خط تولید روغن موتور

خروج بخش خصوصی از بازار، درست از زمانی رقم خورد که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با در خواست 4شرکت بزرگ تولیدکننده روانکار برای بالا بردن قیمت روغن‌موتورهایشان موافقت نکرد و این شرکت‌ها مجبور به ادامه تولید روغن موتور با همان قیمت‌های قبلی شدند

به گزارش «اخبار خودرو»،افزایش دوبرابری قیمت روغن پایه از یک سو و ثابت‌ماندن قیمت روغن‌موتورهای 4شرکت بزرگ تولیدکننده روانکار، ‌نیمی از واحدهای خصوصی تولیدکننده روغن‌موتور را در کشور به تعطیلی کشانده است؛ حقیقتی تلخ که از بیکاری هزاران نیروی کار شاغل در بخش خصوصی تولید روانکار حکایت دارد. 

 این شرکت با ثبت برند در کشور اقدام به تولید روغن موتور می‌کردند و روغن پایه مورد نیاز برای تولید محصولات خود را نیز از سه تامین‌کننده اصلی روغن پایه یعنی شرکت‌های نفت سپاهان، ‌نفت پارس و ایرانول تهیه می‌کردند. خروج بخش خصوصی از بازار، درست از زمانی رقم خورد که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با در خواست 4شرکت بزرگ تولیدکننده روانکار برای بالا بردن قیمت روغن‌موتورهایشان موافقت نکرد و این شرکت‌ها مجبور به ادامه تولید روغن موتور با همان قیمت‌های قبلی شدند. اما این تمام ماجرا نبود، ‌چرا که این سه شرکت بخشی از روغن پایه تولیدی خود را نیز به‌عنوان محصول خام به شرکت‌های تولیدکننده روغن‌موتور در داخل یا خارج کشور می‌فروشند.  

به همین دلیل عدم موافقت سازمان حمایت با افزایش قیمت‌ها تنها باعث ثابت ماندن قیمت روغن‌موتورهای تولیدی این 4شرکت بزرگ و تاثیرگذار شد، ‌اما سازمان حمایت روی این موضوع تمرکز نکرده بود که افزایش قیمت روغن پایه تولیدی این شرکت‌ها در بازار که با هدف پوشش هزینه‌های ناشی از بالانرفتن قیمت روغن‌موتور صورت گرفته است می‌تواند کسب‌وکار صدها شرکت تولیدی را با هزاران نیروی کار تحت‌الشعاع قرار دهد و تعطیلی این واحدهای تولیدی،‌ حذف بازار صادراتی آنها و بیکاری نیروهایشان را رقم بزند.

در حال حاضر تنها شرکت نفت سپاهان اقدام به فروش روغن‌پایه خود در بورس می‌کند که قیمت آن از 22خردادماه از 3هزار و 750تومان برای هر کیلو به 5هزار و 700تومان در مهرماه رسید.  

این درحالی است که دیگر تولیدکنندگان روغن پایه،‌ محصولات خود را به مراتب گران‌تر از نفت سپاهان در بازار به فروش می‌رسانند و همین موضوع باعث شده است ادامه تولید روغن موتور با قیمت‌های قبلی برای شرکت‌هایی که مجبورند روغن‌پایه مورد نیاز خود را خریداری کنند مقرون به‌صرفه نباشد و بسیاری از آنها از گردونه رقابت حذف شوند.

 نکته جالب در بازار روغن‌موتور اختلاف بسیار اندک قیمت روغن پایه با روغن‌های موتور است، تا جایی‌که روغن پایه یکی از این سه شرکت در بازار حتی گران‌تر از روغن‌موتوری که هزینه اضافه‌شدن ادتیو و بسته‌بندی را هم دارد، به فروش برسد.  

به گزارش «اخبار خودرو»، ‌این روزها تفاوت قیمت روغن‌موتور تولیدی شرکت‌های بزرگ با قیمت تمام‌شده تولید روغن موتور توسط واحدهای خرد باعث شده است نیمی از این شرکت‌ها، تعطیل و دیگر واحدهای باقیمانده نیز مجبور به کاهش شدید تولید خود شوند. ده‌ها مدیر شرکت‌های تولیدکننده روغن موتور که در مواجهه با این شرایط مجبور به تعطیلی واحدهای تولیدی خود شده‌اند با تایید این موضوع خواستار حمایت بیشتر دولت برای بقای خود در بازار داخلی و صادراتی شدند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مسلم میرشفیعی US ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
    0 0
    سو مدیریت کاملا مشهوده و این عدم افزایش قیمت در محصولات چهار تولید کننده دولتی در صد در صد در بی کیفیت شدن محصولات نقش خواهد داشت و آسیب آن باز متحمل خودروی مصرف کننده خواهد بود و میلیاردها تومان صرف تعمیرات خودرو شود
  • مهدی IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
    0 0
    آره بخدا. من خودم شرکت تولیدی روغن موتور دارم.سیایت غلط مارو بیچاره کرده

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =