه به سامانه سیمفا جهت باطل شدن معاینه‌فنی ارسال می‌شود.»

توضیحات بیشتر مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی 

در این باره سیدنواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی شهر تهران توضیحات کاملی را ارائه داده است.

وی به «دنیای‌خودرو» توضیح داد: «حدود دو هفته پیش در جلسه کمیته ملی آلودگی هوا بحث حقوقی و خلأ قانونی ابطال معاینه‌فنی بعد از تصادف در سامانه کشوری سیمفا مطرح و در این جلسه مصوب شد به پلیس این اختیار داده شود درصورتی‌که خودرو دارای معاینه‌فنی، تصادف کند یا حدود مجاز را پاس نکند و عیب آن مشخص شده و دودزا باشد، معاینه‌فنی خودرو را ابطال و مالک را ملزم به‌رفع عیب خودرو خود کند تا باردیگر معاینه‌فنی بگیرد. البته این اقدام پلیس با هماهنگی سامانه سیمفا و راهداری کشور انجام می‌شود، ضمن این که در صورت تصویب آن در شورای‌عالی هماهنگی ترافیک قرار است این اختیار به بیمه نیز داده شود تا آن را اجرا کنند.»

به‌گفته مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی شهر تهران براساس آیین‌نامه جرائم رانندگی، خودرویی که سن آن زیر چهار سال بوده و تصادفی یا عیب آن مشخص باشد، پلیس از تردد آن ممانعت و آن را جریمه می‌کند.

حسینی‌منش با تاکید بر اینکه بر اساس قانون در بیشتر کشورها معاینه‌فنی خودرو تصادفی ابطال می‌شود، توضیح داد: «در زیر برگه‌های معاینه‌فنی خودرو نوشته شده است مادامی‌که خودرو در حالت استاندارد باشد، معاینه‌فنی پابرجاست اما زمانی که خودرو از حدود استاندارد و الزاماتی که هنگام معاینه‌فنی دریافت کرده، خارج شود باید معاینه‌فنی آن ابطال و دوباره آن را دریافت کند.»

آمار تعداد تصادف

 مرکز آمار ایران امسال اعلام کرد  در سال 1395 حدود 469 هزار و 950 تصادف در کشور رخ داده است که 3درصد از تصادف‌ها در لحظه وقوع، منجر به فوت شده‌اند. 

به‌طورکلی ٧٠درصد تصادف‌ها در سال ١٣٩٥، درون‌شهری بودند که نسبت‌به سال ١٣٩١ تغییر معنی‌داری نیافته است.

 به‌هرحال اگر رویه موردنظر کمیته ملی آلودگی هوا و شورای‌عالی ترافیک کشور به‌طور دقیق اجرا شود، آنگاه شاید در سال، بیش ‌از 400‌هزار معاینه‌فنی جدید علاوه‌بر معاینه‌فنی‌های فعلی مورد نیاز باشد.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =