زنگ زدگی رادیاتور خودرو

در این گزارش به چرایی ارزان‌فروشی برندهای داخلی تولیدکننده ضدیخ خواهیم پرداخت، ‌البته با چاشنی زنگ‌زدگی موتور خودرو و سیستم خنک‌کننده!

اخبار خودرو - هشدارِ رادیاتورهای زنگ‌زده را جدی بگیرید. وقتی هر سال مایع ضدیخ و ضدجوش خودرو را تعویض و  برای پر کردن سیستم خنک‌کننده خودرو از آب‌های مخصوص رادیاتور استفاده می‌کنید، نباید با باز کردن درِرادیاتور خودرو با آب قهوه‌ای رنگی مواجه شوید؛ چون نشانه زنگ‌زدن و خوردگی فلزات سیستم خنک‌کننده و موتور خودرو است. این برای شما یک هشدار است،‌ آن را جدی بگیرید و اگر برای سلامت خودرو خود اهمیت قائلید از هر ضدیخی برای پر کردن رادیاتور ماشین استفاده نکنید.

ارزان‌فروشی ایرانی‌ها و هزار راز نگفته!

بازار برای تولیدکنندگان ضدیخ به شدت رقابتی است؛ از تولیدکننده‌های اسم و رسم‌دار ‌با تبلیغات دهان پرکن گرفته ‌تا برندهای نوظهوری که اگرچه در شهرهای بزرگ بازاری ندارند اما در شهرهای کوچک‌تر برای خود سهم بازاری دست و پا کرده‌اند و در نبود محصولات باکیفیت به فروش خوبی نیز دست یافته‌اند.

در این گزارش به چرایی ارزان‌فروشی برندهای داخلی تولیدکننده ضدیخ خواهیم پرداخت، ‌البته با چاشنی زنگ‌زدگی موتور خودرو و سیستم خنک‌کننده! رقابت در بازار ضدیخ ایران،‌ آن‌هم به‌دلیل تعداد بالای خودروهای ارزان در آن، ‌سخت و پیچیده است.

وقتی مشتری اطلاعی از عملکرد ضدیخ و ضدجوش در سیستم خودرو خود ندارد و جلوگیری از یخ‌زدن را تنها کاربرد این سیال خودرو می‌داند، هر تولیدکننده‌ای با درنظر گرفتن حداقل استانداردها می‌تواند به فروش مناسبی در این بازار دست یابد. حالا کافی است سری به بازارهای معتبر خارجی بزنیم تا مشخص شود آیا ضدیخ‌های باکیفیت را می‌توان با قیمت این ماده در ایران خریداری کرد یا خیر؟

شاید بهتر باشد برای مقایسه، سری به سایت‌های فروش اینترنتی کالا در ایران بزنیم و قیمت قوطی یک‌لیتری یکی از ضدیخ‌های معروف ایرانی را با انواع خارجی‌ مقایسه کنیم.

ضدیخ ایرانی در حالی با قیمت 18تا 20هزارتومان به فروش می‌رسد که خارجی‌ها برای همین محصول با نرخ دلار فعلی، قیمت‌ 70هزارتومانی تعیین کرده‌اند. این اختلاف قیمت، نه از سر دلسوزی تولیدکنندگان داخلی است نه گران‌فروشی شرکت‌های بزرگ تولیدکننده این محصول در بازارهای بین‌المللی.

این اختلاف به تفاوت مواد اولیه به‌کار رفته در ضدیخ‌های ایرانی و خارجی برمی‌گردد که در آخر باعث می‌شود رادیاتور خودرو شما پس از یک دوره استفاده از برخی محصولات وطنی، دچار زنگ‌زدگی شود ولی همان خودرو در دیگر نقطه دنیا به‌دلیل برخورداری از ضدیخ با کیفیت، سالم بماند و بدون خوردگی و زنگ‌زدگی کار کند.

افزودنی‌های بی‌کیفیت در ضدیخ‌های ایرانی

شاید اصلی‌ترین دلیل افت کیفیت محصولات ایرانی، ‌استفاده از پایه مونواتیلن گلیکول در ضدیخ‌های تولید داخل باشد؛ پایه‌ای که سال‌هاست توسط بسیاری از بزرگان این صنعت در دنیا کنار گذاشته شده و پروپیلن گلیکول به‌عنوان ماده اصلی و پایه تولید محصولات ضدیخ و ضدجوش استفاده می‌شود.

از سوی دیگر پکیج‌های افزودنی بی‌کیفیت این روزها به دشمن پنهان برای خودروها تبدیل شده‌اند. ادتیوهایی که بی‌سروصدا به درون روغن موتورهای تولید داخل و حتی ضدیخ‌ها راه یافته‌اند و مصرف‌کننده‌های نهایی هم بی‌اطلاع از عواقبی که استفاده از این افزودنی‌ها دارند، از آنها به‌عنوان پکیج‌های افزودنی استفاده می‌کنند.

چینی‌ها،‌ترکمن‌ها و حتی روس‌ها این روزها بازار خرید تولیدکننده‌های ضدیخ را در دست گرفته‌اند و به‌هیچ‌وجه سلامت خودرو من و شما برایشان اهمیتی ندارد. پس بهتر است پیش از خرید و انتخاب ضدیخ، کمی بیشتر درباره این سیال تاثیرگذار مطالعه کنیم.

یکی از افزودنی‌های بسیار مهم در تولید ضدیخ،‌ پکیج افزودنی «آنتی‌کروژن» است که متاسفانه به‌دلیل قیمت بالایی که دارد، به میزان بسیار کمی توسط تولیدکننده‌های ایرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این افزودنی شیمیایی که وظیفه ضدخورندگی در فلزات را بر عهده دارد، به‌دلیل قیمت بالا به میزان اندکی در ضدیخ‌ها استفاده می‌شود و همین موضوع سبب شده است قیمت محصولات داخلی به‌هیچ‌وجه قابل مقایسه با کالاهای باکیفیت خارجی نباشد.

 ادتیوهایی که به دستمان نمی‌رسد

ادتیوها یا همان افزودنی‌های شیمیایی به‌کار رفته در تولید ضدیخ در ایران، ‌به‌جای تامین‌شدن از بین چند شرکت برتر تولید و تامین‌کننده این مواد، ‌از شرکت‌های چینی یا روسی و ترکمنی تامین می‌شوند. این افزودنی‌ها اگرچه ارزان‌تر تمام می‌شوند اما قادر به انجام تمام‌ وظایف یک ضدیخ و ضدجوش استاندارد نیستند.

جالب اینجاست که یکی از پرفروش‌ترین برندهای تولیدکننده ضدیخ با وجود تاکید بر ضدجوش‌بودن محصول خود،‌ درجه مقاومت در دمای بالا را روی قوطی محصول خود درج نمی‌کند تا مصرف‌کننده اقدام به ترکیب میزان مشخصی از ضدیخ ضدجوش با آب کند و آن را در رادیاتور خودرو خود بریزد.

تولید ضدیخ‌های هیبرید از افسانه تا واقعیت

ضدیخ‌ها در بازار به سه دسته معدنی، ‌آلی و هیبریدها تقسیم‌بندی می‌شوند. نوعی که در بازار ایران به‌وفور یافت می‌شود و بالغ بر 98درصد از سهم بازار را نیز به خود اختصاص داده است، ‌ضدیخ‌های پایه معدنی هستند که باید هر سال تعویض شوند.

ضدیخ‌های آلی عمر سه ساله دارند ولی این خطر نیز همیشه وجود دارد که در صورت ترکیب یک ضدیخ آلی با معدنی،‌ رادیاتور خودرو شما رسوب کند و مشکلات بسیاری را برایتان رقم بزند. اما کشورهای پیشرفته راه‌حل سومی را برگزیده‌اند و آن تولید ضدیخ‌های هیبریدی است که علاوه بر عمر بالای 5سال می‌تواند تا 250هزارکیلومتر نیز در موتور خودرو شما دوام بیاورد.

ضدیخ‌های اسید ارگانیک یا همان هیبریدی‌ها با در اختیار داشتن استانداردهای G11 و G12 به اصلی‌ترین محصول شرکت‌های بزرگ تولیدکننده ضدیخ تبدیل شده‌اند.

جالب اینجاست که امکان تولید این دسته از ضدیخ‌ها به‌دلیل استفاده از پایه‌های سیلیکاتی،‌ فسفاتی یا هر دو در ایران، وجود ندارد. البته یکی از شرکت‌ها به تبلیغ نوع هیبریدی از محصول خود اقدام کرده است و آن را با قیمتی به مراتب پایین‌تر از نمونه‌های خارجی و حتی با اعمال تخفیف به فروش می‌رساند. به گفته کارشناسان این صنعت،‌ چنین محصولی یا کاملا وارداتی است و در آینده باید شاهد حذف آن از بازار بود یا در خوش‌بینانه‌ترین حالت امکان تولید آن در شرایط جدید وجود ندارد.

در نتیجه اگر خودرو وارداتی و گران دارید و اصلا دلتان نمی‌خواهد سیستم خنک‌کننده خودرو پس از مدتی دچار پوسیدگی و زنگ‌زدگی شود، ‌بهتر است با صرف هزینه بیشتر،‌ هر 5سال یکبار از ضدیخ ضدجوش استاندارد و باکیفیت‌ استفاده کنید تا هزینه‌های تعمیرات در آینده گریبانگیرتان نشود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امین جبیبی IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
    0 0
    عالیه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =