بورس

 در نخستین روز از دادوستدهای گروه خودرویی اکثر نمادهای بزرگ و تاثیرگذار این گروه روند نزولی را پشت سرگذاشتند، به‎طوری‎که نمادهای سایپا، ایران‎خودرو، زامیاد و پارس‎خودرو همگی بالای سه‌درصد منفی خوردند.

به گزارش «اخبار خودرو»، همچنین نمادهای دیگری نظیر گروه بهمن، موتورسازان تراکتورسازی ایران، گسترس سرمایه‎گذاری ایران‎خودرو، سرمایه‎گذاری رنا، الکتریک‎خودرو شرق و نیرومحرکه نیز منفی شدند. این در حالی است که نمادهای سایپا آذین، آهنگری تراکتورسازی ایران، مهندسی نصیر ماشین، رینگ‎سازی مشهد و ایرکا پارت صنعت مثبت شدند. همچنین روز گذشته طی 25هزار و 918 نوبت معاملاتی، 283میلیون و 673هزار سهم به ارزش 51میلیارد و 382میلیون تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش کل بازار این صنعت بورسی تا پایان معاملات روز گذشته بالغ‌بر 17هزارو961 میلیارد تومان شد و به این‌ترتیب خودرویی‎ها صدر صنایع بورسی نشستند.

  پیش‎شرط تدوام روند صعودی در گروه خودرویی
به‌نظر می‎رسد حواشی پیرامون افزایش قیمت خودرو همچنان ادامه دارد و افت قیمت ارز و البته اخبار و شایعات پیرامون افزایش رسمی قیمت‎ها همچنان می‎تواند این گروه را با نوسانات مثبت همراه کند. هرچند روند صعودی ادامه‎دار در این گروه نیازمند گشایش‎های سیاسی خواهد بود و بدون چشم‎انداز مثبت در روابط بین‎المللی، وضعیت گروه خودرویی بیشتر تمایل به نوسان خواهد داشت. ازسوی‌دیگر، به‎صورت کلی با نزدیک‎شدن به موعد ارائه گزارش‎ها، بازار وزن قابل‌توجهی به عملکرد شرکت‎ها در فصل پاییز خواهد داد و این موضوع به‌ویژه به‌دلیل انعکاس تحولات بازار ارز در وضعیت شرکت‎ها از اهمیت ویژه‎ای برخوردار خواهد بود.

  غلبه ابهامات بر ریسک‎ها در بازار سرمایه
طی هفته‎های اخیر ریسک افزایش تحریم‎ها برای فعالان بازار سرمایه برجسته شده و این موضوع در کنار کاهش قیمت ارز و موضوعات پیرامون تصویب FATF، ابهام فعالان بازار سرمایه را نسبت‌به آینده بیشتر کرده است. ازسوی‌دیگر، سرمایه‎گذاری در بازار سهام ورود به دنیای ریسک است، نه فضایی پُرابهام. معمولا افراد در مواجهه با توزیع احتمالات مبهم، تمایل به پذیرش ریسک سرمایه‌گذاری ندارند و در صورت انجام، نرخ بازده بسیاری را طلب می‎کنند. بنابراین ابهام به‌نوبه خود موجب کاهش قیمت سهام می‎شود. بر‌اساس این گزارش، در آخرین روز معاملاتی بورس و فرابورس ایران در هفته گذشته شاخص‌کل بازار سرمایه حدود ۸۸۰ واحد افت کرد. دیروز هم این شاخص با ادامه پایین آمدن قیمت‌ها روند کاهشی را تجربه کرد. بانکی‌ها، فلزی‌ها و خودرویی‌ها دیروز دست‎به‎دست هم دادند تا شاخص‌های بازار کاهش یابند. درنتیجه شاخص‌کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادر تهران ۸۶6 واحد کاهش یافت و به رقم به ۱۶۴هزار و 485 واحد رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =