روغن‌موتور‌‌های تولید داخل

بر اساس بررسی‌های میدانی از سطح بازار تهران، ‌هنوز هم بخش عمده‌ای از نیاز بازار پایتخت توسط 4برند اصلی تولید داخل تامین می‌شود و بسیاری از مصرف‌کنندگان با وجود عرضه برندهای مختلف به ظاهر خارجی در بازار ترجیح می‌دهند از روغن‌های ایرانی برای خودرو خود استفاده کنند.

به گزارش «اخبار خودرو»، گران‌فروشی به بازار روغن‌موتورهای تولید داخل نیز سرایت کرده است. روغن‌موتورهای مورد مصرف در بازار داخل کشور که به‌صورت عمده توسط چهار شرکت بزرگ تولیدکننده این محصول یعنی نفت بهران، ‌ایرانول،‌ سپاهان و پارس تولید و عرضه می‌شوند این روزها با قیمتی به مراتب بالاتر از قیمت‌های مصوب سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در سطح بازار و برای عرضه به مصرف‌کننده نهایی به فروش می‌رسند. 
به گزارش «دنیای‌خودرو» و بر اساس بررسی‌های میدانی از سطح بازار تهران، ‌هنوز هم بخش عمده‌ای از نیاز بازار پایتخت توسط 4برند اصلی تولید داخل تامین می‌شود و بسیاری از مصرف‌کنندگان با وجود عرضه برندهای مختلف به ظاهر خارجی در بازار ترجیح می‌دهند از روغن‌های ایرانی برای خودرو خود استفاده کنند. با این‌حال تفاوت قیمت بین قیمت‌های مصوب و بازار هر روز در نوسان است. 

  کاهش عرضه قیمت ها را بالا برد
به گفته برخی فعالان بازار، عدم‌توازن بین عرضه و تقاضا باعث بالا رفتن قیمت‌ها شده و کاهش میزان عرضه توسط شرکت‌های بزرگ تولیدکننده عامل اصلی گرانی‌های اخیر است. «دنیای خودرو» پیش از این در گزارشی از راه‌حل شرکت‌های بزرگ تولیدکننده روغن‌موتور با تخفیف‌های زیر فاکتور و حذف آنها برای جبران هزینه‌ها تولید خبر داده بود. تاجایی‌که در برخی موارد عوامل عمده‌فروشی شرکت‌ها اقدام به فروش محصولات با قیمت مصوب و البته به اضافه درصدی معین می‌کنند.

  تفاوت قیمت مصوب با بازار
شایان ذکر است خوراک اصلی تولید روغن پایه در ایران که از سوی پالایشگاه‌ها تولید و به 4شرکت اصلی تولیدکننده روغن‌موتور فروخته می‌شود،‌ شهریورماه امسال افزایش تقریبا 80درصدی داشت که این مهم خود بار سنگینی را بر بدنه اقتصادی تولیدکنندگان روغن‌موتور وارد می‌کند. با این‌حال هنوز مشخص نیست چرا سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان که بر اثر فشار تایرسازان با افزایش قیمت 20درصدی محصولات آنها موافقت کرد هنوز اقدامی برای افزایش قیمت روانکارها انجام نداده است و البته با گران‌فروشی واحدهای صنفی عرضه روغن‌موتور به مردم نیز برخوردی صورت نمی‌گیرد.

   افزایش ۸۰درصدی قیمت لوب کات
به گزارش خبرنگار «دنیای‌خودرو»،‌ بررسی یک گرید از روغن‌موتورهای تولید داخل از هر چهار کارخانه تولیدکننده حاکی از گران‌فروشی 25درصدی دربازار دارد، یعنی درست همان میزان افزایشی که به‌نظر می‌رسد مد نظر تولیدکنندگان این محصول است. به‌عنوان مثال روغن‌موتور سوپر پیشتاز 10w40 چهارلیتری که باید بر اساس قیمت مصوب سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تنها 71هزار و 400تومان به فروش برسد با قیمت‌ 85هزارتومانی به دست مصرف‌کننده می‌رسد. این البته کمترین قیمت عرضه‌شده برای این محصول در بازار است و برخی از عرضه‌کنندگان با احتساب منطقه محل کسب و سطح درآمد مراجعه کنندگانشان با قیمت‌هایی به مراتب بالاتر و نجومی محصول بهران سوپر پیشتاز را به دست مصرف‌کننده می‌رسانند. روغن‌موتور سوپر پاور اسپیدی محصول شرکت نفت سپاهان نیز که با ویسکوزیته 10w40 و در قوطی 4لیتری تولید و عرضه می‌شود، به‌جای 66هزار و 700تومان قیمت مصوب، ‌85هزارتومان در بازار به فروش می‌رسد. 
سوپر پایا محصول شرکت نفت پارس نیز با همین مشخصات فنی به‌جای 63هزار و 800تومان برای هر قوطی چهارلیتری با قیمت 75هزارتومان در بازار به فروش می‌رسد و ایرانول ریسینگ نیز که توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برای هر قوطی 4لیتری 64هزار و 900تومان قیمت‌گذاری شده است با قیمتی به مراتب بالاتر به فروش می‌رسد و مصرف‌کننده نهایی برای خرید آن باید 80هزارتومان بپردازد. در اینجا اگرچه افزایش 50درصدی قیمت فروش روغن پایه گروه یک توسط تولیدکنندگانی که خود سهم بزرگی نیز در بازار روغن‌موتور دارند، می‌تواند بخشی از هزینه‌های شرکت‌های بزرگ تولیدکننده روانکار را تامین کند، اما بی‌شک ورود دولت به موضوع افزایش رسمی قیمت روغن‌موتور و نظارت بر این بازار می‌تواند سود ناشی از این گردش مالی را به بخش تولید برگرداند و موجبات توسعه خطوط تولید شرکت‌های تولیدکننده روغن‌موتور را فراهم کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =