کد خبر: 223232
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۲
صنعت خودرو

با شروع سال میلادی جدید تحلیلگران خودروسازی در تلاش هستند تا برآوردهای هرچه دقیق‌تری را درباره‌ اتفاقاتی که در سال 2019 شاهد خواهیم بود، ارائه دهند.

به گزارش « اخبار خودرو » ، علی منصوری در سرمقاله امروز (سه شنبه – 11 دی ماه 1397 ) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « شروع سال میلادی جدید » پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

واضح است در سال جدید نیز ما همچنان برخی از روند‌هایی را که در سال‌های اخیر آغاز شده‌اند، تجربه خواهیم کرد و وضعیت بازار جهانی تحت تاثیر جریاناتی خواهد بود که از مدتی پیش آغاز شده‌اند. شاخ و شانه کشیدن‌های دوقدرت بزرگ اقتصادی جهان و آتش‌بس موقت آ‌ن‌ها تا حد زیادی خودروسازان (و البته فعالان در سایر حوزه‌ها) را دچار تردید‌های فراوانی در خصوص عملکرد خود در سال جاری کرده است. 

یکی از پیش‌بینی‌ها این است که گرایش به مدل‌های شاسی‌بلند (و همچنین وانت‌های پیکاپ سبک در بازارهایی مانند ایالات‌متحده) در سال جاری نیز ادامه داشته باشد و مدل‌های کوچک‌تر و سدان‌ها بخش بیشتری از بازار خود را به هم‌خانواده‌های بزرگ‌تر خود بدهند. به این ترتیب می‌توان پیش‌بینی کرد که خودروسازان تمرکز بیشتری را روی فروش محصولات شاسی‌بلند بگذارند و حتی برخی سدان‌های خود را از خط تولید خارج کنند. یکی از عوامل تاثیرگذار در جذابیت بیشتر مدل‌های شاسی‌بلند این است که استفاده از فناوری‌های جدید بهره‌گیری از آن‌ها را راحت‌تر و در نتیجه آن‌ها را محبوب‌تر کرده است. به عنوان مثال سابقا خودروهایی مانند لندروور دیفندر و جیپ به خاطر ناراحتی و صدای زیاد، چندان برای خانواده‌های معمولی جذاب نبودند و از طرف دیگر راندن آن‌ها از نظر بسیاری دشوار به نظر می‌رسید، اما حالا علاوه‌بر تامین آسایش سرنشینان خودرو در کابین‌ها فناوری‌هایی همچون سنسورها و دوربین‌هایی که نقاط کور ماشین را موردپوشش قرار می‌دهند، مشتریان بیشتری را به خرید ماشین‌های بزرگ سوق می‌دهد. 
یکی دیگر از روندهایی که در سال جاری شاهد آن خواهیم بود، مساله بهبود مصرف سوخت خودروها در سراسر خودروسازی است. باوجود استانداردهای سختگیرانه و البته گران‌شدن قیمت سوخت در بسیاری از کشورها، این عامل در تصمیم‌‌گیری مشتریان بسیار تاثیرگذار خواهد بود. همچنین استانداردهایی همچون قوانین الزام‌آور مصوب اتحادیه اروپا، خودروسازان را به تولید خودروهایی با آلایندگی اندک مجبور کرده و به نظر می‌رسد این قوانین در کنار مشوق‌هایی که برای خرید خودروهای برقی در نظر گرفته می‌شود، در سال جاری نیز به بزرگ‌تر شدن سهم بازار خودروهایی با سوخت جایگزین بینجامد. این در حالی است که خودروهای دیزل با روندی بسیار تند و فزاینده در حال خارج شدن از دور بازار هستند. یکی از تردید‌هایی که به‌دنبال ماجرای بازداشت کارلوس گون در اواخر سال میلادی 2018 گریبان خودروسازان بزرگ را گرفت، مربوط‌به همکاری گروه‌های خودروسازی بزرگ و مشکلات بالقوه‌ای است که این همکاری‌ها و تولیدات مشترک می‌توانند به همراه داشته باشند. در نتیجه می‌توان پیش‌بینی کرد که برخی از خودروسازان مانند فولکس‌واگن و فورد که به تازگی برنامه‌‌ خود را برای همکاری اعلام کرده‌اند، در عملی‌کردن برنامه خود اقدامات پیشگیرانه‌ای را در نظر بگیرند. امید تحلیلگران صنعت خودرو و همچنین طرفداران محیط‌زیست این است که دولت‌ها ضرورت کمک به تغییر در صنعت خودرو را درک کنند و با پرداخت مشوق‌هایی به خودروسازان و مشتریان روند تغییر به سمت محصولات پاک و جدید را تسهیل کنند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =