سهام خودروسازان

اخبار متناقص یک روز سهم‌ها را مثبت می‌کند و یک روز قیمت‌ها را کاهش می‌دهد اما درنهایت جز آسیب به سهامدار خرد و ایجاد جو بی‎اعتمادی حاصل دیگری نخواهد داشت.

به گزارش «اخبار خودرو»، گروه خودرویی همچنان در مورد اعلام رسمی قیمت جدید خودروها بلاتکلیف است و به‎رغم این‎که ایران‎خودرو چهار محصول خود را رسما گران کرده است، اعلام پیش‎فروش سه خودرو سایپا بدون ذکر قیمت‌قطعی نشان از آن دارد که دولت همچنان قصد دارد درخصوص اعلام قیمت جدید خودروها دست‌به‌عصا حرکت کند. این در حالی است که روز چهارشنبه نمادهای بزرگ و تاثیرگذار گروه خودرویی نزول اندکی را پشت سرگذاشتند، به‎طوری‎که نمادهای ایران‎خودرو، پارس‎خودرو، زامیاد، گروه بهمن، سرمایه‎گذاری رنا و آهنگری تراکتورسازی ایران منفی خوردند. اما درمقابل نیز نمادهای سایپاآذین، گسترش‌سرمایه‎گذاری ایران‎خودرو، صنایع ریخته‎گری ایران، موتورسازان تراکتورسازی ایران، الکتریک‎خودرو شرق و رینگ‎سازی مشهد مثبت شدند. همچنین طی 21هزارو515 نوبت معاملاتی، 239میلیون‌و72هزار سهم به ارزش 36میلیاردو628میلیون‌تومان مورد دادوستد قرار  گرفتند و ارزش‌کل بازار این گروه تا پایان معاملات روز گذشته بالغ‌بر 18هزارو460میلیاردتومان شد.

بازار تحت‌تاثیر اخبار ضد و نقیض

گروه خودرویی هفته گذشته نیز درگیر موضوع تعیین قیمت فروش خودروهای داخلی بود. باتوجه به این‎که بخش عمده‎ای از بازار فعلا در انتظار اعلام قیمت است، با اعلام قیمت جدید تنها چهار محصول داخلی، ارزش سهم‎های این گروه به‎نسبت رشد کرد، اما با مطرح‎شدن تحلیل‎هایی در مورد نحوه تغییر قیمت خودروهای زیر 45‌میلیون‌تومان، قیمت سهام خودرویی‎ها رو به کاهش گذاشت.

از سوی دیگر، باتوجه به کاهش قیمت دلار در گروه خودرویی شاهد نوسان کمتری نسبت‌به روزها و هفته‎های گذشته بودیم و درمجموع روند معاملات گروه خودرویی با بلاتکلیفی ادامه یافت. در حالی که برخی دیگر از کارشناسان بر این باورند چنین روندی متاثر از خبرهای ضدونقیضی بوده که طی هفته‌های اخیر در حوزه‌ خودرو مطرح شده است.

هرکدام از این خبرها می‌تواند اثرات مثبت یا منفی در بازار سرمایه داشته باشد. اخبار متناقص یک روز سهم‌ها را مثبت می‌کند و یک روز قیمت‌ها را کاهش می‌دهد اما درنهایت جز آسیب به سهامدار خرد و ایجاد جو بی‎اعتمادی حاصل دیگری نخواهد داشت.

افت 760واحدی شاخص در هفته گذشته

در پنج روز کاری بورس تهران طی هفته گذشته، شاخص صنعت بیش‌از ۷۶۰ واحد افت کرد. همچنین ۷۸۸۲میلیون انواع اوراق بهادار در این مدت معامله شد. در ۱۴آذرماه جاری شاخص‌کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران در تراز ۱۶۶هزارو۸۶۰واحدی قرار داشت اما در پنج روز کاری بورس تهران این شاخص ۱۵۰۸واحد افت کرد و رقم ۱۶۵هزارو۳۵۲ را تجربه کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =