خودروسازان

طی روزهای گذشته، در مرکز تحقیقات موتور ایران‌خودرو (ایپکو) نشستی از سوی مسئولان این شرکت با اعضای دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل برگزار شد که موضوعات مورد بحث در این نشست بررسی عملکرد دومین همایش ملی موتورهای درون‌سوز بود.

به گزارش «اخبار خودرو»، ارتباط قشر دانشگاهی با بدنه صنعت خودرو از موضوعاتی است که همواره مورد بحث و بررسی قرار گرفته و نقدهایی به آن وارد است. هرچند مدت زمان کوتاهی است که این ارتباط به شکل تازه‌ای در حال انجام است اما کماکان انتظار بیشتری از این همکاری‌ها می‌رود. طی روزهای گذشته، در مرکز تحقیقات موتور ایران‌خودرو (ایپکو) نشستی از سوی مسئولان این شرکت با اعضای دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل برگزار شد که موضوعات مورد بحث در این نشست بررسی عملکرد دومین همایش ملی موتورهای درون‌سوز بود. با پایشان یافتن این نشست، فرصتی به‌دست آمد تا با دکتر امید جهانیان، عضو هیات علمی دانشگاه نوشیروانی و دبیر این همایش، همچنین علیرضا حاجی‌علی‌محمدی، نایب‌رئیس انجمن علمی موتور ایران گفت‌وگویی داشته باشیم که در ادامه آن را ‌مرور می‌کنیم.

هدف‌ از برگزاری این نشست چه بود و آیا می‌توان به آن، به‌عنوان فرصت همکاری‌های جدید بین صنعت و دانشگاه نگاه کرد؟
امید جهانیان‌: قرار است بهمن‌ماه سال جاری همایش ملی موتورهای درون‌سوز، برای دومین‌بار با عنوان حمایت از کالای ایرانی، چالش‌های تامین و ساخت قطعات موتورهای درون‌سوز که شعار این همایش نیز است، برگزار شود. شعار این همایش نشان می‌دهد که سیاست ما چیست و به‌دنبال چه هستیم. به همین منظور در کنار رویکردهای علمی و پژوهشی همایش، بخش‌هایی را نیز ترتیب داده‌ایم که به نزدیک شدن ارتباط صنعت و دانشگاه کمک قابل‌توجهی می‌کند. به‌عنوان مثال در همایشی که برگزار خواهد شد،‌ فضایی را به برپایی نمایشگاه اختصاص داده‌ایم تا کسانی‌که کار علمی انجام می‌دهند، از این طریق بتوانند با فضای صنعتی نیز آشنا شوند. همچنین در این نمایشگاه، بخش ویژه‌ای به‌نام «غرفه جامع خودکفایی» داریم که نیازهای صنعت در حوزه موتورهای درون‌سوز در آن تعریف می‌شود.

 دانشگاه نوشیروانی چه پیشینه‌ای در طراحی موتور دارد؟
امید جهانیان‌: دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل قدمتی 50‌ساله دارد. در ابتدای فعالیت، این دانشگاه در قالب تربیت دبیر فنی در رشته اتومکانیک فعالیت داشت که طی سال‌های اخیر بسیاری از فارغ‌التحصیلان موتورهای درون‌سوز عملا به‌عنوان اعضای هیات‌علمی به مجموعه اضافه شدند. هرچند این عامل سبب افزایش فعالیت‌ها در حوزه موتورهای درون‌سوز از سوی دانشگاه شده است اما تاکنون فعالیت صنعتی به‌صورت مستقیم نداشته و اگر هم با خودروسازان قراردادی بوده، بسیار جزئی یا پروژه‌ای تعریف شده است. 

چرا شرکت ایپکو را برای برگزاری چنین همایشی انتخاب کردید؟
امید جهانیان‌: مجموعه ایپکو مبدع و بنیانگذار همایش‌ موتورهای درون‌سوز است. ایپکو این لطف را داشته که تجربه‌اش را در اختیار انجمن علمی موتور قرار دهد تا در آن دانشگاهیان حضور فعال داشته باشند. ما پیشنهاد میزبانی همایش را به ایپکو ارائه دادیم، زیرا قصد داشتند این همایش خارج از این مرکز برگزار شود. موافقت با درخواست ما از سوی شرکت ایپکو منتهی به مستحکم‌ شدن ارتباط دانشگاه نوشیروانی بابل با انجمن علمی‌موتور ایران شد. مجموعه ایپکو جزو حامیان ویژه همایش ما نیز محسوب می‌شود.
 
نشستی که امروز با مسئولان ایپکو داشتید درخصوص چه بود؟
امید جهانیان‌: نشست امروز در مورد کمیته علمی همایش بود که شرکت ایپکو مسئولیت میزبانی آن ‌را به عهده گرفته است. به‌دلیل این‌که بخش عمده فعالان کمیته علمی در تهران ساکن بودند و برگزاری این جلسه در بابل ممکن نبود، اولین جسله کمیته علمی را  در تهران برگزار کردیم.

این همایش چه خروجی صنعتی می‌تواند داشته باشد؟
امید جهانیان‌: خروجی‌های صنعتی که ما برای این همایش متصور هستیم، همان غرفه جامع خودکفایی است که پیش‌تر اشاره کردم و امیدواریم بتوانیم قطعه‌ساز و خودروساز را کنار هم قرار دهیم تا یک پایگاه داده مناسب از توانمندی قطعه‌سازان کل کشور به‌وجود آید. لازم به‌ذکر است که باتوجه به کاهش محدودیت‌ها در برگزاری این همایش، از دست‌اندرکاران صنایع نظامی نیز دعوت کردیم که حضور داشته باشند. زیرا توانمندی آن‌ها در بخش‌های موتور که نیازمند صنعت خودرو است، مشهود به‌نظر می‌رسد. همچنین بین ایده‌ها و طرح‌های علمی در زمینه موتورهای درون‌سوز در این همایش، مسابقه برگزار می‌شود تا نفرات برگزیده آن‌ها دیده شوند. از سویی میزگردهای تخصصی که پیرامون چالش ساخت و تامین قطعات است برگزار خواهد شد که از مجموعه‌های خودروساز، قطعه‌ساز، دولت و مجلس در آن حضور خواهند داشت. 

 به نظر شما برگزاری چنین همایش‌هایی، به حل مشکل خودروسازان کمک خواهد کرد یا مانند دیگر همایش‌ها به فعل در نخواهد آمد؟
امید جهانیان‌: نگاه ما این است که گام‌های اولیه برای حل مشکلات برداشته می‌شود اما همواره مسائلی وجود دارند که به این بخش مرتبط نیستند. به‌عنوان مثال ممکن است مشکل خودروساز، بحث قانون‌گذاری باشد که ما وظیفه داریم آن را به اطلاع قانون‌گذار برسانیم یا شاید مشکل خودروساز یک ضعف علمی باشد که باید آن‌ را به گوش دانشگاهیان و پژوهشگران برسانیم. یا اگر مشکلی در بخش قطعه وجود دارد باید به قطعه‌ساز انتقال دهیم. این همایش‌ها فرصتی است که این افراد و علاقه‌مندان در کنار یکدیگر قرار گیرند و با تعاملی که برقرار می‌شود، بتوانند در راستای حل مشکلات قدم بردارند. این نکته را هم اضافه کنم که ما برای اولین‌بار در این همایش قالب یاداشت فنی را به شیوه مقالات اضافه کردیم تا حاصل کار نیروهای صنعتی نیز در کنار محققین دانشگاهی در یک قالب قرار گیرد.

انجمن علمی موتور ایران از چه سالی تاسیس شده است؟
علیرضا حاجی‌علی‌محمدی: این انجمن از سال 1378 تشکیل شده و هدف آن ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه در حوزه موتور خودروها است. از فعالیت‌های انجمن می‌توان به برگزاری همایش‌ها، دوره‌های آموزشی و سمینارها اشاره کرد. هر دو سال یک‌بار نیز همایش بین‌المللی موتورهای درون‌سوز توسط این انجمن برگزار می‌شود و هر سال نیز همایش ملی موتورهای درون‌سوز در یکی از دانشگاه‌ها صورت می‌پذیرد.

آیا این انجمن تاکنون خروجی صنعتی داشته است؟
علیرضا حاجی‌علی‌محمدی: از سال 1378 این انجمن ارتباط بسیار نزدیکی با شرکت ایپکو داشته است و بالغ بر 70درصد از اعضای انجمن از پیکره ایپکو هستند. به نوعی خروجی‌هایی که از ایپکو بوده، مانند موتور EF7 و موتور EFD به کمک اعضای انجمن آمده‌‌ و در این پروژه‌ها حضور فعال داشته‌اند. به‌عبارتی اعضای انجمن نفرات اصلی و مهم این پروژه‌ها بوده‌اند.

اگر قرار باشد موتور جدیدی طراحی و تولید شود، آیا اعضای انجمن توانایی آن را دارند؟ 
علیرضا حاجی‌علی‌محمدی: معمولا این‌گونه بوده که تاکنون مشاورانی از خارج کشور فراخوانده شده‌اند اما اگر طراحی از نظر اصلاح موتور باشد یا فناوری‌های موتور در حد فناوری‌های خودروهای داخلی باشد، قطعا این امکان وجود دارد. 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    0 0
    بعید میدونم مگر چینی ها کمکتون کنند چون ساخت اونهاست نه شما

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =