قطعه‌سازان

آخرین آمار منتشرشده گمرک نشان می‌دهد، از مجموع واردات انجام شده از ابتدای سال تا پایان آذرماه، قطعات منفصله خودرو سواری بنزینی با ساخت داخل ۱۴ تا کمتر از ۳۰درصد به استثنای لاستیک به ارزش یک‎میلیارد و ۲۱۴میلیون دلار، بعد از ذرت دامی در رتبه دوم قرار گرفته است.

به گزارش «اخبار خودرو»،همچنین مقایسه آمار واردات قطعات خودرو طی 9ماه ابتدایی امسال نسبت‌به سال گذشته، افت ۲۶میلیون‌دلاری را نشان می‌دهد. این حجم از واردات قطعات منفصله در حالی است که قطعه‌سازان در همین مدت زمان با مشکلات زیادی در زمینه واردات و تامین مواداولیه و قطعات موردنیاز تولید مواجه بوده‌اند. در همین راستا، یک عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن و قطعه‌سازان کشور با اشاره به این‎که این حجم از واردات نسبت‌به سال‌های گذشته کاهش یافته است، در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» گفت: «غیر از قطعات منفصله، حجم واردات قطعات و مواداولیه امسال نسبت‌به سال گذشته به شکل قابل‌توجهی کاهش یافته است.» احمدرضا رعنایی با بیان این‎که این میزان واردات مربوط‌به قطعات منفصله است که توسط خودروساز انجام شده است، تاکید کرد: «این در حالی است که شرایط قطعه‌سازان تغییری نکرده است و وضعیت فعالیت آن‎ها روزبه‌روز بدتر می‌شود. همچنین موجودی انبارها نیز رو به اتمام است. با ادامه این روند، قطعه‌سازان تا پایان سال دوام نخواهند آورد.»

    قطعات منفصله توسط خودروسازان وارد شد
نایب‎رئیس انجمن صنایع همگن و قطعه‌سازان کشور نیز در گفت‌وگویی دیگر با روزنامه «دنیای خودرو» در رابطه با آخرین آمار واردات قطعات منفصله، گفت: «این حجم از واردات قطعات منفصله در حالی صورت گرفته است که طی ماه‌های گذشته بیشتر قطعاتی که وارد کشور شده است، در انبارهای گمرک دپو شده و ترخیص نشده است.» 
مهدی مطلب‌زاده با توضیح این مطلب که البته گمرک در مقطعی هم کالایی را که طی چندین ماه وارد شده بود در کمتر از یک ماه ترخیص کرد، افزود: «باتوجه‌به این‎که قطعات منفصله بوده‌اند، مشخص است این میزان واردات توسط خودروساز صورت گرفته است. اگر آمار دقیقی وجود داشت که حجم واردات قطعه‌سازان را نیز نشان می‌داد، مشخص می‌شد میزان واردات قطعه‌سازان نسبت‌به حجم واردات قطعات منفصله توسط خودروسازان، بسیار کم است.» وی با اشاره به این‎که نباید از حدس و گمان در این زمینه استفاده کرد، اظهار کرد: «البته این مساله ارتباطی با میزان گشایش اعتبار ندارد. میزان دقیق واردات را حجم گشایش اعتبارها ثابت می‌کند و این پارامتر می‌تواند ملاک ارزیابی دقیق قرار ‌گیرد.»

    250هزار نفر در قطعه‌سازی تعدیل شدند
این فعال صنعت قطعه‌ با بیان این‎که قطعه‌سازان این روزها اصلا در شرایط خوبی نیستند، تاکید کرد: «برخی می‌گویند باورپذیر نیست که قطعه‌سازی کشور به این راحتی تعطیل شود. در پاسخ آن‎ها باید گفت این فرایند راحت نبوده اما  قطعه‌سازی امروز عملا تعطیل شده است.» 
مطلب‌زاده با اشاره به تعطیلی بسیاری از واحدهای قطعه‌ساز در ماه‌های گذشته، تصریح کرد: «از 550هزارنفر نیروی انسانی فعال در این حوزه، حدود 250هزار نفر تعدیل شده‌اند. این موضوعی است که شاید تا چند سال قبل غیرقابل تصور بود، اما امروز اتفاق افتاده است. همان‎طور که تصور نمی‌شد صنعت تولید کفش یا صنعت نساجی که روزگاری رونق داشتند، امروز تعطیل شوند. این نشان می‌دهد باید احتمال تعطیلی قطعه‌سازی با ادامه روند فعلی را در آینده نزدیک جدی گرفت.»

    موکول کردن اصلاح قرارداد قطعه‌سازان به سال آینده
نایب‎رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان ایران در رابطه با تاثیر افزایش قیمت خودرو بر کیفیت همکاری خودروسازان و قطعه‌سازان، گفت: «خودروسازان قیمت بیشتر محصولات خود را که مشمول قیمت‌گذاری نبودند افزایش داده‌اند، اما هنوز حتی یک درصد قیمت قرارداد خود با قطعه‌سازان را بیشتر نکرده‌اند.» مطلب‌زاده در ادامه افزود: «به نظر می‌رسد برنامه خودروسازان این است که این افزایش قیمت امسال انجام نشود تا سال آینده، بگویند تفاوت قیمت‌های سال گذشته را محاسبه نمی‌کنند و تغییر در سال جدید انجام شود. متاسفانه خودروسازان سرمایه ایجاد شده از این افزایش قیمت را به قطعه‌ساز منتقل نمی‌کنند.» وی همچنین در پایان در رابطه با اظهارنظر یکی از مدیران خودرویی مبنی‌بر این‎که خودروسازی با قطعه‌سازان کوچک به جایی نخواهند رسید، تصریح کرد: «اگر خودروسازان فقط بدهی خود به قطعه‌سازان را بپردازند، شرایط بسیار تغییر خواهد کرد. ضمن این‎که خودروسازان درحال‎حاضر حتی نمی‌توانند از همه ظرفیت موجود در قطعه‌سازی بهره ببرند و قطعه‌سازان اکثرا زیر ظرفیت موجود کار می‌کنند. درواقع این خودروسازان هستند که با رویه‎های نادرست خود بسیاری از قطعه‎سازان را کوچک نگه داشته و مانع از توسعه کسب‎وکار آنان شده‎اند.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =