سیتروئن C3

سیتروئنC3به‌عنوان نافرجام‌ترین محصول برجامی در بازار ایران شناخته می‌شود که در همان ابتدای کار با شکستی بزرگ مواجه شد. این خودرو مدرن که از جدیدترین تکنولوژی‌های روز بهره می‌برد، در تیرماه سال جاری با امید رقابت با پژو 2008 و سایر خودروهای وارداتی هم‌رده، پا به‌عرصه رقابت گذاشت.

به گزارش «اخبار خودرو»، پس از توافقات برجام بسیاری از کارشناسان روزهای خوبی را برای صنعت خودرو متصور بودند و با آمدن برندهای اروپایی نظیر پژو و سیتروئن به بازار ایران، تا حدودی این فرضیه اجرایی شد. ازهمین‌رو تولید و مونتاژ خودروهای مدرن و به‌روز نظیر پژو 2008 و سیتروئن C3 نوید رشد و پویایی این صنعت کهنه‌کار را می‌داد. از طرفی تجهیز خط‌تولید دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو و سایپا برای گسترش همکاری با شرکای فرانسوی خود، بستری مناسب  برای   ارتقای دانش‌فنی و بالا بردن دقت تولید را به‌همراه داشت. اما متاسفانه با خروج ناگهانی آمریکا از برجام و برهم خوردن توافقات صورت‌گرفته میان کشورهای طرف قرارداد با ایران، بسیاری از برندها اقدام به ترک بازار ایران کردند و به فعالیت‌های خود در کشور پایان دادند.

اما در این میان سیتروئنC3 به‌عنوان نافرجام‌ترین محصول برجامی در بازار ایران شناخته می‌شود که در همان ابتدای کار با شکستی بزرگ مواجه شد. این خودرو مدرن که از جدیدترین تکنولوژی‌های روز بهره می‌برد، در تیرماه سال جاری با امید رقابت با پژو 2008 و سایر خودروهای وارداتی هم‌رده، پا به‌عرصه رقابت گذاشت. در آن زمان شرکت سایپا-سیتروئن پیش‌فروش این خودرو با موعد تحویل شهریور، مهر و آبان را آغاز کرد اما به‌رغم حدودا 12‌هزار مراجعه‌کننده به سایت و نمایندگی‌های فروش این شرکت، تنها 2‌هزار نفر موفق به پیش‌خرید این خودرو با پیش‌پرداخت 60‌میلیون‌تومانی شدند. این در حالی است که در آن زمان به‌رغم اعلام نشدن قیمت قطعی این خودرو، رقمی حدود 135‌میلیون‌تومان برای آن درنظر گرفته شده بود. حال پس از گذشت چندماه از این موضوع و عدم تحویل خودروهای ثبت‌نامی در موعد مقرر، شرکت سایپا-سیتروئن روز گذشته قیمت تمام‌شده این محصول را اعلام کرد. بر این اساس دو نوع تیپ‌بندی برای سیتروئن C3 درنظر گرفته شده و تنها تفاوت میان آن‌ها وجود گرم‌کن صندلی‌های جلو است.
طبق اعلام این شرکت قیمت نسخه سیتروئن C3 توربو 238 میلیون و 450 هزار تومان است و نسخه دارای گرم‌کن صندلی‌های جلو 241 میلیون و 950 هزار تومان قیمت خواهد داشت. بررسی‌ها نشان می‌دهند قیمت‌گذاری جدید سایپا-سیتروئن، براساس ارز نیمایی است و مابه‌التفاوت ارزی برای بهای تمام‌شده و ترخیص قطعات از گمرک توسط این شرکت پرداخت شده است. در حالی که خریداران این خودرو باید تاوان تحریم‌ها را بدهند و حدودا 100‌میلیون تومان بیش‌از آنچه تصور می‌کردند، برای این خودرو پرداخت کنند. البته شرکت سایپا-سیتروئن در آخرین بخشنامه خود مبنی‌بر اعلام قیمت تمام‌شده سیتروئن C3، تخفیف 12‌میلیونی، سود مشارکت 3‌میلیون و 180 هزار تومانی و سود تاخیر در تحویل برابر با 3 میلیون و 683 هزار تومان را برای خریداران درنظر گرفته است.
نکته قابل‌تامل درخصوص وضعیت این خودرو در بازار آزاد، درج آگهی‌های فروش عجیب در برخی سایت‌های خرید و فروش خودرو است که تنها چند دقیقه پس از اعلام قیمت تمام‌شده این خودرو از سوی سایپا-سیتروئن، منتشر شد. بر این اساس برخی دارندگان سیتروئن C3 قیمتی بیش از 350 ‌میلیون تومان را برای نسخه فول‌آپشن یا دارای گرم‌کن صندلی این خودرو درنظر گرفته‌اند. نکته جالب دیگر، تعدد آگهی‌های فروش این خودرو است که نشان می‌دهد مالکان C3 نگرانی‌های فراوانی درزمینه تامین قطعات و ارائه خدمات پس از فروش باتوجه به مشکلات پیش‌آمده دارند.
سیتروئن C3 دارای یک پیشرانه چهار سیلندر مجهز به سیستم توربوشارژر با حجم 1.6لیتری است که توانایی تولید نیرویی معادل 163اسب‌بخار قدرت و حداکثر 243نیوتون‌متر گشتاور را دارد. این نیرو به‌وسیله جعبه‌دنده 6سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
    0 0
    قیمت های کارشناسی نشده و بدون منطق باعث شکست در فروش خودرو ها می شود در بازار کسی موفق است که با سود کم و قیمتی معقول با مشتری معامله کند متاسفانه در ایران توجهی به این مسئله نمی شود و می خواهند یک شبه میلیاردر شوند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =