خودروسازان چینی

بدون شک اگر فعالان خودروسازی چین قرار باشد برای سالی که گذشت به دنبال تاثیرگذارترین مرد باشند، هیچ کس به اندازه دونالد ترامپ لایق این عنوان نخواهد بود.

به گزارش «اخبار خودرو»،  تعرفه‌ها و جنگ تجاری ترامپ بر مشکلات و مصائبی که اقتصاد چین با آن مواجه است، افزوده و بسیاری از خریداران محلی مجبور شده‌اند به خاطر کاهش نقدینگی خود خرید خودرو را به تعویق بیندازند. اما به باور کارشناسان واکنش‌ها به جنگ تجاری ترامپ از سوی دولت چین و خودروسازان جهانی در بلندمدت موجب توسعه سالم صنعت خودرو در چین خواهد شد.

دولت چین در مواجهه با تهدیدهای تجاری ترامپ در ماه مه با چیزی موافقت کرد که خودروسازان جهانی از مدت‌ها قبل منتظر آن بودند: حذف محدودیت‌های تولید خودرو کمپانی‌های خارجی در خاک چین.

این اقدام در جهت حذف نظارت دولت پیامدهایی فوری را به جا گذاشت: در ماه ژوئیه تسلا، کمپانی آمریکایی سازنده خودروهای برقی موافقت لازم را برای تاسیس و راه‌اندازی کارخانه مونتاژ کاملا خصوصی در شانگهای دریافت کرد. این نخستین سایت تولید تسلا در خارج از خاک آمریکا است.

همه چیز به نفع چین

در خلال گفت‌وگوهایی که این ماه در حاشیه نشست گروه 20 در آرژانتین میان سران ایالات متحده و چین صورت گرفت، دونالد ترامپ و همتای چینی او، شی‌ جین‌پینگ بر سر یک آتش‌بس 90روزه در جنگ تجاری به تفاهم رسیدند.

این توافق به طرفین اجازه می‌دهد که برای رسیدن به یک توافق درخصوص برطرف کردن شکایت‌های آمریکا درمورد اقدامات تجاری چین مانند سرقت مالکیت معنوی، محدودیت‌های غیرتعرفه‌ای و انتقال فناوری با هم مذاکره کنند.

برخلاف تصورات اولیه نتایج نهایی تهدیدهای مربوط‌به افزایش تعرفه‌ها و جنگ تجاری ترامپ برای صنعتگران محلی چینی هیچ دردسری ایجاد نکرده است، بلکه با موافقت دولت چین برای کاهش کنترل روی شرکت‌های خارجی که در خاک چین تولید می‌کنند و همچنین پایین آوردن نرخ تعرفه واردات روی قطعات خودرویی، ترامپ زمینه فعالیت خودروسازان خارجی را در چین هموارتر کرده است.  بنابر این می‌توان با اطمینان گفت که در سال 2018 هیچ کس به اندازه ترامپ به خودروسازی چین خدمت نکرده است.

دودی که به چشم آلمان‌ها می‌رود

این در حالی است که شاخ و شانه کشیدن‌های تجاری آمریکا و چین تاثیر قابل ملاحظه‌ای روی خودروسازان آلمانی گذاشته که در بازار چین فعال هستند. در روزهای اخیر انجمن خودروسازان آلمانی از کاهش قابل ملاحظه فروش برندهای خودرویی این کشور در چین خبر داده است. چین مهم‌ترین بازار برای خودروسازان آلمانی به شمار می‌رود، اما اعمال تعرفه‌های واردات روی خودروهای آلمانی که از خاک آمریکا وارد این کشور می‌شوند، به ضرر تولیدکنندگان آن‌ها تمام شده است. 

برنارد متس، رئیس انجمن خودروسازان آلمان در برلین با اشاره به این که طی 10ماهه نخست سال میلادی جاری، صادرات خودروهای آلمانی از کارخانه‌های ایالات متحده به چین تا یک سوم کاهش پیدا کرده گفت: «چین در حال حاضر فرصتی برای استراحت به دست آورده است.» 

انجمن خودروسازان آلمانی اعلام کرده که انتظار دارد تعداد فروش خودروهای جدیدش در چین با یک درصد کاهش نسبت به سال گذشته به 23.9 میلیون دستگاه برسد. 

در عین حال این انجمن پیش‌بینی کرده سال آینده فروش خودروهای آلمانی در بزرگ‌ترین بازار خودرو جهان با تجربه‌کردن رشدی 2‌درصدی به 24.4 میلیون دستگاه رسیده و فروش جهانی محصولات خودروسازان آلمان در سال جاری به 85 میلیون دستگاه برسد. براساس پیش‌بینی‌ها رقم فروش محصولات خودروسازان آلمان در اروپا در سال جاری به 15.8 میلیون دستگاه می‌رسد و این رقم در سال آینده نیز حفظ خواهد شد.  

ملایمت به سبک چینی 

از سویی به گفته مقامات رسمی آمریکا دولت چین نیز موافقت کرده که میزان تعرفه‌‌های اعمال شده بر خودروهای سبک و قطعات خودرویی تولید شده در ایالات متحده را از میزان 40درصد کنونی به 15درصد کاهش دهد. 

این‌طور که به نظر می‌رسد، طرفین جنگ تجاری تصمیم گرفته‌اند مشکلات موجود را حل کنند و به توافقی پایدار برسند. اگرچه هنوز مدارک رسمی در خصوص جزئیات مربوط به زمان کاهش این تعرفه‌ها اعلام نشده است. این‌طور که منابع آگاه کاخ سفـــــید به خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند ظاهرا قرار اســــت گفت‌وگو‌ها در این خصوص از طریق مکالمه تلفنی بین مقامات بــــلند پایه دوکشور صورت بگیرد.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =