واردات خودرو

چرا در حالی‎ که هنوز حدود 15هزار خودرو وارداتی ترخیص‎نشده وجود دارد دولت در لایحه بودجه 98 ردیف درآمدی مربوطه را صفر اعلام کرده است؟

به گزارش «اخبار خودرو»، درآمد دولت از محل مالیات بر واردات خودرو هرساله در لایحه بودجه پیش‎بینی می‌شود و همواره نیز یکی از مواردی بوده که به لحاظ میزان ارزبری از اهمیت ویژه‎ای برخوردار بوده است. این بار اما درحالی ردیف درآمدی دولت در لایجه بودجه صفر منظور شده که این مبحث لایحه نیاز به بررسی‌های بیشتر و اصلاحیه دارد. این‌ در حالی است که به‎رغم دستورالعمل ممنوعیت‌ واردات، ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی هر ساله تعدادی خودرو را الزاما وارد می‌کنند و براساس مصوبه هیات وزیران، سفارتخانه‌های خارجی، دیپلمات‌ها و کارمندان رسمی سیاسی و کنسولی خارجی، مجاز به ورود یک خودرو سواری با حجم موتور بالاتر از 2500سی‌سی یا با ارزش بیش‌از 40هزار دلار نیز هستند. همچنین عنوان شده است که در زمان فروش خودروهای مذکور در داخل کشور، رعایت سایر شرایط واردات خودرو الزامی است.

مشخص نیست چرا درحالی‎که حدود 15هزار خودرو وارداتی ترخیص‎نشده وجود دارد و واردات خودرو به کشور هنوز صفر نشده، دولت در لایحه بودجه سال 98 درآمد خود از محل مالیات بر واردات خودرو را صفر اعلام کرده است. به نظر می‌رسد دولت در این زمینه باید کارشناسی بیشتری انجام دهد. طبق معمول همیشه لایحه بودجه با پیش‎بینی‌های صورت‎گرفته تطابق ندارد و اکنون هم نیاز به اصلاحات عمیقی دارد تا به رقم درستی در زمینه مالیات واردات خودرو دست یابند. آخرین وضعیت خودروهای مانده در گمرک نیز حاکی از دپوی بیش از 10هزار دستگاه خودرو وارداتی است.

مشکل اصلی دولت رکود اقتصادی است

یدالله طاهرنژاد، کارشناس اقتصادی عامل تاثیرگذار بر تصمیم‎گیری‎های دولت در عرصه‎های مختلف اقتصادی ازجمله خودرو را رکود اقتصادی می‎داند و می‌گوید: «مساله اصلی و اساسی دولت درحال‎حاضر رکود اقتصادی است، این رکود رنج‌دهنده و عذاب‌آور شده است. دولت باید تمام هم‌وغم خود را بگذارد تا کشور را از رکود خارج کند. اگرچه این رکود تورمی نیست، اما تنها با کاهش تورم در بخش‌های صنعتی مشکل اقتصادی کشور حل نمی‌شود. کاهش تورم به ثبات اقتصادی کمک می‌کند اما در طول زمان، رونق اقتصادی را به کشور برمی‌گرداند.»

وی با اشاره به ردیف درآمدی دولت از محل عوارض و مالیات خودرو در بودجه سال‌های 92 تا 95 اظهار می‎دارد: «آمارهای منتشرشده از سوی دولت نشان می‌دهد در لایحه بودجه سال 92 مبلغ 22هزارمیلیاردریال را از محل مالیات بر واردات خودرو پیش‎بینی کرده بود که تنها 14هزارو842 میلیارد ریال محقق شد. این پیش‎بینی در بودجه سال 93 به میزان 11هزارو646 میلیارد ریال بود که بیش‌از 26هزار میلیارد ریال محقق شد. پیش‎بینی دولت از محل درآمدهای مالیاتی در سال 94 نیز بیش‌از 13هزار میلیارد ریال بود که با 2/1برابر افزایش محقق شد. در بودجه 95 هم حدود 76درصد میزان پیش‎بینی‎شده یعنی 34هزارو400میلیارد ریال از درآمد واردات خودرو محقق شد. اما در سال 96 با وجود این‎که 2هزار میلیارد ریال کمتر پیش‎بینی شده بود، باتوجه‌به توقف ثبت‌سفارش در حدود نیمی از سال، تنها 8درصد محقق شد و این نشان از این دارد که حداقل درخصوص واردات خودرو بودجه کارشناسانه و دقیق نوشته نشده است و یا دولت از واردات خودرو به نتیجه قابل فهمی نرسیده است.»

معمای پیچیده درآمد دولت از مالیات واردات خودرو

 در سال‎های اخیر هیچ‌‎گاه دولت پیش‎بینی دقیقی از محل دریافت مالیات بر واردات خودرو نداشته است. این موضوع پرسشی بزرگ در ذهن ایجاد می‎کند که چرا لوایح بودجه با چنین دقت پایینی تنظیم می‎شوند؟

آیا در مورد واردات خودرو دولت توجه ویژه‌ای دارد و آیا کارشناسی دقیقی در این زمینه صورت می‎گیرد؟ موضوع درآمد دولت از مالیات واردات خودرو به معمای پیچیده‌ای بدل شده است. درمورد لایحه بودجه 98 نیز آن‎چه تاکنون شنیده می‎شود این است که دولت عدد صفر را در مقابل ردیف درآمد حاصل از مالیات بر واردات خودرو قرار داده است و این یعنی واردات خودرو همچنان ممنوع خواهد بود.

اما براساس گزارش‎های سازمان گمرک، تعداد خودروهای موجود در گمرکات جنوبی کشور و انبارهای عمومی سازمان بنادر و کشتیرانی کشور بدون احتساب خودروهای موجود در گمرکات اصفهان، تهران و سلفچگان تا اوآخر آبان‎ماه سال جاری حدود 9900دستگاه بوده است که به‎هرحال ترخیص این خودروها با درآمدهایی برای دولت همراه خواهد بود.

شنیده‌ها حاکی از آن‌است که با اتخاذ تصمیمات جدید از سوی سران سه‌قوه، طی هفته پیش‌رو حدود 10 تا 12هزار خودرو دپوشده در گمرکات سراسر کشور تعیین تکلیف خواهد شد. گفتنی است، باتوجه به آمار بیش‌از 10هزار خودرو موجود در گمرکات کشور، حدود 6800دستگاه به‎رغم ثبت‌سفارش قانونی آن‌ها تاکنون امکان ترخیص پیدا نکرده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =