تایر

پیش‌فروش 3تا 4ماهه تایر توسط یکی از شرکت‌های تولیدکننده داخلی،‌ آن‌هم با پیش فاکتورهای چندمیلیاردتومانی به بدعتی جدید در صنعت تایر ایران تبدیل شده است.

 به گزارش «اخبار خودرو»، پیش‌فروش 3تا 4ماهه تایر توسط یکی از شرکت‌های تولیدکننده داخلی،‌ آن‌هم با پیش فاکتورهای چندمیلیاردتومانی به بدعتی جدید در صنعت تایر ایران تبدیل شده است. این تایرساز که پیش از این روزنامه «دنیای خودرو» در گزارشی به وجود برخی ارتباطات خاص در آن و فروش انحصاری محصولات به برخی افراد اشاره کرده بود، در جدیدترین اقدام خود،‌ دست‌به پیش‌فروش تایرهای تولیدی صدور پیش‌فاکتورهای چندمیلیارد تومانی زده است. علاوه‌بر این  پرونده این تایرساز قدیمی به‌دلیل فروش محصولات خود خارج از شبکه نمایندگی و با قیمت‌های بالا به سازمان تعزیرات فرستاده شده است و باید به‌زودی به ابهامات موجود در نحوه عملکرد خود در نهادهای نظارتی پاسخ دهد. این شرکت در جدیدترین اقدام محصولات خود را برای سه تا چهارماه آینده پیش‌فروش کرده است و نیمی از مبالغ میلیاردی را هنــگام امضای قرارداد دریافت می‌کند. 
در نامه‌ای که به امضای مدیرعامل این کارخانه رسیده است و نسخه‌ای از آن نیز در اختیار  روزنامه «دنیای خودرو» قرار دارد، ‌25درصد از مبلغ قرارداد نیز باید در زمانشز شروع تحویل کالا به حساب  کارخانه واریز و 25درصد باقیمانده هم در زمان تسویه حساب ازسوی خریدار به کارخانه پرداخت شود. نکته جالب در پیش‌فروش اخیر،‌ خاص بودن افرادی بوده که قرار است سبدهای چندمیلیاردتومانی و حتی 10میلیارد تومانی را از این کارخانه خریداری کنند. فروشی کاملا عجیب که نمونه آن تقریبا در صنعت تایرسازی ایران بی‌نظیر است. چراکه تولیدکنندگان همواره با سرمایه در گردش خود یا با بهره‌گیری از وام‌های بانکی اقدام به خرید مواداولیه و تولید کالا می‌کردند و درنهایت با اعلام سبد فروش به شبکه نمایندگی،‌کالای خود را در قالب سبدهای چند 10میلیون تومانی در بین عاملیت‌ها به فروش می‌رساندند. 
اما در ماجرای اخیر، ‌به‌نظر نمی‌رسد بخش قابل‌توجهی از صنف تایرفروشان قادر به پرداخت هزینه برای پیش‌خریدهای چندمیلیاردتومانی باشند و همین موضوع، وجود انحصار و ارتباطات ویژه در این کارخانه را تایید می‌کند. موضوعی که به‌نظر می‌رسد وزارت صنعت‌، معدن و تجارت و سازمان تعزیرات و نهادهای نظارتی می‌توانند با ورود به آن بخشی از مشکلات حال‌حاضر بازار تایر را حل‌وفصل کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =