لعیا جنیدی

از دهه 1950 میلادی در اروپا و آمریکا این قراردادهای الحاقی رواج یافته است. البته اشکالات قراردادهایی را که خودروسازان منعقد کرده‎اند قبول داریم و باید در صدد اصلاح و برطرف کردن این مشکلات باشیم

به گزارش «اخبار خودرو»، موضوع واردات خودرو طی یک‌سال اخیر با حواشی زیادی روبه‎رو بوده است. مهم‎ترین مساله در این رابطه ممنوعیت واردات خودرو است که طی دو مرتبه وضع شد و همچنان نیز ادامه دارد. این در حالی است که در مرتبه اول ممنوعیت در سال گذشته، دولت تعرفه واردات خودرو را بالا برد و برای همگان این تصور را به وجود آورد که با این افزایش دیگر ممنوعیت معنا نخواهد داشت. اما در سال جاری و بعد از افزایش نرخ دلار، دولت برای بار دوم واردات خودرو را ممنوع کرد. این در حالی است که بعد از افزایش تعرفه واردات خودرو، یک وکیل دادگستری با طرح شکایتی در دیوان عدالت اداری خواستار صدور دستور موقت مبنی‌بر منع اجرای مصوبات هیات وزیران در قسمت تعیین و وصول عوارض از خودروهای وارداتی شد.

پس از این شکایت نیز این دستور موقت از سوی دیوان عدالت اداری صادر اما اعلام شد صدور رای نهایی ممکن است یک سال به طول بینجامد. در آن برهه مسئولان دولتی اعلام کردند این دستور موقت به‎صورت رسمی به دست آن‎ها نرسیده است. اما در واکنش به این صحبت یکی از مسئولان دیوان عدالت اداری در آن ایام اعلام کرد باتوجه‌به این‎که هیات وزیران این افزایش تعرفه را تصویب کرد، دستور موقت به معاونت حقوقی ریاست‎جمهوری ابلاغ شده است.

کمیسیون اصل 90؛ پیگیر کاهش تعرفه‎ها

حال بعد از گذشت چند ماه از این موضوع، لعیا جنیدی، معاون حقوقی ریاست‎جمهوری در پاسخ به پرسش بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس مبنی بر عدم تغییر تعرفه‎ها به‎رغم حکم موقت دیوان عدالت اداری، از وجود این دستور موقت اظهار بی‎اطلاعی کرد و گفت: «باتوجه‌به این موضوع، آخرین وضعیت دستور موقت دیوان عدالت اداری را پیگیری خواهم کرد.»

معاون حقوقی ریاست‎جمهوری همچنین در رابطه با قراردادهایی که خودروسازان با مشتریان می‌بندند و مشکلاتی که این قراردادها دارد، گفت: «هرچند صنعت خودرو ما در چارچوب اقتصاد بازار آزاد حرکت نمی‎کند، اما درمورد قراردادهایی که خودروسازان با مشتریان خود می‌بندند، این مشکل مختص ایران نیست و خودروسازان بزرگ جهان نیز به‌اصطلاح قراردادهای الحاقی (یک‌طرفه) با خریداران خود منعقد می‎کنند.»

جنیدی افزود: «از دهه 1950 میلادی در اروپا و آمریکا این قراردادهای الحاقی رواج یافته است. البته اشکالات قراردادهایی را که خودروسازان منعقد کرده‎اند قبول داریم و باید در صدد اصلاح و برطرف کردن این مشکلات باشیم.»

معاون حقوقی ریاست‎جمهوری همچنین با اشاره به این‎که خودروسازی با فرمان فعلی به این وضعیت رسیده است، اظهار کرد: «نمی‎توان انتظار داشت مسیری که چند دهه در صنعت خودرو پیموده شده است، یک‎دفعه تغییر پیدا کند و باید به‎صورت گام‎به‎گام و تدریجی این مسیر را اصلاح کرد.»

 براساس این گزارش، باید دید در سال آینده که احتمال اندکی درمورد برطرف‌شدن ممنوعیت واردات خودرو وجود دارد، آیا حکم نهایی دیوان عدالت اداری می‎تواند موجبات کاهش تعرفه واردات خودرو را فراهم آورد؟

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =