روغن‌ موتور

بزرگ‌ترین تولیدکننده روغن پایه در ایران با گلایه از کافی‌نبودن اعتبار تعیین‌شده توسط دولت برای خرید لوب کات(برش نفتی) به‌عنوان ماده اولیه تولید روغن پایه، ‌زمزمه ضرورت افزایش قیمت روانکارها در کشور به دلیل رشد هزینه‌های تولید را مطرح کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،  بزرگ‌ترین تولید‌کننده روغن پایه در ایران با گلایه از کافی‌نبودن اعتبار تعیین‌شده توسط دولت برای خرید لوب کات(برش نفتی) به‌عنوان ماده اولیه تولید روغن پایه، ‌زمزمه ضرورت افزایش قیمت روانکارها در کشور به دلیل رشد هزینه‌های تولید را مطرح کرد. به گزارش «دنیای خودرو»، ‌دیروز مدیرعامل شرکت نفت سپاهان با ارسال نامه‌ای به رئیس اداره نظارت بر ناشران بورسی دست به افشای مواردی زد تا سهامداران این شرکت نفتی بیش از گذشته در جریان روند سود و زیان احتمالی این شرکت قرار گیرند. وی در ابتدا به مصوبه هفتم آذرماه هیات دولت مبنی بر تعیین سقف قابل تسویه شرکت ملی نفت ایران با پالایشگاه‌ها اشاره کرده و مبلغ حداکثر 5هزارمیلیارد‌ریالی برای تامین برش نفتی در 5ماه پایانی سال جاری را ناکافی دانسته است. 
پیش از این، دولت در مهرماه سال جاری و در راستای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر تصمیم گرفته بود تا منابع حاصل از فروش محصولات پتروشیمی و پالایشگاهی با نرخ ارز نیمایی در اختیار سازمان هدفمندی یارانه‌ها قرار گیرد. البته در این قانون استثنا نیز قائل شده بود. به‌عنوان مثال سقف مبالغ تسویه شرکت ملی نفت ایران با 4پالایشگاه اصلی تولیدکننده روغن پایه و روغن موتور را تا 5هزارمیلیاردریال تعیین کرده بود. در این مصوبه دولتی‌ها پرداخت مبالغ بالاتر را مجاز اعلام نکرده‌اند.

 یارانه دولت برای پالایشگاه‌های روغن کافی نیست
حال در شرایطی که گویا شرکت‌های اصلی تولیدکننده روغن پایه، ‌مجاز به خرید سقف مشخصی از لوب کات مورد نیاز با نرخ قبلی و بدون اعمال افزایش قیمت‌ها هستند، شرکت نفت سپاهان میزان یارانه تخصیص‌یافته به خود و سه شرکت دیگر را ناکافی می‌داند. تا جایی‌که در نامه مدیرعامل این شرکت آمده است که با توجه به درخواست پالایشگاه‌های عرضه‌کننده لوب کات، مبنی بر تعدیل و افزایش قیمت، ‌مراتب برای رفع ابهام از طریق واحدهای نظارتی در حال مذاکره و پیگیری است. این شرکت تصمیم گرفته است با توجه به اهمیت موضوع و مشخص نبودن نحوه چگونگی محاسبه نرخ لوب کات دریافتی از پالایشگاه‌ها و به تبع آن آثار سود و زیانی مصوبه اخیر هیات دولت این روند را با سهامداران خود در میان بگذارد.

 آیا روغن موتور گران می‌شود؟
به گزارش «دنیای خودرو»، موضوع افزایش 80درصدی قیمت لوب کات، به‌عنوان ماده خام و اولیه تولید روغن پایه در پالایشگاه‌های تولید روغن از اواخر شهریور‌ماه مطرح شده و 4شرکت اصلی تولیدکننده روغن موتور با هدف تنظیم قیمت‌ها در بازار موفق به دریافت یارانه و سهمیه برای خرید لوب کات با نرخ قبلی شده بودند چراکه بر اساس مصوبه هیات دولت، خوراک‌های تحویلی به واحد‌های پتروشیمی باید هر ماه با متوسط نرخ ارز در سامانه نیما محاسبه شوند و به نظر می‌رسد شرکت‌های تولید‌کننده روغن پایه موفق شده بودند تا حدودی از این موضوع معاف شوند. 
حال اما با توجه به محدود بودن یارانه در نظر گرفته شده برای این شرکت‌ها و مصرف بالای روغن پایه توسط 4شرکت اصلی و برخی تولید‌کننده‌های روغن موتور در داخل کشور به نظر می‌رسد در آینده تامین لوب کات مورد نیاز واحد‌های پالایشگاهی روغن با مشکل مواجه شود و درنهایت با تامین مواد اولیه با نرخ بالاتر، قیمت تمام‌شده این محصول نیز افزایش یابد.

 1400،‌سال سرنوشت‌ساز برای صنعت روغن‌موتور
شایان ذکر است وزارت نفت بر اساس برنامه ششم توسعه، مکلف به کاهش تولید لوب کات و تولید سوخت از ماده اولیه برش نفتی است و همین موضوع می‌تواند آینده مبهمی را بر سر راه صنعت روغن موتور کشور قرار دهد. ضمن اینکه تلاش‌های خبرنگار «دنیای خودرو» برای ارتباط با مسئولان انجمن پالایشگاهی یعنی مدیران عامل 4شرکت عمده و اصلی روغن پایه و روغن موتور در کشور نتیجه ای در بر نداشت و هیچ‌یک از تصمیم‌گیران این حوزه حاضر، گفت‌وگو درباره آینده صنعت روغن موتور، تولید روغن پایه و افق قیمتی برای روانکارها نشدند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =