تهران هوشمند

در همایش «تهران هوشمند» فرصت دیگری دست داد تا موضوع هوشمندسازی حمل‌ونقل عمومی در پایتخت باردیگر به سوژه گفت‌وگو سه‌طرف درگیر در این موضوع تبدیل شود؛ یعنی، شهرداری، وزارت ارتباطات به نمایندگی از دولت و بخش خصوصی.

به گزارش «اخبار خودرو»، طی نشست تخصصی این همایش در برج میلاد با حضور نصرالله جهانگرد، معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات، محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، مهدی وحدت‌کار، عضو هیات‌مدیره شرکت کنترل ترافیک، ژوبین علاقبند، مدیرعامل اسنپ و سهیل مظلوم، مدیرعامل شرکت سپندار که اواخر هفته گذشته برگزار شد، موضوع هوشمندسازی حمل‌ونقل در تهران از منظر تاکسی‌های اینترنتی مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

تاکید نماینده شهرداری تهران بر ساماندهی تاکسی‌های اینترنتی

ناگفته پیداست چالش اصلی هوشمندسازی تهران، بحث «متولی» آن است. شهرداری تهران از قدیم متولی اصلی  انواع حمل‌ونقل در تهران  بوده و بر همین پایه امروز هم خود را محور اصلی هوشمندسازی شهر تهران می‌داند.

بر پایه همین ذهنیت، محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران بیشتر به موضوع ساماندهی حمل‌ونقل هوشمند در تهران پرداخت  و با ارائه مثال‌هایی از مدیریت حمل‌ونقل عمومی در شهرهای بزرگ دنیا گفت: «در دنیا برای فعالیت تاکسی‌های اینترنتی چالش‌های اساسی وجود دارد. ازجمله رعایت ایمنی، داده‌ها و تحلیل آن‌ها، ایجاد فضای رقابت صحیح بین تاکسیرانی رسمی و اینترنتی، ارائه خدمات به افراد کم‌توان و ایفای نقش مکمل در کل سیستم حمل‌ونقل چندوسیله‌ای.»

وی در ادامه افزود: «شهرها در این شرایط چند انتخاب دارند؛ اعمال کاهش مقررات در صنعت تاکسیرانی استاندارد و رسمی، الزام خدمات تاکسی‌های اینترنتی از قوانین و استانداردهای موجود یا انجام ترکیبی از هر دو ازجمله انتخاب‌هایی هستند که وجود دارند.

اشاره نماینده وزارت ارتباطات به بهینه‌سازی سفرها

نصرالله جهانگرد، معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات به نمایندگی از دولت در همان ابتدا مشخص کرد دولت یا وزارت ارتباطات قصد متولی‌گری در این بخش را ندارد. وی با اشاره به انجام روزانه 18میلیون سفر در تهران گفت: «سفرهای درون‌شهری برای کار، تحصیل، خدمات و تفریح انجام می‌شوند. مداخله ما در بهینه شدن این سفرها تنها در حوزه خدمات است.»

وی در ادامه با اشاره به الگوی حمل‌ونقل عمومی در کشور افزود: «شاید تاکسی تنها در کشور ما به‌عنوان یک وسیله حمل‌ونقل عمومی و اشتراکی استفاده می‌شود. الگوهای حمل‌ونقل به‌طورکلی باید در کشور اصلاح شوند. هنگام تحلیل مسائل باید بدانیم عوامل شکل‌دهی به تصمیم ما از پدیده‌های مختلفی تاثیر می‌پذیرند و نمی‎توان تاکسی‌های اینترنتی را بدون‌توجه به کلیت شرایط نقد کرد.»

جهانگرد در این نشست با تاکیدبر تامین رفاه مردم درصورت مداخله در تصحیح الگوی حمل‌ونقل ادامه داد: «باید توجه کنیم حمل‌ونقل عمومی به سمتی برود که افزایش کیفیت زندگی، کم کردن هزینه ها و تنوع خدمات در اولویت ما قرار بگیرند»

تاکید نمایندگان بخش خصوصی بر همکاری

ژوبین علاقبند، مدیرعامل اسنپ در ادامه این نشست با اعلام آمادگی همکاری با شهرداری تهران گفت: «ما کاملا برای انجام هماهنگی با شهرداری تهران و اعمال مواردی که دغدغه این نهاد است، آماده هستیم. مواردی ازجمله استانداردهای فنی، سلامت خودرو و امنیت سفر مسائلی هستند که درباره آنها مذاکره و تغییرات لازم اعمال می‌شود.»

سهیل مظلوم، مدیرعامل شرکت سپندار نیز با تاکید بر اینکه از تابستان آینده پرداخت نقدی عوارض حذف خواهد شد، گفت: «روش‌های درنظرگرفته‌شده برای این منظور شامل تگRFID، کیف‌پول متصل‌به GPS ، خوداظهاری، Video Trolling و پرداخت با توقف است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =